Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wat sprak Jezus?

• David

BJE Schreef:

——————————————————-

>

> Hier worden de specifieke talen opgesomd van deze

> gebieden, o.a. Judea.

En o.a ook gebieden waar Grieks gesproken werd.

Dus dat is geen argument

En let dan op dat er gesproken werd in hun moedertaal

(Hand 2:8 Hoe kan het dan dat wij hen allemaal in onze eigen moedertaal horen?)

Wil je hiermee beweren dat de moedertaal van de joden Grieks is?

Is volgens jou het OT ook in het Grieks geschreven dan?

Laat Eliyahu het maar niet lezen!

• David

Flavius Josephus is de bekendste Joodse historicus van de eerste eeuw die tot na de vernietiging van Jeruzalem leefde en tijdgenoot was van de Christelijke zendelingen zoals Petrus. Wat hij schrijft, zaagt aan de poten van de consensus dat Judea/Galilea (Israël) en Jezus en zijn volgelingen allemaal Grieks spraken.

Citaten over de taal van Flavius Josephus in zijn ‘Joodse Oudheden’

1:17 Veel Joden voor mij, hebben de geschiedenis van onze voorouders zeer nauwkeurig samengesteld. Zoals sommige Grieken het ook hebben gedaan, en ze hebben onze geschiedenis in hun eigen taal vertaald…

20:263 want degenen van mijn eigen natie erkennen openlijk dat ik hen ver heb overstegen in het leren zoals Joden doen. Ik heb ook een groot deel van de moeite genomen om de taal van de Grieken te leren, en om de elementen van de Griekse taal te begrijpen. Ik heb me echter zo lang aangewend om onze eigen taal te spreken, dat ik het Grieks onvoldoende kan uitspreken

20:264 want onze natie moedigt degenen die de talen van veel landen leren niet aan

1:129 want zulke namen worden uitgesproken op de manier van de Grieken, om mijn lezers te behagen; want onze eigen volkstaal spreekt ze zo niet uit;

Dat de Griekse taal niet vanzelfsprekend was voor een jood toont de bijbel ook aan:

Handelingen 21:37 waar een centurio ernaar vroeg. “Kunt u Grieks spreken?” Het spreken van een tweede taal, was dus géén vanzelfsprekendheid, zelfs niet voor geleerde personen.

• BJE

David Schreef:

——————————————————-

> BJE Schreef:

> ————————————————–

> —–

> >

> > Hier worden de specifieke talen opgesomd van

> deze

> > gebieden, o.a. Judea.

>

> En o.a ook gebieden waar Grieks gesproken werd.

> Dus dat is geen argument

>

> En let dan op dat er gesproken werd in hun

> moedertaal

> (Hand 2:8 Hoe kan het dan dat wij hen allemaal in

> onze eigen moedertaal horen?)

>

> Wil je hiermee beweren dat de moedertaal van de

> joden Grieks is?

> Is volgens jou het OT ook in het Grieks geschreven

> dan?

> Laat Eliyahu het maar niet lezen!

Beste David,

Ik weet niet of ik aan je verstandelijke vermogens moet twijfelen, aan je integriteit of aan beide.

Er worden in Handelingen 2:7-10 gebieden opgesomd die staan voor een EIGEN TAAL. Wordt Griekenland daarbij genoemd? NEE. Wel Kreta (Cretenzers), wel Pontus, wel Klein Azië = Asia, Frygië en Pamfylië; ongetwijfeld werd in deze gebieden Grieks gesproken, Koinè. Maar dat was niet de oorspronkelijke taal van deze gebieden, Grieks werd naast deze eigen talen gesproken. Dat was ook het geval in Jeruzalem. Een groot deel van de eerste christengemeenschap was Grieks sprekend, een ander deel was Hebreeuws sprekend (Handelingen 6:1).

Ik wil niet beweren en heb ook niet beweerd dat de moedertaal van de Joden Grieks was. Sterker, ik heb beweerd dat de eigen taal van de Joden Hebreeuws was. Ook heb ik beweerd dat de heilige boeken van de Joden behalve Hebreeuws ook Aramees waren.

Twee tips.

1. Als je reageert in een discussie, stel je dan eerst op de hoogte van dat waarop je reageert.

2. Geef eerlijk weer wat de mening of de stelling is van degeen op wie je reageert.

Dat is beter dan allerlei insinuaties te doen die nergens op slaan.

BJE

• BJE

Flavius Josephus was een Joodse geleerde in Jeruzalem. Hij heeft daar wel koinè Grieks geleerd, maar vooral Hebreeuws, zoals hij zelf zegt:

"Ik heb ook een groot deel van de moeite genomen om de taal van de Grieken te leren, en om de elementen van de Griekse taal te begrijpen. Ik heb me echter zo lang aangewend om onze eigen taal te spreken, dat ik het Grieks onvoldoende kan uitspreken …" Hij was dus zwaar gefocused op de Joodse godsdienst i.p.v. op de Hellenistische cultuur in Jeruzalem.

Voor zijn Joodse Oudheden vond hij blijkbaar zijn kennis van het Grieks onvoldoende en heeft hij dat moeten bijspijkeren.

Ja, dat in Handelingen 21:27 aan Paulus wordt gevraagd of hij Grieks sprak, kwam door de misvatting van de centurio dat hij meende dat Paulus een bandiet uit Egypte was en geen inwoner van Jeruzalem, Judea of Galilea, waar iedereen met Grieks bekend was.

Tip.

1. Stop een oude tekst te lezen om je eigen gelijk eruit te halen, maar probeer die eerst te begrijpen zodat je de nuances ziet.

BJE

• David

BJE

Ik geef je een inhoudelijke reactie waarop jij op een onbeschofte manier reageert.

Als een straight benadering voor jou deze onbeschofte repliek betekent dat ga ik me daar niet in mee verlagen als je het niet erg vindt.

David ;)

• Gonnie

(tu) Goed zo!

• BJE

David Schreef:

——————————————————-

> BJE

>

> Ik geef je een inhoudelijke reactie waarop jij op

> een onbeschofte manier reageert.

> Als een straight benadering voor jou deze

> onbeschofte repliek betekent dat ga ik me daar

> niet in mee verlagen als je het niet erg vindt.

>

> David ;)

Sorry, op welke inhoudelijke reactie van je doel je?

Trouwens je hoeft toch niet boos te worden als een ander (ik) lelijk doet. Je geeft gewoon repliek door met de feiten te komen. Als je dat niet doet (jezelf verlagen, zoals je dat noemt), kun je nooit met verbaal geweld een discussie naar je hand zetten.

BJE

• BJE

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> (tu) Goed zo!

Het komt onsympatiek over om mensen in een discussie tegen elkaar op te hitsen, Gonnie. De feiten worden er echt niet door veranderd. Maar misschien ben je daar minder in geïnteresseerd.

BJE

• samuel

Kom op mannen jullie kunnen beter!

• BJE

samuel Schreef:

——————————————————-

> Kom op mannen jullie kunnen beter!

Ik zal mijn uiterste best doen, meester.:)