In de King James staat : 16:22 If any man love not the Lord Jesus Christ, let him be Anathema Maranatha
Is dat Grieks of Aramees ?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlVind je?
In de ogen van de toenmalige “”kerkelijk“” leiders wel, dat is wel duidelijk.
Maar vind jij als exgelovige niet dat Jezus toch wel rake en zinnige en zinvolle dingen heeft gezegd?
Althans wat de evangelisten ons hebben nagelaten wat Jezus gezegd heeft…….. EN om eens een andere discussie aan te zwengelen:
OF.. wat de evangelisten ons willen laten geloven wat Jezus gezegd zou hebben… Kijk dat is nou een discussie die we volgens mij hier nog nooit hebben gevoerd terwijl bijbelwetenschappers daar wel stevig over na denken.
> Althans wat de evangelisten ons hebben nagelaten
> wat Jezus gezegd heeft…….. EN om eens een
> andere discussie aan te zwengelen:
>
> OF.. wat de evangelisten ons willen laten geloven
> wat Jezus gezegd zou hebben… Kijk dat is nou een
> discussie die we volgens mij hier nog nooit hebben
> gevoerd terwijl bijbelwetenschappers daar wel
> stevig over na denken.
Doen we dat hier of in een nieuw draadje?
+/- 30 jaar na de Hemelvaart van Jezus Christus!
Maar in die tussenliggende jaren hoe werd deze dingen dan doorgegeven?
Mondeling dus mogen we aannemen!
En wellicht zijner al eerder dingen opgeschreven maar heeft het bijna dertig jaar geduurd om het compleet en af te krijgen, ik weet dat niet, dus ik vul dat in, dat dat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn.
Maar dat het niet door Jezus gepreekte woorden en lessen zouden zijn, vind ik vergezocht.
samuel Schreef:
——————————————————-
> +/- 30 jaar na de Hemelvaart van Jezus Christus!
>
> Maar in die tussenliggende jaren hoe werd deze
> dingen dan doorgegeven?
>
> Mondeling dus mogen we aannemen!
>
> En wellicht zijner al eerder dingen opgeschreven
> maar heeft het bijna dertig jaar geduurd om het
> compleet en af te krijgen, ik weet dat niet, dus
> ik vul dat in, dat dat ook een mogelijkheid zou
> kunnen zijn.
>
> Maar dat het niet door Jezus gepreekte woorden en
> lessen zouden zijn, vind ik vergezocht.
Iedere bijbelkenner, ook zonder theologische opleiding weet dat de drie synoptische evangeliën danig verschillen van het evangelie naar Johannes.
Dat Mattheus doorlopend teruggrijpt naar het OT en dat Lucas meer schrijft voor niet nietjoden…om maar iets te noemen.
Ik heb er hier al eens op gewezen dat de evangeliën gaarne een kopie zijn van het NT en dat er daarom onwaarschijnlijke legendes rondom Jezus zijn gesponnen. Dat geldt niet alleen voor gebeurtenissen zoals de reizende volkstelling maar ook voor woorden. Ik vraag mij af of Jezus nog de kracht had om zijn laatste woorden uit te spreken.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?