Ellen-Josee Schreef:
——————————————————-
> Ik denk toch echt dat de boodschap van Jezus
> belangrijker was dan de taal die hij sprak.
Op het eerste gezicht heb je hierin gelijk, maar dan komt het …
Maar die boodschap wordt op een vileine manier onderuit gehaald op een manier waar jij als gewone gelovige geen idee van hebt. Begrijp je niet dat de boodschap van Jezus vastligt in zijn woorden? Niet eens in zijn daden? Met zijn woorden heeft hij zijn daden geduid. Het is dus de kunst om zijn woorden onderuit te halen en dat is waar men ijverig mee bezig is.
Zeg jij, ja maar dat moet je allemaal niet geloven: door de Heilige Geest wordt je wel overtuigd wat Jezus' bedoeling was. Dat is zo, maar met deze stellingname beperk je het geloof tot iets waarover je niet meer kunt communiceren met anderen. Je hebt niet alleen (1.) prijs gegeven dat we Jezus woorden bezitten, maar (2.) ook nog eens mensen de moed ontnomen om in de Bijbel zelf te geloven wat er staat.
Ik heb eerder de bijbelse gegevens naar voren gebracht die zonneklaar aantonen dat Jezus buiten de synagoge Grieks sprak en dat hij daarbinnen en in huiselijke kring Hebreeuws sprak. EN DAT WIJ DUS ECHT JEZUS' EIGEN WOORDEN BEZITTEN. Waarom is dat zo slecht voor een christen om dat te weten en daarvoor te gaan.
Even op herhaling:
- Als de evangeliën vertalingen zijn naar het Grieks, waarom is dan niet alles meevertaald in het Grieks, maar komen er nog enkele Hebreeuwse zinnen in voor?
- Waarom is men bang dat Jezus naar de Griekse verstrooiing zal gaan, d.w.z. Turkije, Griekenland, Egypte (Joh. 7:25) en niet naar de Aramese verstrooiing, d.w.z. Mesopotamië?
- Hoe komt het dat er een ouderenzorg voor de Grieks sprekenden in de Jeruzalemse gemeente wordt ingesteld? Omdat de Grieks sprekenden kennelijk de armste laag van de bevolking vormde in Jeruzalem.
- Tot het gewone volk sprak Jezus daar in Jeruzalem, dus in het Grieks, de taal van de onderste laag van de bevolking.
- Hoe worden de mensen weggezet die naar Jezus luisterden door de Hebreeuws sprekende elite? “Maar die schare die de wet niet kent, vervloekt zijn zij!” (Joh. 7:49) Inderdaad die kenden geen Hebreeuws meer.
- Met het pinksterwonder spraken de Galileërs allerlei talen die men niet verwachtte dat zij die konden spreken:
"… zijn niet al dezen, die daar spreken, Galileeërs? 8 En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? 9 Parten, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea …" (Hand. 2:7-8) In de regio's Mesopotamië en Judea werd als eigen taal resp. Aramees en Hebreeuws gesproken. IN GALILEA SPRAK MEN DAT NIET.
De hierboven genoemde argumenten tezamen zijn al doorslaggevend voor de Griekse taal die Jezus sprak. Daarvoor hoef je geen Grieks, Hebreeuws of Aramees te kennen.
Beste Ellen, als je wil dat mensen de Bijbel serieus nemen. Waarom doe jij dat dan zelf niet? Omdat in jouw benadering de Bijbel niet serieus te nemen is. Je reduceert de waarheid van het geloof tot je eigen beleving. Hoe belangrijk die ook is, maar op den duur kom je daar niet mee uit. Jezus heet HET WOORD. Is het niet eens tijd om Gods Woord voor 100% serieus te nemen?
>
> Maar het lijkt mij gezien het feit dat hij in
> Judea geboren en getogen is, aannemelijk dat hij
> de taal van die streek sprak.
> Daarnaast is het tot nu toe altijd gebruikelijk
> geweest om in de synagoge de Torá in het
> Hebreeuws voor te lezen.
> De Here Jezus las voor in de synagoge dus zal hij
> zeker Hebreeuws hebben gesproken.
>
Klopt, zie eerder.
> Dat jij beweerd dat het een feit is dat Jezus
> Grieks gesproken heeft noem ik een konijn uit de
> hoge hoed trekken.
> Je kan het nooit hard maken.
Dat kan ik dus wel hard maken.
Het is al niet eens
> te bewijzen dat Jezus Christus ooit bestaan heeft.
Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar. Heeft Hitler eigenlijk wel bestaan?
Nee, dat komt doordat er zoveel christenen zijn die openlijk beweren dat wij Jezus' woorden niet bezitten en dus weten we niet echt wat hij gezegd heeft. Van Caesar, Herodotus, Plato betwijfelt niemand dat hij geleefd heeft, omdat we hun woorden kennen. De enige reden dat er gezegd wordt dat we niet weten dat Jezus geleefd heeft, wordt veroorzaakt door de veelheid van christenen die meteen bereid zijn toe te geven dat we niet weten wat hij gezegd heeft. Daarmee is Jezus' identiteit te niet gedaan, alleen nog goed voor gelovigen die in een hoekje willen zitten geloven.
> Men beweerd dat hij een mengeling is van allerlei
> volksvertellingen, waar toevallig een rabbi die
> ooit leefde wel een beetje op leek. Er is geen
> bewijs, geen feit, niets hard te maken.
Het lijkt erop dat je gebrainwashed bent, Ellen. Sorry dat ik het zeg.
>
> Het enige wat er is, is geloof en inzicht
> geschonken door de heilige Geest, die maakt dat we
> Jezus zoals Hij Is, beter mogen leren kennen.
> Dat kan mede door de heilige Schrift en dat is dan
> Gods openbaring.
Kijk nu ben je weer terug bij af. Je noemt de Schrift HEILIG en GODS OPENBARING, maar oh wee, als iemand begint te geloven wat daarin staat. Dan lijk je af te haken …