Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De Bijbel Als Mythe

• theo

Hoe kom je daar nou bij ?

• LeSage

Hoe kom je erbij dat ik “de levende God” de rug heb toegekeerd?

Alleen maar omdat ik niet wil geloven wat zonneklaar onjuist is?

• LeSage

Je hoeft geen formele aanstelling te hebben om informeel (kerk)leider te zijn.

• Stefan

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Hoe kom je erbij dat ik “de levende God” de rug

> heb toegekeerd?

> Alleen maar omdat ik niet wil geloven wat

> zonneklaar onjuist is?

Als boek voor waarheidsvinding en richtsnoer-des-geloofs deugt het niet. Hoe krampachtig je je er ook aan vast wil klampen.

De bijbel is wat betreft ‘richtsnoer-des-geloofs’ een bijzonder inhoudsvolle leidraad. Hoe krampachtig men dit dan ook wil ontkennen. Wanneer de bijbel zodanig dood is voor de mens, is de reactie niet onlogisch van Florin, maar heel juist opgemerkt.

• Michiel...

Een ieder die mij het hoe en waarom van een individuele atoom kan uitleggen en mij kan vertellen hoeveel jaren je zou moeten reizen met lichtsnelheid om het einde van het universum te bereiken en wat je dan allemaal tegen zou komen mag mij meteen uitleggen hoe het zit met onze wereld. Haar ontstaan en haar toekomst. De zin ervan en het waarom van ons leven.

En een ieder die dat niet kan vertellen bevindt zich in dezelfde positie als ikzelf - die is een onwetende gelovige.

• LeSage

Of een onwetende ONgelovige natuurlijk.

Toch vind ik je reaktie nogal overdreven. De site waarnaar ik verwijs toont op een wetensch. manier de historische onjuistheid van nogal wat bijbelverhalen aan. Meer niet. De konsekwemties daarvan moeten m.i. getrokken worden.

• Marjorie

Waarom schrijf je elk van de vier woorden met een hoofdletter?

Dit is een vraag die voortkomt uit mijn interesse in taal.

• LeSage

Omdat ik het woord voor woord heel nadrukkelijk wilde neerzetten. Wat betekent voor de lezer het begrip Bijbel. Hoe belangrijk is Mythe voor jou. Hoe zit het met de combinatie daarvan (Theo heeft daar wat over gezegd).

• Trolando

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb het grootste deel van het boek inmiddels gelezen en ik vind het een behoorlijk sterke alternatieve uitleg. Wat googelen heeft nog geen duidelijke tegenwerpingen opgeleverd. Ik heb niet de indruk dat je Finkelstein of zijn boek zomaar naast je neer kunt leggen met een uitspraak als “hij is een nobody”.

Mijn indruk van de reacties van Thomas is dat het hem gaat om wat het geloof zegt over wat een goede manier van leven is enzovoorts, niet of het perse waar is of echt gebeurd. Klopt dat?

• Stefan

Trolando Schreef:

——————————————————-

>

> Mijn indruk van de reacties van Thomas is dat het

> hem gaat om wat het geloof zegt over wat een goede

> manier van leven is enzovoorts, niet of het perse

> waar is of echt gebeurd. Klopt dat?

Dat klopt niet helemaal. Wel als men verstaat onder een ‘goede manier van leven’ een leven is, wat op het Leven betrekking heeft, en waaruit dat Leven gedragen of geleefd wordt. Het Leven vinden is het leven laten, door de overgave van het ene aan het andere, door het Andere wat het Leven is. Dat is in het kort wat de bijbel voorhoudt; wie zijn leven wil behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven geeft om Mijn Wil, zal Leven.

Betreft ‘waar of echt gebeurd is’, kan men zich dan ook afvragen over welk leven het gaat; het fysieke zicht-voel-tastbare of het geestelijke Licht-Kracht-Wijsheid-Rust-Liefde, wat uit God is.

Wat heet ‘echt gebeurt’ als het zogenaamde echte, de illusie blijkt te zijn.