Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wat sprak Jezus?

  • samuel

    Daar vraag je wat!

    Bedankt voor die bloemen (link) >

  • Frederik D

    Echte Romeinen spraken Latijn. Maar waarschijnlijk spraken Romeinen buiten Italië het Koinè (het Grieks) omdat dit de internationale voertaal was.

    Koinè betekent: gemeenschappelijk.

  • Frederik D

    Maar kun je onderbouwen dat Jezus Hebreeuws sprak?

  • Frederik D

    Dat zou dan wellicht een argument pro de stelling van Samuël kunnen zijn dat Jezus Hebreeuws sprak. Zijn Aramees was dus wellicht een uitzondering.

  • samuel

    Bijbels is het dus zeer moeilijk aantoonbaar zoals je ziet, maar er staat een stukje over de twaalf jarige Jezus die met de Schriftgeleerden in de tempel sprak, over de Boekrollen die in het Hebreeuws waren geschreven en ook voor gedicteerd werden met de Sabbat.

    Dus ik ben van mening dat Jezus wel degelijk Hebreeuws sprak, zo ook na Zijn veertig dagen in de woestijn, en Hij daarna sprak in de synagoge uit een Boekrol van Jesaja.

  • BOAZ

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Maar kun je onderbouwen dat Jezus Hebreeuws sprak?

    Handelingen 26:12 En toen ik onder die omstandigheden naar Damascus reisde met volmacht en opdracht der overpriesters, 13 zag ik, o koning, midden op de dag onderweg een licht, schitterender dan de glans der zon, van de hemel mij en hen, die met mij reisden, omstralen; 14 en toen wij allen ter aarde vielen, hoorde ik een stem tot mij spreken in de Hebreeuwse taal: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? Het valt u zwaar tegen de prikkels achteruit te slaan. 15 En ik zeide: Wie zijt Gij, Here? En de Here zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt. 16 Maar richt u op en sta op uw voeten; want hiertoe ben Ik u verschenen om u aan te wijzen als dienaar en getuige daarvan, dat gij Mij gezien hebt en dat Ik aan u verschijnen zal, 17 u verkiezende uit dit volk en de heidenen, waarheen Ik u zend, 18 om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van zonden en een erfdeel onder de geheiligden zouden ontvangen door het geloof in Mij.

    Jezus sprak Hebreeuws met de Schriftgeleerden in de synagogen en met de Farizeers

    Hebreeuws was zijn moedertaal, neemt niet weg dat hij ook het Galileese dialect, Koine grieks en Aramees en zelfs Latijns sprak.

    Boaz.

    Boaz.

  • Frederik D

    Maar stel dat Saulus/Paulus hallucineerde.

    Ik zie geen reden om dat verhaal te geloven.

  • samuel

    Toespraak tot de Joden

    40 En toen hij dit toegestaan had, wenkte Paulus, boven aan de trappen staande, het volk met zijn hand; en toen het geheel stil geworden was, sprak hij hen in de Hebreeuwse taal toe en zeide: Hand 21

    Dat Paulus Hebreeuws sprak is duidelijk. En tegen de Joden, dus we kunnen aannemen dat de Joden Hebreeuws met elkaar spraken dus Jezus sprak Hebreeuws met zijn discipelen deze waren immers Joden.

    Niet twijfelen aan het verhaal van Saulus/Paulus het staat er nl niet voor niets in!

  • BOAZ

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Maar stel dat Saulus/Paulus hallucineerde.

    >

    > Ik zie geen reden om dat verhaal te geloven.

    Daarom ben jij ook een anti-theist, maar los daarvan ik schreef meer dan Handelingen 26.

    Handelingen 22:1 Mannen broeders en vaders, luistert naar hetgeen ik thans ter verdediging tot u ga zeggen. 2 Toen zij nu hoorden, dat hij hen in de Hebreeuwse taal toesprak, hielden zij zich te meer stil. En hij zeide: 3 Ik ben een Jood, te Tarsus in Cilicië geboren, doch in deze stad opgevoed, aan de voeten van Gamaliël opgeleid met nauwgezette inachtneming van de wet onzer vaderen, een ijveraar voor God evenals gij allen heden zijt.

    Boaz.

  • BJE

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Dat zou dan wellicht een argument pro de stelling

    > van Samuël kunnen zijn dat Jezus Hebreeuws sprak.

    > Zijn Aramees was dus wellicht een uitzondering.

    Als Jezus gewend was om Hebreeuws te spreken in zijn onderwijs, hoe kan het dan een wonder genoemd worden dat met Pinksteren zijn leerlingen (Galileërs) in het Hebreeuws spraken? Handelingen 2:7-9

    "7 En buiten zichzelf van verwondering zeiden zij: Zie, zijn niet al dezen, die daar spreken, Galileeërs? 8 En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? 9 Parten, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kapadocië, Pontus en Asia, …"

    Hier worden de specifieke talen opgesomd van deze gebieden, o.a. Judea. De specifieke taal daarvan was Hebreeuws zoals we weten van het kruisopschrift dat in Hebreeuws, Latijn en Grieks was geschreven. Galileërs waren niet gewend om Hebreeuws te spreken, zoals blijkt uit Handelingen 2:7-9. Daarom kunnen we hieruit vaststellen dat Jezus in het gewone onderwijs in Galilea geen Hebreeuws sprak (en geen Aramees, want “inwoners van Mesopotamië” spraken Aramees en ook dat wordt genoemd in Handelingen 2:9 als een wonder dat Galileërs het spraken).

    In huiselijke kring en in synagogale kring kan het wel zo zijn dat er in Galilea Hebreeuws gesproken werd om de Torah te bestuderen. Ook Jezus sprak dit Hebreeuws. Dit was zeker vermengd met Aramese woorden omdat er twee heilige talen waren in het Joodse land van de tweede tempel: Hebreeuws en Aramees. Immers grote delen van de boeken Ezra en Daniël zijn Aramees en dat moest bestudeerd worden.

    De genoemde voorbeelden van Paulus die in Jeruzalem Hebreeuws tot mensen sprak, is hiermee in overeenstemming, omdat hij in die gevallen de leidinggevenden aansprak, de elite, die wel Hewbreeuws sprak.

    Jezus sprak gewoon Grieks, zoals ook zijn naam Ièsous gewoon Grieks was. We kennen niet één geval dat zijn naam Hebreeuws/Aramees is overgeleverd!

    BJE