Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Er is geen vrije wil

• David

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Alverzoening is de tegenhanger van de erfzonde.

>

> Maar laten we ons in deze draad beperken tot de

> vrije wil.

Ik las verkeerd. Je had het als God als alveroorzaker.

Ik denk dat vooral in het begin van de bijbel men soms het beeld van God had al alveroorzaker.

Maar God zou geen boom in het hof van Eden geplaatst hebben als hij de mens geen vrije keuze had gegeven.

De boom van kennis van goed en kwaad is het symbool van onze vrije wil als mens

• Frederik D

Klopt.

En dan nog ligt het iets complexer. Maar goed, eenvoudig gesteld ….

• Frederik D

Dat denk ik niet over die boom. Die boom staat voor kennis, niet voor de vrije wil.

• David

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Dat denk ik niet over die boom. Die boom staat

> voor kennis, niet voor de vrije wil.

Het gaat dus om kennis over het verschil in goed en kwaad. Niet over kennis over het goede want die hadden ze al.

De mens kreeg pas kennis over de gevolgen van het kwaad nadat ze van de boom gegeten hadden.

Je kan pas een bewuste keuze maken als je ook kennis hebt van de gevolgen.

En daar draait onze keuzevrijheid om. kiezen tussen de gevolgen van goed en kwaad.

• David

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik zie die 20 % als variatie in omgeving en in

> toeval.

Omgeving en opvoeding speelt wel een rol mee.

Maar keuzevrijheid draait om het kiezen tussen de gevolgen doe onze keuze hebben.

Dus ook keuzes worden gemaakt door onze kennis van de gevolgen die door variatie en toeval kunnen ontstaan

• theo

Tsja, de gevolgen.

Ik wil graag snel rijden maar doe het niet want stel dat de politie mij pakt…gevolgen.

Volgens Peri zuip ik te veel en ik wil wel met drank op achter het stuur maar stel dat de politie mij pakt…gevolgen.

DUS.. ik heb de vrije keus om te snel te rijden en/of met drank op te gaan rijden…maar….

Vrije keus ??

• David

theo Schreef:

> Vrije keus ??

Hoe zie jij dan de vrije keus dan anders dan het kiezen tussen onze kennis over de gevolgen?

• Frederik D

Ik hou van een wijntje (en van mijn eigen Trijntje). Maar gelukkig hou ik er niet van als ik teveel drink. Dit is geen vrije keuze maar mijn lichaam protesteert als ik een vierde glas neem.

• theo

David Schreef:

——————————————————-

> theo Schreef:

>

> > Vrije keus ??

>

> Hoe zie jij dan de vrije keus dan anders dan het

> kiezen tussen onze kennis over de gevolgen?

Geloof wordt ons door God gegeven zo schrijven bijbelschrijvers. Geen eigen keus dus.

Vrije keus? Je kunt kiezen tussen een vanille ijsje en een magnum..dan maak je de keus zelf .Eén van de weinige hoor !!

Voor de rest? Keus maken dankzij je omstandigheden, je (gebonden !!!) cultuur, je genen..dus geen keus maken maar een beslissing nemen die al van te voren al vast stond.

Al zou je het willen..je loopt niet met een kapsel of kleding uit de jaren 30 of 60 of 70 van de vorige eeuw… Eigen keus???

• theo

DUS..geen vrije keus !!