http://www.theosofie.net/sunrise/sunrise2003/juliaug2003/erzijlicht.html
De verwijzing naar deze boekrecensie werd eerder door CU geplaatst op het theologie-prikbord.
Omdat reageren niet meer mogelijk is, herplaats ik dit topic hier.
Waarom vind ik dit topic belangrijk?
Juist omdat uit het besproken boek blijkt dat de bijbel, in casu het OT niet betrouwbaar is als het gaat om historische feiten, dwingt het de gelovige (mezelf bijvoorbeeld) zichzelf opnieuw te orienteren; een proces waar ikzelf bijvoorbeeld alweer een aantal jaren mee bezig ben.
Neem als voorbeeld een mooie antieke klok. Zoééntje die heel vertrouwd voor je is. Die je hele leven dicht in je buurt was, en waar je je altijd op hebt georienteerd als je wilde weten hoe laat het was. Totdat je op enig moment er op een pijnlijke manier achter kwam dat die klok niet deed waarvan je dacht dat hij er goed in was. Klok liep achter, jij kwam te laat op je afspraak, en daardoor liep je iets belangrijks mis.
Wat nu? Sommige mensen zeiden: joh doe dat oude barrel toch weg en koop een nieuwe digitale. Nooit meer te laat.
jij hebt daar moeite mee.. Goed - het ding loopt niet op tijd en je moet hem beslist niet gebruiken als je precies wilt weten hoe laat het is. Maar weggooien??
Nee. Allereerst heeft het ding een prachtige bimmm-bammm waarvan het idee dat je dat nooit meer zult horen, je nu al de tranen in de ogen brengt. En dan de prachtige wijzerplaat. Uniek! Onvervangbaar!
Volgens mij heeft iedereen die eerlijk nadenkt, en traditioneel met het christendom is opgegroeid, een vergelijkbare ervaring met de bijbel.
Als boek voor waarheidsvinding en richtsnoer-des-geloofs deugt het niet. Hoe krampachtig je je er ook aan vast wil klampen.
Hier en daar zien we mensen toch weer terug komen richting de kerken.
Ik zeg RICHTING. Niet: zich weer thuisvoelen binnen de kerken.
Oude structuren werken niet meer bij moderne mensen. De mens van 2012 is een heel andere dan die van 1912.
Er zullen dus andere structuren moeten komen. geen structuren die autoritair een geloof opleggen van ‘zo is het want zo is het altijd geweest’, naar: ‘zo is het - ervaar maar dat het zo is’.
Dat is een uitdaging - en wie die uitdaging vorm kan geven wacht een prachtige toekomst als post-christelijke heilige.