Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De Bijbel Als Mythe

• LeSage

Welke richting ik op wil…..

Volggens mij wordt dat wel duidelijk uit mijn voorbeeld met die antieke klok.

De klok deugt niet meer als tijdsaanduiding …… hoe kom je nu te weten wat de juiste tijdsaanduiding en wat moet je nu nog met de klok als je hem ook niet weg wilt doen?

• Stefan

subjectief

2) Intuïtief 3) Manier waarop men iets bekijkt 4) Onderwerpelijk 5) Persoonlijk 6) Partijdig

objectief

waarneembaar

hmm..niet echt gegevens waarmee de ander overtuigd kan worden, omdat het geloof alleen waarneembaar en werkbaar wordt in een Krachtveld waardoor het subjectieve en het objectieve samengaat. Dat is namelijk het geloof; iets waarnemen wat onbeschrijflijk is maar wel gezien wordt..

• LeSage

thomas Schreef:

———————————————

> Dat is

> namelijk het geloof; iets waarnemen wat

> onbeschrijflijk is maar wel gezien wordt..

jij neemt dus afscheid van de bijbel met de daarin opgesomde feiten als objektief ijkpunt?

• Stefan

De feiten worden feiten door het geloof.

Ik neem geen afstand van de bijbel. De bijbel komt meer en meer naar mij toe, omdat het geloof een feit wordt.

• Trolando

Lastig.

Als je het niet erg vindt ga ik hier nu niet op in, misschien op een later tijdstip. Ik had hier een heel verhaal opgeschreven, maar eigenlijk blijf ik vooral met vragen achter waar ik nu even niet mee bezig wil.

• LeSage

Heb jij een voorbeeld van een feit dat feitelijk is geworden door het geloof?

Ik heb dat eerder zelf ook geloofd. Beter gezegd: gehoopt.

Ik meende in een oprecht geloof dat mijn liefde voor de naaste me innerlijk verandert. Mijn geloof was eerlijk, mijn liefde was eerlijk, mijn hoop was eerlijk

Mijn geloof werd echter geen feit.

De laatste verleiding die ik hier moest overwinnen was de verleidelijkheid van de oneerlijkheid, beter gezegd: het wishfull thinking.

Ik heb de indruk dat jij je in zo'n zelfde situatie bevindt zij het met een wat andere inhoud.

• LeSage

Het wekt mijn nieuwsgierigheid -vooral omdat je eerlijkheid toont.

maar ik laat het initiatief aan jezelf.

• Stefan

Ik merk dat ik verander door het geloof. En dat door dit veranderen de bijbel zodanig tot mij spreekt dat daarin of daaruit heel duidelijk naar voren komt wat die verandering onderhoudt. Dat schreef ik al; http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15733518/15734210/re-de-bijbel-als-mythe#msg-15734210

En dat wat de verandering ingezet heeft, wordt gedeeld door hen die die verandering ook ondergaan. Dat heet; het geloof en de werken daaruit ondergaan. Iedereen kan dit bij zichzelf nagaan. Dat is zowel objectief als subjectief.

Een feit zou zijn, als de ander die het geloof niet ziet, of waarneemt, gaat zien wat het geloof wel is; het geraakt worden door het Woord. En het Woord is niet de bijbel, maar datgene, een Kracht, een Licht, wat dan waargenomen wordt. En dat kan men o.a. of juist ook, vinden in de bijbel..

• theo

Bijbelwetenschappers zeggen dat Genesis t/m hoofdstuk 11 mythisch is.

Gezien de aard en gebeurtenissen zoals beschreven in de eerste elf hoofdstukken lijkt me dat aannemelijk.

Voor de harden des harten weer over me heen donderen: Niemand hoeft het daar mee eens te zijn en de zeggenschap en/of betrouwbaarheid en/of de gezaghebbendheid is daar geen spat minder om.

• CU

Dus je opmerking dat God 6000 jaar geleden olie in de grond stopte , daar meen je niets van?