Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Paulusdom of Christendom ??

• theo

staat heel wat onder maar geen enkele reactie over de vervloeking.

Wel wat vervloekingen over en weer van prikkers onder elkaar maar niks over de woorden van Paulus.

• Nada

Ja dat klopt, sommige pijn blijft voor altijd in je hart, ook al sluimert het meestal maar kan zo weer opvlammen. Het is vreselijk moeilijk om dat te vergeven en als je dat kan vraag ik me af of de pijn dan weg is. Daarom zei ik ook tegen Peri: je kan anderen wel iets ergs aandoen en God vergeeft je maar diegene die je iets aandeed zit er misschien wel zijn leven lang mee.

Nou ja, moeilijke materie. :)

• Daan

Nada Schreef:

——————————————————-

> Wel als iemand jouw dierbare iets aangedaan heeft,

> daar kan je dan niets aan doen dat je zo iemand

> haat als de pest en misschien wel dood wenst. Na

> verloop van tijd zal dat anders zijn, maar nog

> steeds is het moeilijk om zo iemand lief te

> hebben. Dat is gewoon zo. En doen alsof en zeggen

> dat je het vergeven hebt telt niet vind ik.

Natuurlijk kun je dit soort personen niet lief hebben.

Ben het met je eens Nada.

Ook al staat het 1000 geschreven in de Bijbel, dan nog werkt zo de menselijke natuur niet.

• theo

Er staat nergens in de bijbel dat je iemand moet vergeven die geen vergiffenis vraagt of wil of opdezelfde wijze zijn/haar oude leven voortzet.

Feit blijft wel: Als iemand KAN vergeven dat het beter is voor het geestelijk welzijn van het slachtoffer.

• Nada

Nee die vroeg dan geen vergeving maar nooit meer iets van gehoord, dat is misschien een verschil. Als iemand echt zijn spijt betuigd en je voelt en ziet dat het echt is dan is het misschien anders.

• Nada

Mijn natuur niet, hoe ik ook probeer. :(

• Anna Lieze

Bijt jij het spits dan maar af ..

• theo

Ik heb wel te maken met christenvrouwen die incest slachtoffer zijn geweest en waar hardhandig de mening is opgedrongen dat ze moeten vergeven omdat God dat wil.

Ik heb ze ook OP zien bloeien wanneer we in gesprek raakten ik vertelde dat ze niet hoefden/hoeven te vergeven als de dader geen oprechte vergiffenis vraagt of op dezelfde gruwelijke wijze door bleef gaan.

Vergeven …het blijft een moeilijk maar ook zeer kwetsbaar onderwerp.

• theo

Kom op zeg..dat heb ik nu een aantal malen gedaan met eerdere onderwerpen die moeilijk zijn en nu moet ik het opnieuw doen?

Bovendien.. bij de vorige reacties van mij kreeg ik ook geen hulp of tegengas van mijn medechristenen.

Laat Peri of Samuel of Boaz of Ellen of Florin maar reageren. zit hun ( of hen?) maar achter de vodden.

• Anna Lieze

Is goed