Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De Bijbel Als Mythe

• theo

Een bijbelwetenschapper moet natuurlijk een IQ hebben wat (iets) boven het gemiddelde ligt vanwege grote talenkennis en goed kunnen analyseren waarmee ik niet zeg dat een hoog IQ en wijsheid per definitie samengaan.

Vaak/soms in tegendeel.

• LeSage

Gelovigen bedenken zelf niet iets, Theo. Dat word ze verteld. En uit vertrouwen in je geestelijke leidslieden accepteer je wat er gezegd werd, en anders hielp een beetje bangmaken. Dat weet je toch zelf ook hoe dat ging….

• theo

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Gelovigen bedenken zelf niet iets, Theo. Dat word

> ze verteld. En uit vertrouwen in je geestelijke

> leidslieden accepteer je wat er gezegd werd, en

> anders hielp een beetje bangmaken. D

Dus jij ook !! ??

Of kunnen gelovigen niet zelfstandig (na)denken en jij als ex/andersgelovige wel?

• Stefan

Ik vind het woord Mythisch niet verkeerd gekozen. En dan heb ik het over de hele bijbel.

Hoe prachtig past het Woord hierin, welke de mens raakt in het onbeschrijflijke; in Zijn afkomst?

mythe

Term uit de genreleer voor een verhaal waarin (niet-christelijke) godsdienstige elementen een rol spelen. Vaak behandelen mythen de invloed die goden en demonen op de mens hebben. Er wordt een onderscheid naar inhoud gemaakt tussen: 1) mythen die het ontstaan van goden, mensen, de wereld of het hier…

Mythe

Mythe (Grieks: mythos; μυθος) betekende oorspronkelijk in het Grieks gesproken woord, verhaal. De betekenis is afhankelijk van de context: In tegenstelling tot wat bij sagen, sprookjes en fabels meestal het geval is, gaan mythen in hoofdzaak over goden en halfgoden.

Een mythe wordt echter vaak opgevat als een zinrijk, betekenisvol en zelfs rëeel verhaal, al bevat de vertelling vele elementen die niet rëeel zijn in letterlijke of historische zin.

• theo

Ik heb ook niks tegen mythes in de bijbel maar dat schreef ik eerder ook al.

• Frederik D

Wat is er mis met objectieve wetenschap?

• Frederik D

Maar bijbelwetenschappers zijn geen kerkleiders en vice versa.

• Stefan

Dat de mens zich daarin kan verliezen, zonder te vinden wat de Mythe reeds beschrijft.

Met andere woorden; willen waarnemen met de zintuigen wat het hart al bewerkstelligt.

• LeSage

Vaak wel hoor.

• Frederik D

Je wilt zwijmelen en je verre houden van harde feiten.