Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Paulusdom of Christendom ??

  • Eliyahu

    BJE Schreef:

    ——————————————————-

    > Dat Mohammed geen profeet was, heb ik eerder

    > aangegeven. Iemand die iets beweert over een

    > gebeurtenis van 600 jaar voor zijn tijd met een

    > claim alsof hij over feiten spreekt, sluit

    > zichzelf uit als profeet.

    Bs'd

    Dat is natuurlijk een volslagen kolderiek argument.

    God laat profeten zien wat er in de toekomst gaat gebeuren, en evenzo kan God profeten laten zien wat er in het verleden gebeurd is.

    > Profeten spreken

    > inderdaad over hun eigen tijd en over de toekomst

    > (zoals Samuël eerder opmerkte). Soms refereren

    > zij naar het verleden, maar dat doen ze altijd in

    > overeenstemming met wat voorgaande profeten hebben

    > gezegd. Dat deed Mohammed niet. In zijn tijd kende

    > hij de indjil, het evangelie. Hij beweerde zelfs

    > dat dit een boodschap van God was. Maar als hij

    > dan de indjil niet zelf volgt, maar er zelfs

    > tegenin gaat, waar het de boodschap van Jezus'

    > kruisdood betreft, dan heft hij daarmee zijn eigen

    > profeetschap op.

    Tja, Paulus gaat tegen JC in, en tegen het OT, dus daarmee heeft Paulus zichzelf gediskwalificeerd.

    Maar daar zal je wel weer niet in geloven. Daarvoor verzin je allerlei uitvluchten, om toch maar vast te blijven houden aan je geloof in Paulus.

    Het hele NT gaat in tegen het OT, het introduceert een nieuwe god; JC, en daarmee is het NT gediskwalificeerd.

    En de islam claimt tenminste nog dat de christenen de bijbel vervalst hebben daar waar de bijbel in tegenspraak is met de koran, maar die claim maken de christenen zelfs niet voor het OT daar waar het NT en Paulus lijnrecht ingaan tegen het OT.

    Dus de islam zit nog logischer in elkaar dan het christendom.

  • BJE

    Eliyahu schreef:

    “God laat profeten zien wat er in de toekomst gaat gebeuren, en evenzo kan God profeten laten zien wat er in het verleden gebeurd is.”

    Natuurlijk kan God profeten laten zien wat er in het verleden gebeurd is, alleen dat doet Hij niet. Zelf heb je daarvan ook geen overtuigend voorbeeld naar voren weten te brengen, dus houd deze onzin voor jezelf, als je erin wil geloven.

    En verder schreef hij:

    “Tja, Paulus gaat tegen JC in, …”

    Ook hiervan zou ik wel eens een overtuigend voorbeeld van je willen zien. Maar ja, dat zal wel teveel gevraagd zijn.

    BJE

  • Eliyahu

    BJE Schreef:

    ——————————————————-

    > Eliyahu schreef:

    >

    > "God laat profeten zien wat er in de toekomst gaat

    > gebeuren, en evenzo kan God profeten laten zien

    > wat er in het verleden gebeurd is."

    >

    > Natuurlijk kan God profeten laten zien wat er in

    > het verleden gebeurd is, alleen dat doet Hij niet.

    Bs'd

    En waar staat dat, dat Hij dat niet doet?

    > Zelf heb je daarvan ook geen overtuigend voorbeeld

    > naar voren weten te brengen, dus houd deze onzin

    > voor jezelf, als je erin wil geloven.

    >

    > En verder schreef hij:

    > “Tja, Paulus gaat tegen JC in, …”

    >

    > Ook hiervan zou ik wel eens een overtuigend

    > voorbeeld van je willen zien. Maar ja, dat zal wel

    > teveel gevraagd zijn.

    Zoals we allemaal weten, Paulus die schaft de wet af. Ik neem aan dat ik daar geen voorbeelden van hoef te gaan aandragen.

    En dit is wat JC zei over de wet:

    “Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.”

    Matt 5

    Duidelijk toch?

  • BJE

    Ellen-Josee Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik denk toch echt dat de boodschap van Jezus

    > belangrijker was dan de taal die hij sprak.

    Op het eerste gezicht heb je hierin gelijk, maar dan komt het …

    Maar die boodschap wordt op een vileine manier onderuit gehaald op een manier waar jij als gewone gelovige geen idee van hebt. Begrijp je niet dat de boodschap van Jezus vastligt in zijn woorden? Niet eens in zijn daden? Met zijn woorden heeft hij zijn daden geduid. Het is dus de kunst om zijn woorden onderuit te halen en dat is waar men ijverig mee bezig is.

    Zeg jij, ja maar dat moet je allemaal niet geloven: door de Heilige Geest wordt je wel overtuigd wat Jezus' bedoeling was. Dat is zo, maar met deze stellingname beperk je het geloof tot iets waarover je niet meer kunt communiceren met anderen. Je hebt niet alleen (1.) prijs gegeven dat we Jezus woorden bezitten, maar (2.) ook nog eens mensen de moed ontnomen om in de Bijbel zelf te geloven wat er staat.

    Ik heb eerder de bijbelse gegevens naar voren gebracht die zonneklaar aantonen dat Jezus buiten de synagoge Grieks sprak en dat hij daarbinnen en in huiselijke kring Hebreeuws sprak. EN DAT WIJ DUS ECHT JEZUS' EIGEN WOORDEN BEZITTEN. Waarom is dat zo slecht voor een christen om dat te weten en daarvoor te gaan.

    Even op herhaling:

    - Als de evangeliën vertalingen zijn naar het Grieks, waarom is dan niet alles meevertaald in het Grieks, maar komen er nog enkele Hebreeuwse zinnen in voor?

    - Waarom is men bang dat Jezus naar de Griekse verstrooiing zal gaan, d.w.z. Turkije, Griekenland, Egypte (Joh. 7:25) en niet naar de Aramese verstrooiing, d.w.z. Mesopotamië?

    - Hoe komt het dat er een ouderenzorg voor de Grieks sprekenden in de Jeruzalemse gemeente wordt ingesteld? Omdat de Grieks sprekenden kennelijk de armste laag van de bevolking vormde in Jeruzalem.

    - Tot het gewone volk sprak Jezus daar in Jeruzalem, dus in het Grieks, de taal van de onderste laag van de bevolking.

    - Hoe worden de mensen weggezet die naar Jezus luisterden door de Hebreeuws sprekende elite? “Maar die schare die de wet niet kent, vervloekt zijn zij!” (Joh. 7:49) Inderdaad die kenden geen Hebreeuws meer.

    - Met het pinksterwonder spraken de Galileërs allerlei talen die men niet verwachtte dat zij die konden spreken:

    "… zijn niet al dezen, die daar spreken, Galileeërs? 8 En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? 9 Parten, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea …" (Hand. 2:7-8) In de regio's Mesopotamië en Judea werd als eigen taal resp. Aramees en Hebreeuws gesproken. IN GALILEA SPRAK MEN DAT NIET.

    De hierboven genoemde argumenten tezamen zijn al doorslaggevend voor de Griekse taal die Jezus sprak. Daarvoor hoef je geen Grieks, Hebreeuws of Aramees te kennen.

    Beste Ellen, als je wil dat mensen de Bijbel serieus nemen. Waarom doe jij dat dan zelf niet? Omdat in jouw benadering de Bijbel niet serieus te nemen is. Je reduceert de waarheid van het geloof tot je eigen beleving. Hoe belangrijk die ook is, maar op den duur kom je daar niet mee uit. Jezus heet HET WOORD. Is het niet eens tijd om Gods Woord voor 100% serieus te nemen?

    >

    > Maar het lijkt mij gezien het feit dat hij in

    > Judea geboren en getogen is, aannemelijk dat hij

    > de taal van die streek sprak.

    > Daarnaast is het tot nu toe altijd gebruikelijk

    > geweest om in de synagoge de Torá in het

    > Hebreeuws voor te lezen.

    > De Here Jezus las voor in de synagoge dus zal hij

    > zeker Hebreeuws hebben gesproken.

    >

    Klopt, zie eerder.

    > Dat jij beweerd dat het een feit is dat Jezus

    > Grieks gesproken heeft noem ik een konijn uit de

    > hoge hoed trekken.

    > Je kan het nooit hard maken.

    Dat kan ik dus wel hard maken.

    Het is al niet eens

    > te bewijzen dat Jezus Christus ooit bestaan heeft.

    Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar. Heeft Hitler eigenlijk wel bestaan?

    Nee, dat komt doordat er zoveel christenen zijn die openlijk beweren dat wij Jezus' woorden niet bezitten en dus weten we niet echt wat hij gezegd heeft. Van Caesar, Herodotus, Plato betwijfelt niemand dat hij geleefd heeft, omdat we hun woorden kennen. De enige reden dat er gezegd wordt dat we niet weten dat Jezus geleefd heeft, wordt veroorzaakt door de veelheid van christenen die meteen bereid zijn toe te geven dat we niet weten wat hij gezegd heeft. Daarmee is Jezus' identiteit te niet gedaan, alleen nog goed voor gelovigen die in een hoekje willen zitten geloven.

    > Men beweerd dat hij een mengeling is van allerlei

    > volksvertellingen, waar toevallig een rabbi die

    > ooit leefde wel een beetje op leek. Er is geen

    > bewijs, geen feit, niets hard te maken.

    Het lijkt erop dat je gebrainwashed bent, Ellen. Sorry dat ik het zeg.

    >

    > Het enige wat er is, is geloof en inzicht

    > geschonken door de heilige Geest, die maakt dat we

    > Jezus zoals Hij Is, beter mogen leren kennen.

    > Dat kan mede door de heilige Schrift en dat is dan

    > Gods openbaring.

    Kijk nu ben je weer terug bij af. Je noemt de Schrift HEILIG en GODS OPENBARING, maar oh wee, als iemand begint te geloven wat daarin staat. Dan lijk je af te haken …

  • BJE

    Eliyahu Schreef:

    ——————————————————-

    > BJE Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Eliyahu schreef:

    > >

    > > "God laat profeten zien wat er in de toekomst

    > gaat

    > > gebeuren, en evenzo kan God profeten laten zien

    > > wat er in het verleden gebeurd is."

    > >

    > > Natuurlijk kan God profeten laten zien wat er

    > in

    > > het verleden gebeurd is, alleen dat doet Hij

    > niet.

    Jij beweert dat God profeten ook laat zeggen wat er in het verleden gebeurde, dus moet jij de bewijslast op je nemen om dat hard te maken. Dat is je niet gelukt. Klaar uit.

    >

    > Bs'd

    >

    > En waar staat dat, dat Hij dat niet doet?

    >

    > > Zelf heb je daarvan ook geen overtuigend

    > voorbeeld

    > > naar voren weten te brengen, dus houd deze

    > onzin

    > > voor jezelf, als je erin wil geloven.

    > >

    > > En verder schreef hij:

    > > “Tja, Paulus gaat tegen JC in, …”

    > >

    > > Ook hiervan zou ik wel eens een overtuigend

    > > voorbeeld van je willen zien. Maar ja, dat zal

    > wel

    > > teveel gevraagd zijn.

    >

    > Zoals we allemaal weten, Paulus die schaft de wet

    > af. Ik neem aan dat ik daar geen voorbeelden van

    > hoef te gaan aandragen.

    Ho ho, Paulus schaft de wet niet af, maar hij ontkent dat er Verlossing mogelijk is door de wet. Kijk maar:

    “Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet.”

    Romeinen 3:31

    Weet je Eliyahu dat wie in het OT een ander valselijk beschuldigde dat er voor zoiemand een zware straf bestond. Je gelooft in God, reken maar dat God niet veranderd is. Ik kan je wel vergeven, maar het is de vraag of God dat kan gezien zijn wet.

    >

    > En dit is wat JC zei over de wet:

    >

    > "Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de

    > profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te

    > ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar,

    > Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er

    > niet één jota of één tittel vergaan van de

    > wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één

    > van de kleinste dezer geboden ontbindt en de

    > mensen zo leert, zal zeer klein heten in het

    > Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert,

    > die zal groot heten in het Koninkrijk der

    > hemelen."

    > Matt 5

    >

    >

    > Duidelijk toch?

  • Stefan

    De woorden van Jezus begrijpen of ontvangen zoals de Geest brengt, dat is ook Zijn woorden bezitten.

    Denk dan aan Filippus die, hoewel hij letterlijk met Jezus opliep, toch de woorden niet ontving in het hart wat hiervoor ontvankelijk moet zijn. Een nieuw hart krijgen, kan niet anders betekenen dan een hart dat Hem ontvangen kan, en daardoor Hem belijden zal met de mond.

  • BJE

    Thomas Schreef:

    ——————————————————-

    > De woorden van Jezus begrijpen of ontvangen zoals

    > de Geest brengt, dat is ook Zijn woorden bezitten.

    >

    >

    > Denk dan aan Filippus die, hoewel hij letterlijk

    > met Jezus opliep, toch de woorden niet ontving in

    > het hart wat hiervoor ontvankelijk moet zijn. Een

    > nieuw hart krijgen, kan niet anders betekenen dan

    > een hart dat Hem ontvangen kan, en daardoor Hem

    > belijden zal met de mond.

    Dit is waar, maar het laat onverlet dat wij de evangeliën kunnen vertrouwen niet alleen omdat de Heilige Geest Jezus' woorden in ons hart bevestigt, maar ook om het simpele feit dat het inderdaad Jezus' woorden ZIJN. Ik zou nooit de werking van de Geest in mijn hart hebben toegelaten als ik ook niet geloofd had dat we inderdaad Jezus' woorden bezitten. Ik zou die werking van de Geest dan niet vertrouwd hebben.

    BJE

  • Stefan

    BJE Schreef:

    ——————————————————-

    > Thomas Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > De woorden van Jezus begrijpen of ontvangen

    > zoals

    > > de Geest brengt, dat is ook Zijn woorden

    > bezitten.

    > >

    > >

    > > Denk dan aan Filippus die, hoewel hij

    > letterlijk

    > > met Jezus opliep, toch de woorden niet ontving

    > in

    > > het hart wat hiervoor ontvankelijk moet zijn.

    > Een

    > > nieuw hart krijgen, kan niet anders betekenen

    > dan

    > > een hart dat Hem ontvangen kan, en daardoor Hem

    > > belijden zal met de mond.

    >

    > Dit is waar, maar het laat onverlet dat wij de

    > evangeliën kunnen vertrouwen niet alleen omdat de

    > Heilige Geest Jezus' woorden in ons hart

    > bevestigt, maar ook om het simpele feit dat het

    > inderdaad Jezus' woorden ZIJN. Ik zou nooit de

    > werking van de Geest in mijn hart hebben

    > toegelaten als ik ook niet geloofd had dat we

    > inderdaad Jezus' woorden bezitten. Ik zou die

    > werking van de Geest dan niet vertrouwd hebben.

    >

    > BJE

    Precies; het hart bevestigt. Oftewel; het geloof is de grond waarop de Geest Zijn werk kan gaan doen.

    Dan blijft over de vraag; van wie is het geloof dan. Mede de vraag omdat je schrijft; ''Ik..zou nooit..als ik..

    Van wie is het geloof dan anders dan juist óók van de Ik..die met Geest en de Vader het bezit van het Woord heeft.

  • BJE

    Thomas Schreef:

    ——————————————————-

    > BJE Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Thomas Schreef:

    > >

    > ————————————————–

    >

    > > —–

    > > > De woorden van Jezus begrijpen of ontvangen

    > > zoals

    > > > de Geest brengt, dat is ook Zijn woorden

    > > bezitten.

    > > >

    > > >

    > > > Denk dan aan Filippus die, hoewel hij

    > > letterlijk

    > > > met Jezus opliep, toch de woorden niet

    > ontving

    > > in

    > > > het hart wat hiervoor ontvankelijk moet zijn.

    > > Een

    > > > nieuw hart krijgen, kan niet anders betekenen

    > > dan

    > > > een hart dat Hem ontvangen kan, en daardoor

    > Hem

    > > > belijden zal met de mond.

    > >

    > > Dit is waar, maar het laat onverlet dat wij de

    > > evangeliën kunnen vertrouwen niet alleen omdat

    > de

    > > Heilige Geest Jezus' woorden in ons hart

    > > bevestigt, maar ook om het simpele feit dat het

    > > inderdaad Jezus' woorden ZIJN. Ik zou nooit de

    > > werking van de Geest in mijn hart hebben

    > > toegelaten als ik ook niet geloofd had dat we

    > > inderdaad Jezus' woorden bezitten. Ik zou die

    > > werking van de Geest dan niet vertrouwd hebben.

    > >

    > > BJE

    >

    > Precies; het hart bevestigt. Oftewel; het geloof

    > is de grond waarop de Geest Zijn werk kan gaan

    > doen.

    >

    > Dan blijft over de vraag; van wie is het geloof

    > dan. Mede de vraag omdat je schrijft; ''Ik..zou

    > nooit..als ik..

    >

    > Van wie is het geloof dan anders dan juist óók

    > van de Ik..die met Geest en de Vader het bezit van

    > het Woord heeft.

    Je slaat één stap over Thomas.

    Geloof heeft een inhoud. Je gelooft dat je op een stoel kan zitten omdat die degelijk genoeg lijkt en niet van ellende in elkaar zal zakken. Bij geloof is alles onzichtbaar: God, Heilige Geest, Jezus. Er is slechts één ding om je op te oriënteren: de Bijbel. Daarin wijst alles naar Jezus, de Verlosser.

    Als Jezus de waarheid is, is het redelijk om te beginnen zijn woorden te geloven. Maar die moeten dan wel geloofwaardig zijn én authentiek, d.w.z. van Hem afkomstig en niet door zijn leerlingen op zijn lippen gelegd. Zijn zijn woorden niet van hem dan is de Bijbel niet anders dan een gammele stoel.

    En wat wil het geval, Thomas, laten de theologen het maar niet horen. Zij willen iedereen doen geloven dat na een lange mondelinge overlevering Jezus' woorden door zijn leerlingen zijn overgedragen. Ik heb het meegemaakt dat theologen niet meer uit hun volzinnen kwamen toen ze hoorden dat ik wilde verdedigen dat Jezus' woorden niet alleen waar zijn door de Heilige Geest, maar zelfs authentiek van hem afkomstig.

    In de evangeliën wordt 624 keer gezegd: En hij zei …: En hij antwoordde en zei … enz. Zouden de evangeliën dan 624 maal liegen dat hij dat dus niet gezegd heeft? Of ongeveer zoiets? Nee, maar dat is wel wat de huidige theologie ervan maakt en al vele jaren de wereld inhamert met het noodlottige gevolg dat het christelijk geloof een aflopende zaak schijnt te zijn. Terwijl veel mensen gewoon hunkeren naar klare taal.

    Wat dacht je van deze tekst:

    “ 3 hetgeen wij gezien en gehoord hebben, verkondigen wij ook u, opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben. En ónze gemeenschap is met de Vader en met zijn Zoon Jezus Christus. 4 En deze dingen schrijven wij, opdat onze blijdschap volkomen zij. ”

    1 Johannes 1:3-4

    Let op dat laatste “En deze dingen schrijven wij, opdat onze blijdschap volkomen zij.” Deze dingen is: “hetgeen wij gezien en gehoord hebben”. Schreven de apostelen dat aan het eind van hun leven na een mondelinge overlevering? Nee, want dan zou aan het eind van hun leven er pas een “volkomen blijdschap” zijn in het evangelie.

    In het evangelie was altijd, vanaf het begin, een volkomen blijdschap. DUS SCHREVEN DIE APOSTELEN VANAF HET BEGIN WAT ZIJ GEZIEN EN GEHOORD HADDEN. Welk begin? Dat vind je even eerder, dat begon met hun contact met Jezus zelf. “Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze (eigen) ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens …” 1 Johannes 1:1

    Dus in Jezus' bediening begon hun schrijfactiviteit en die duurde alsmaar voort later omdat zij de leer van Jezus schriftelijk overleverden en niet alleen mondeling.

    Is dat niet eenvoudig? En toch zul je er geen theoloog over horen, maar het is wel de bijbelse waarheid.

    BJE