Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Er is geen vrije wil

• Frederik D

De vrije wil valt niet te definiëren omdat hij onzin is. Net als een vierkante cirkel.

• Sietse 45

Daan Schreef:

——————————————————-

> theo Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Geen vrije wil. Niks vrije wil.

> >

> > Je kunt het niet laten , je kunt het niet voor

> > elkaar krijgen dat dit de laatste keer is dat

> je

> > er over zult schrijven.

>

>

> Jawel.

>

> Het is mijn vrije wil.

>

> Zodra ik het niet meer wil, stop ik ermee.

Heeft het ook iets dwangmatigs

• Johanan

Door menselijke wezens met een vrije wil te scheppen, heeft God zichzelf noodzakelijkerwijs beperkingen opgelegd ten aanzien van wat hij in de toekomst zal doen.

Dat is de mening van zeer veel ,zogenaamde kenners ten aanzien van de schepper van de mensheid "Jehovah God.

Maar heeft Jehovah zich zelf beperkingen op gelegd door zijn schepping de mens een vrije WIL te geven ?

Laten we eens zien.

Zonder de reële mogelijkheid dat mensen de verkeerde keuze doen wanneer zij met goed en kwaad geconfronteerd worden, is het hele begrip keuze zonder betekenis.

Het schenken van een vrije wil aan de mensheid kan worden gezien als een daad van goddelijke liefde die ruimte laat voor onze integriteit en groei, ook al kunnen onze beslissingen eveneens groot verdriet teweegbrengen.

Deze mening is in overeenstemming met wat in de Hebreeuwse Geschriften opgetekend staat.

Van het begin af aan heeft de mens de vrijheid gehad om te kiezen ….of het nu Adam en Eva waren die verkozen God ongehoorzaam te zijn ;..Genesis 3:1-7 of Kaïn die verkoos zijn broer Abel te vermoorden;…Genesis 4:2-10.

De Israëlieten uit de oudheid werd door Jehovah ook een keus voorgelegd: Zie, ik leg u heden waarlijk het leven en het goede, en de dood en het kwade voor. . . . En gij moet het leven kiezen, opdat gij moogt blijven leven, gij en uw nageslacht;…Deuteronomium 30:15, 19.

Zij hadden dus de vrije keuze te blijven leven CQ te sterven.

Iedereen waardeert het dat hij/zij vrij is om te kiezen hun inrichten, Mensen willen graag ,indien mogelijk over hun eigen leven beslissen. Of zou jij willen dat iemand jouw voorschreef wat je precies moet zeggen en doen, elke minuut van elke dag, zo lang je leeft?

Ik dacht het niet,en dat is de vrije wil.

Geen normaal mens wil dat zijn leven hem uit handen wordt genomen en geheel en al door iemand anders wordt bestuurd. Zo te moeten leven, zou erg beklemmend en frustrerend zijn.

Wij willen vrij zijn is het motto van alle mensen.

Maar waarom willen wij zo graag vrij zijn? Als wij eenmaal begrijpen waarom onze vrijheid van keuze ons zo lief is, kunnen wij ook begrijpen hoe kwaad en lijden hebben kunnen ontstaan. Het zal ons eveneens helpen te begrijpen waarom God niet eerder handelend is opgetreden om een eind te maken aan kwaad en lijden.

Het heeft te maken met hoe wij gemaakt zijn.

Toen God de mensen schiep, was een van de vele wonderbare gaven die hij hun schonk De vrije wil.

De bijbel vertelt ons dat God de mens schiep naar zijn ’beeld en gelijkenis, en een van de eigenschappen die God bezit, is vrijheid van keuze Genesis 1:26; Deuteronomium 7:6.

Toen hij de mensen schiep, gaf hij hun dan ook diezelfde prachtige eigenschap …de gave van De vrije wil.

Zo komt het dat wij de vrijheid verkiezen boven slavernij aan onderdrukkende heersers. Zo komt het dat de afkeer van een hardvochtig en verstikkend bewind groeit en de mensen vaak in opstand komen om hun vrijheid te bewerken.

De wens vrij te zijn is geen toeval.

De bijbel vermeldt de reden die eraan ten grondslag ligt en zegt:….Waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid;…2 Korinthiërs 3:17. Het verlangen naar vrijheid hoort dus bij onze aard omdat God ons zo geschapen heeft. Hij wil dat wij vrij zijn, omdat hijzelf de God der vrijheid is….2 Korinthiërs 3:17.

God heeft ons ook de verstandelijke vermogens gegeven die hand in hand gaan met de vrije wil, zoals het waarnemings-, het redenatie- en het onderscheidingsvermogen.

Die stellen ons in staat na te denken, dingen tegen elkaar af te wegen, beslissingen te nemen en goed van kwaad te onderscheiden Hebreeën 5:14;…. Wij zijn niet geschapen om als verstandeloze robots te zijn die geen eigen wil hebben; wij zijn evenmin geschapen om voornamelijk instinctmatig te handelen, zoals de dieren.

Naast de vrije wil hebben onze eerste ouders alles gekregen wat iemand redelijkerwijs kon wensen.

Zij waren in een parkachtig paradijs geplaatst; zij genoten materiële overvloed; zij beschikten over een volmaakte geest en een lichaam dat niet oud of ziek zou worden en zou sterven; zij zouden kinderen krijgen die ook een gelukkige toekomst wachtte; en de groeiende bevolking zou voldoening schenkend werk hebben, namelijk de hele aarde tot een paradijs maken….Genesis 1:26-30; 2:15.

Over dat wat God op gang had gebracht, zegt de bijbel: „ alles wat hij gemaakt had en zie! het was zeer goed;….Genesis 1:31.

Over de Schepper zegt de bijbel tevens: Volmaakt is zijn activiteit;…Deuteronomium 32:4. Ja, hij heeft de mensheid een volmaakt begin gegeven. Het had niet beter gekund.

Maar het zou Vrijheid met beperkingen zijn.

Ja,zeggen dan sommigen hier op het prikbord dan is het geen vrije wil. Maar is dat zo?

Maar die geweldige gave, de vrije wil, moest echter aan beperkingen onderhevig zijn.

Waarom dan vragen velen zich dan af.

Waarom is het lucht-verkeer en het auto-verkeer aan regels onderhevig?

Natuurlijk om de gebruikers te beschermen tegen die genen die de gave van de vrije wil misbruiken.

En dat is in de hele menselijke samenleving het geval,zelfs in de hemel is er de gave van de vrije wil.

Onbeperkte vrijheid voor sommigen zou gemis van vrijheid voor anderen betekenen.

Onbeperkte vrijheid kan leiden tot anarchie, die ieders vrijheid schaadt.

Er moeten beperkingen zijn. Daarom houdt Gods gave van vrijheid niet in dat het zijn bedoeling was dat mensen zich zouden gedragen zoals het hun goeddacht, zonder rekening te houden met het welzijn van anderen.

Gods Woord zegt daarover: Gedraagt u als vrije mensen, en gebruikt uw vrijheid nooit als een excuus voor slechtheid 1 Petrus 2:16, The Jerusalem Bible.

God wil dus dat onze vrije wil in het algemeen belang binnen de perken wordt gehouden. Het was niet zijn bedoeling dat mensen totale vrijheid zouden genieten maar relatieve vrijheid, onderhevig aan het gezag van wetten.

Wiens wetten werden wij geacht te gehoorzamen? Wiens wetten baten ons het meest?

Een ander deel van de boven geciteerde tekst in 1 Petrus 2:16 luidt: Gij zijt slaven van niemand dan God.

Zie je wel zullen sommigen uitroepen,onder andere;….Frederik.

Maar daarmee wordt geen onderdrukkende slavernij bedoeld; het wil veeleer zeggen dat wij zijn geschapen om onderworpen te zijn aan Gods wetten. Wij zijn veel gelukkiger als wij ons daaraan houden.

Gods wetten voorzien, meer dan enig wetsstelsel dat mensen zouden kunnen bedenken, in de allerbeste gids voor iedereen.

Zoals Jesaja 48:17 vermeldt: Ik, Jehovah, ben uw God, die u leert uzelf baat te verschaffen, die u doet treden op de weg die gij dient te bewandelen. Terzelfder tijd echter laten Gods wetten binnen hun begrenzingen een breed terrein van vrijheid toe. Daardoor zijn een ruime persoonlijke keuze en variatie mogelijk, wat de mensheid interessanter maakt, fascinerend zelfs.

Mensen zijn ook onderhevig aan Gods fysieke wetten.

Als wij bijvoorbeeld de wet van de zwaartekracht negeren en van grote hoogte naar beneden springen, zullen wij gewond raken of omkomen.

Als wij onder water blijven zonder een speciaal ademhalingsapparaat, sterven wij binnen enkele minuten.

En als wij onze inwendige wetten voor het lichaam negeren en niet meer eten of drinken, zullen wij ook sterven.

Onze eerste ouders, en allen die uit hen zijn voortgesproten, zijn dus geschapen met de noodzaak zowel Gods fysieke wetten als zijn morele of maatschappelijke wetten te gehoorzamen.

En gehoorzaamheid aan Gods wetten zou geen last zijn, maar zou juist bijdragen tot hun welzijn en dat van de hele toekomstige mensheid. Als onze eerste ouders binnen de begrenzingen van Gods wetten waren gebleven,en hun vrije wil op de juiste wijze hadden gebruikt, zou alles goed zijn gegaan.

De vrije wil is dus een schitterende gave van onze liefdevolle schepper Jehovah God.

Johanan.

• Frederik D

In jouw stoffelijk brein zit geen vrije wil, Johanan. Jouw WTG dacht niet goed na toen zij leerde dat de menselijke geest stoffelijk was.

Het dogma van de vrije wil is een lelijk modernisme dat de Bijbel ondermijnt.

Waarom vind jij Rutherford, Russell en Knorr grotere theologen dan Augustinus, Calvijn en Gomarus?

Ken jij de Dortsche Leerregels?

• Johanan

Hij was ook een sadist.

Johanan.

• Ellen-Josee

Dat ben ik volkomen met je eens Johanan en het komt nooit voor dat wanneer iemand voor het goede kiest (hoe eng en gevaarlijk dit ook kan zijn) dit tot tranen leidt. God de heilige Geest leidt met zachte hand, je kan naar hem luisteren en je kan hem negeren.

De geciteerde tekst 1 Petrus 2: 16 Gij zijt slaven van niemand dan God, stuit veel mensen tegen de borst. Maar zij willen niet zien dat zij de Here God Yahweh daarmee beter leren kennen. Ik heb wel eens een topic gehad over Psalm 123:

Naar u sla ik mijn ogen op,

naar u die in de hemel troont,

2 zoals de ogen van een slaaf

de hand van zijn heer volgen,

en de ogen van een slavin

de hand van haar meesteres,

zo volgen onze ogen

Yahweh, onze God,

tot hij ons genadig wil zijn.

De strekking van de topic was dat je heel ver moest zijn om (de hand van) Yahweh te kunnen volgen. Dat kan alleen door nederigheid.

* ik heb ‘de Heer’ veranderd in Yahweh (voor jou Jehovah) omdat in de grondtekst altijd de Naam van God staat wanneer er ‘de Heer’ staat.

Overigens vind ik het stom om steeds op het WTG af te geven, laten de mensen discussieren op punten!

Mvg, Ellen

• Frederik D

Te groot voor het tafellaken maar te klein voor Servet.

• theo

Want ?

• Frans

Hier kan ik me in vinden, goede uitleg :-)

• Johanan

Zoeken theo,deze man heeft mensen op de brandstapel gebracht.

Johanan.