Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De Bijbel Als Mythe

• LeSage

Niet ik - jijzelf moet het daar mee doen

:)

Als je begrijpt wat ik bedoel.

• Stefan

Ik weet het, en zal volharden..;)

• theo

Omdat jullie hier zo enthousiast op reageerden:

Das mooi theo maar we luisteren liever (pseudo) wetenschappers die ons gelijk bevestigen dan naar bijbelwetenschappers.

Die bijbelwetenschappers zaaien alleen maar verwarring, daar willen we niet luisteren.

• Stefan

Wat is een bijbelwetenschapper?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelwetenschap

Bijbelwetenschap is de moderne wetenschappelijke bestudering van de ontstaansgeschiedenis en de ontvangst van de Bijbelse geschriften. De Bijbelwetenschap maakt gebruik van taalkundige, letterkundige, historische en archeologische instrumenten.

Historische Bijbelkritiek, exegese en bijbelwetenschap zijn drie verschillende vakken al zijn er raakvlakken.

Bekende Bijbelwetenschappers

Oude Testament

* Casper Labuschagne

* Adam Simon van der Woude

* Frans Breukelman

Nieuwe Testament

* Rudolf Bultmann

* Bruce Metzger

* Albert Schweitzer

* Carsten Peter Thiede

* Konstantin von Tischendorf

* N.T. Wright

Tja..

• LeSage

soms heeft bijbelwetenschap wel iets weg van politiek. Je houdt een bepaald verhaal heel lang vol. Bijvoorbeeld: Griekenland - dat betaalt zijn leningen terug.

Totdat iedereen inziet dat het niet zo is. En dan vertel je als politicus gewoon een ander verhaal. En je houdt vol dat je dat eigenlijk al altijd hebt gevonden. Met als enige gevolg dat je jezelf voor gek zet.

Zo kijken vele gelovigen naar de kerk en haar leiders.

• theo

Moet ik dat uitleggen?

Iemand die zo objectief mogelijk, zonder voor/ingebakken geloofsovertuigingen en dogma's naast de bijbel te lezen ook buitenbijbelse bronnen raadpleegt, de oude talen kent en en onderscheidt probeert te maken tussen de verschillende schrijfstijlen en literaire genres.

Een gebod een verbod een wens , geschiedenis, mythe, profetie, lied, visioen etc.

Sommige bijbellezers hebben de gewoonte om het domweg doorelkaar te husselen en dan kan het b.v. zomaar gebeuren dat een lied als een profetie wordt gelezen.

• Florin

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Waarom vind ik dit topic belangrijk?

> Juist omdat uit het besproken boek blijkt dat de

> bijbel, in casu het OT niet betrouwbaar is als het

> gaat om historische feiten, dwingt het de gelovige

> (mezelf bijvoorbeeld) zichzelf opnieuw te

> orienteren; een proces waar ikzelf bijvoorbeeld

> alweer een aantal jaren mee bezig ben.

Jij hebt de Levende God de rug toegekeerd en bent de boze achter na gaan lopen, ik kijk niet raar van op dat jij zulke onwaarheden bent gaan geloven .

Florin

• theo

Dan steekt bijbelwetenschap toch echt anders in elkaar hoor.

Dat gelovigen met bepaalde ogen naar kerk en leiders kijken daar gaat het nu toch niet over?

• theo

Iedereen die het op geloofsgebied niet 100% met jou eens is loopt toch de boze achterna?

• Stefan

Het woord bijbelwetenschapper klonk zo afstandelijk in mijn oren..zo intellectueel opeens. Daarom was mijn reactie.