Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Er is geen vrije wil

• Ellen-Josee

Ik ben het er helemaal mee eens.

Ellen :)

• Ellen-Josee

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Je moet geen domeinen door elkaar gooien. Deed

> Calvijn ook niet. Metafysisch gezien heb je geen

> vrije wil. Sociaal gezien heb je er wel één.

>

> Als de Almachtige niet almachtig is, dan is God

> dus niet God.

Ja maar God kan er in zijn Almacht best wel eens lol in hebben om de mens zijn zin te geven als ze er een handige babbel over houden.

(net zoals dat jij je parkietje buiten de kooi door de kamer laat vliegen, hij schijt wel overal op maar wat dondert het)

>

> En je gaat voorbij aan een karrevracht

> bijbelteksten. Mag van mij. Maar je staat dan niet

> positief tegenover de Bijbel. :)

De Bijbel staat vol met mensen van de handige babbels hoor.

Ellen

Ellen

• perihelium

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Ik ben het er helemaal mee eens.

>

> Ellen :)

Jeremia 21:8

De HEER sprak: ‘Zeg tegen dit volk: Dit zegt de HEER: Ik geef jullie de keuze tussen leven en dood.

Hebreeën 12:13

en kies rechte paden

• perihelium

Romeinen 8:7

Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat.

Romeinen 8:8

Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen.

Romeinen 8:12

Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil.

• Ellen-Josee

perihelium Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ik ben het er helemaal mee eens.

> >

> > Ellen :)

>

>

> Jeremia 21:8

> De HEER sprak: ‘Zeg tegen dit volk: Dit zegt de

> HEER: Ik geef jullie de keuze tussen leven en

> dood.

>

> Hebreeën 12:13

> en kies rechte paden

Dat klopt, er is wel en niet een vrije wil.

Aan de andere kant staat er in Psalm 23 ‘Hij leidt mij in de rechte sporen’.

Dus hier is weer geen sprake van kiezen maar geleid worden.

Ellen :)

• Stefan

De menselijke vrije wil is; inzien dat hij die eigen-wil heeft gekozen; de begeerte en zijn voldoening..

En vanuit dat inzicht erkennen dat de vrije wil datgene is, wat de boom van kennis van goed en kwaad geeft, met al zijn beperking en begoocheling.

• Frederik D

Dat was in mijn jeugd. Ik was misselijk van teveel. En dacht: dat nooit weer.

• Frederik D

Ik zie het verschil niet. Leuk dat je oog hebt voor nuanceverschillen. Maar in dit geval zie ik het verschil niet. Ook onze zogeheten vrije keuzes worden bekokstoofd door ons onbewuste.

• Frederik D

Deze teksten moet je lezen als toepasbaar op het illusoire sociale domein waarin we vrij schijnen te zijn.

• Frederik D

Onze wil is heel wat anders dan onze vrije wil. Onze wil kan immers ook onvrij zijn.

Dus jouw tegenwerping gaat niet op.

Bovendien staan mijn bijbelteksten nog recht overeind.

Wie voor de vrije wil pleit, pleit tegen de Bijbel, Peri. Ik overweeg in ernstige mate om de leiding van jouw sekte in te lichten over jouw antibijbelse gedachtengangen. Ik vind jou te negatief tegenover de Bijbel staan.

Theo probeert de Bijbel zo positief mogelijk te bejegenen. Maar jij? Ik betrap jou op een zeer negatieve houding tegenover de Bijbel. Dat doet zelfs mij pijn.

Natuurlijk, je bent niet vrij om de vrije wil te verwerpen. Maar ik op mijn beurt ben gedwongen door innerlijke drijfveren mij tegen jouw onbijbels gedweep met de vrije wil te verzetten.