Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Er is geen vrije wil

• theo

Buiten alle geloof(sovertuigingen) om: Sociaal bekeken hebben wij mensen wel vrije keus maar we maken zelden gebruik van die vrije keus hoor.

• Frederik D

Relativeringen plaveien de weg naar de hel en het ongeloof.

Mijns inziens ga je te gemakkelijk voorbij aan de schriftuurlijke bewijsplaatsen pro alveroorzaking. God is pas God als hij de Ooorzaak der Oorzaken is. Deus causa causarum est.

Gods almacht wordt slechts beperkt door de logica. Of beter: er is een Twee-eenheid van logica en almacht. Dit moet je nu maar even aanvaarden. :)

• Frederik D

Biologisch gezien zijn wij ook onvrij.

Maar het is een humane en nodige illusie dat wij verantwoordelijk zijn voor onze keuzes.

• David

Frederik D Schreef:

> Mijns inziens ga je te gemakkelijk voorbij aan de

> schriftuurlijke bewijsplaatsen pro alveroorzaking.

> God is pas God als hij de Ooorzaak der Oorzaken

> is. Deus causa causarum est.

>

Overigens zou ik alverzoening omarmen als die mogelijkheid er voor God zou zijn.

Ik heb dus wel degelijk sympathie voor de gedachte

Maar in de bijbel kan ik geen enkele duidelijk tekst vinden die op alverzoennig zou duiden

En logisch gezien geloof ik er ook niet in.

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Biologisch gezien zijn wij ook onvrij.

Juist !

>

> Maar het is een humane en nodige illusie dat wij

> verantwoordelijk zijn voor onze keuzes.

Inderdaad. Als ik er voor kies om jou te beledigen hier op het prikbord dan ben ik daar verantwoordelijk voor, als ik ervoor kies om je te vermoorden ben ik verantwoordelijk.

De vraag blijft dan echter of de keus om te beledigen of te vermoorden ten diepste echt een vrije keus is.

• Frederik D

Alverzoening is de tegenhanger van de erfzonde.

Maar laten we ons in deze draad beperken tot de vrije wil.

• David

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Biologisch gezien zijn wij ook onvrij.

>

> Maar het is een humane en nodige illusie dat wij

> verantwoordelijk zijn voor onze keuzes.

Uit onderzoek met identieke tweelingen blijkt dat ons gedrag voor zo'n 80% biologisch bepaald wordt door onze genen.

Ik zie die 20% dan ook als onze vrije wil.

• Frederik D

Jouw bewustzijn is ook maar de slaaf van jouw onbewuste en jouw onbewuste is de slaaf van je genen, je kennis en je herinneringen.

• Frederik D

Ik zie die 20 % als variatie in omgeving en in toeval.

• theo

MET natuurlijk de omstandigheden !!