Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Er is geen vrije wil

• Frederik D

Calvijn sluit op dit punt bij Augustinus aan, zegt Herman Selderhuis: „Hadden we een vrije wil, stelt Calvijn, dan zou God afhankelijk worden van de keuze van mensen. Dat is volgens hem onverenigbaar met Gods almacht. Bovendien, redeneerde Calvijn, als het van onze eigen wil afhangt, wordt de toekomst heel onzeker: ik kan vijfentwintig jaar vast geloven in God en daarna besluiten ermee te stoppen. Maar dan kan het voor altijd te laat zijn.”

Dat lijkt somber. Want waar zijn dan nog de menselijke vrijheid, autonomie en verantwoordelijkheid?

Selderhuis: „Als het gaat om de beslissing of God je heeft uitverkoren, heeft de mens geen vrije wil. Voor mensen onderling is er natuurlijk wel een vrije wil. Als ik op straat loop, zegt Calvijn, dan is het mijn eigen keuze om jou wel of niet te groeten. Verantwoordelijkheid, noemt hij dat.”

Van Geest: „In grote lijnen is Augustinus er steeds minder van overtuigd geraakt dat de mens vrij is om te kiezen. Tot dat latere inzicht kwam hij vooral door levenservaring. Augustinus voerde als bisschop vele pastorale gesprekken en de ontwikkeling van zijn theologisch denken werd beïnvloed door wat hij om zich heen zag en door wat hij ervoer in zijn eigen leven.”

Augustinus moest de visie van de mens die uit vrije wil zelf tot geluk komt, loslaten op grond van zijn godsopvatting.

Van Geest: „Als mensen door het doen van goede daden zouden verdienen dat ze in de hemel komen, dan is er voor God weinig anders te doen dan die daden te registreren. Streepjes te zetten in de hemelse administratie. God wordt dan een tuttige gruttenteller. Dat botste met Augustinus’ opvatting over de grootheid en onbegrijpelijkheid van God.”

Selderhuis: „Zo zag Calvijn het ook. Ook bij hem komt de mens niet uit vrije wil tot God. Calvijn zegt: ’Als ik kies om te geloven, kan ik zeggen dat het mijn eigen keuze is, maar eigenlijk is het Gods keus.’”

—————–

Zie voor het hele artikel, getiteld:

Vrije wil tast Gods almacht aan

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1805842/2010/11/27/rsquo-Vrije-wil-tast-Gods-almacht-aan-rsquo.dhtml

• theo

Calvijn was ook niet gek, wel een groot theoloog.

• Frederik D

(Romeinen 8:29) Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

(Handelingen 13:48) Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.

(Efeziers 1:4) Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;

En wie nog meer bijbelteksten wil die zich uitspreken voor de predestinatie, die raadplege:

http://home-1.tiscali.nl/~ti112509/predest.htm

Het geloven in de vrije wil is erger dan geloven in de alverzoening. Het geloof in de vrije wil is zuivere blasfemie want het geloof in de vrije wil ontkent Gods almacht en Gods alwetenheid en ook in zekere zin Gods algoedheid. Het geloof in de alverzoening benadrukt juist Gods algoedheid.

Wie almacht, alwetendheid en algoedheid zegt, moet ook alveroorzaking en alverzoening zeggen.

• Frederik D

Naast een theologische onderbouwing is er ook een schriftuurlijke onderbouwing. Zie elders in deze daad.

Ik begrijp dat een sektarische nieuwlichterij als het WTG zweert bij de vrije wil. Het WTG is recalcitrant en wederspannig. Maar dat een traditionalist als Peri de ketterij van de vrije wil aanhangt, is eigenlijk te absurd voor woorden. Kent hij wel de traditie van zijn eigen geloof en kent hij wel de Bijbel?

• David

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Calvijn sluit op dit punt bij Augustinus aan, zegt

> Herman Selderhuis: „Hadden we een vrije wil,

> stelt Calvijn, dan zou God afhankelijk worden van

> de keuze van mensen. Dat is volgens hem

> onverenigbaar met Gods almacht.

Gods almacht is relatief.

Ook Gods kan geen steen maken die zwaarder is dan Hij kan optillen.

Dus ik snap niet waarom Augustinus en Calvijn zich vast hebben proberen te houden dat ook God keuzes moet maken.

Het is veel belangrijker de feiten te bezien.

En als iemand beweert dat mensen geen vrije wil hebben dan zijn we robotten en zijn we voor alles wat we doen niet verantwoordelijk.

• theo

Kerkgeschiedenis en de traditie van de nederlandse protestante “gevestigde” kerken met hun zeer degelijk bijbels onderbouwide formuleringen met dichtgespijkerde dogma's is volstrekt onbekend bij de meeste evangelische groeperingen.

Toegegeven: ik geef er ook niet/nauwelijks les (meer) in.

• David

Frederik D Schreef:

>

> Wie almacht, alwetendheid en algoedheid zegt, moet

> ook alveroorzaking en alverzoening zeggen.

Als je Gods almacht niet kunt relativeren zou tot zo'n conclusie kunnen komen.

Maar het kan ook Gods wil zijn vrijwillig Zijn almacht te delen met zijn schepselen.

Als je dus die almacht vrijwillig deels afstaat kun je niet zomaar ingrijpen in de wil van de mens.

Als de mens ervoor kiest om geen deel uit te maken voor Gods koninkrijk dan respecteert God die keuze van de mens

Dus alverzoening is een afpakken van de vrije wil door God. En waarom zou God iets later afpakken wat Hij eerst bewust gegeven heeft?

• Frederik D

Je moet geen domeinen door elkaar gooien. Deed Calvijn ook niet. Metafysisch gezien heb je geen vrije wil. Sociaal gezien heb je er wel één.

Als de Almachtige niet almachtig is, dan is God dus niet God.

En je gaat voorbij aan een karrevracht bijbelteksten. Mag van mij. Maar je staat dan niet positief tegenover de Bijbel. :)

• Frederik D

Zonde, Theo, zonde. Straks zijn er alleen nog ongelovige cultuurwetenschappertjes die een vergeten cultuur bestuderen.

• David

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Je moet geen domeinen door elkaar gooien. Deed

> Calvijn ook niet. Metafysisch gezien heb je geen

> vrije wil. Sociaal gezien heb je er wel één.

>

> Als de Almachtige niet almachtig is, dan is God

> dus niet God.

Calvijn haalt juist die begrippen wel door elkaar

Metafysisch is God relatief almachtig

En ja Hij heeft de mens een vrije wil gegeven.

Niet dat God niet de macht heeft die af te pakken maar wel geeft God vrijwillig de mens deels de macht over zijn keuzes.

Let wel geeft. Van nature hebben we inderdaad geen vrije wil!