Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

1+1=1

• Eliyahu

Malakh Schreef:

——————————————————-

> Ik vind je uitleg aangenaam om het één en ander

> duidelijk te stellen over de triniteit van God…

> Dat mis ik in deze discussie een beetje.

Bs'd

Er is geen triniteit van God. Het is nergens in de bijbel te vinden. Het is er niet, en het bestaat niet.

De hele bijbel leert dat God ÉÉN is.

De hele drie-eenheid is een vergeefse poging om van drie één te maken, zoiets als: 1 + 1 = 1.

Maar 1 + 1 = 2, en niet 1. En daarom hebben christenen twee goden, God de Vader + god de zoon, en daarom zijn de christenen polytheïsten en afgodendienaren.

• Eliyahu

Malakh Schreef:

——————————————————-

> :)-D

>

> Jahweh, Jehovah, Jahoewah… Als we nu maar wisten

> hoe het tetragrammaton werd uitgesproken, maar

> misschien weet Boaz meer.

Bs'd

Boaz gelooft in drie J-H-W-H's, dus het laatste wat deze polytheïst en afgodendienaar moet doen is gaan zeuren over een uitspraak.

• David

BJE Schreef:

——————————————————-

> E erkent dus dat twee mensen “tot één vlees”

> worden/zijn. Dus twee zijn één. Natuurlijk

> blijven het twee personen, maar hun eenheid is

> iets nieuws: uniek, enig, één.

Mooi je spreekt dus al over een eenheid.en dat klopt

Maar nu de Niceaanse geloofsbelijdenis die spreekt van “ één in wezen ”

Zijn man en vrouw daarmee voor jouw één wezen geworden?

• Eliyahu

BJE Schreef:

——————————————————-

> Klopt, na zijn opstanding verlaat Jezus zijn lage

> aardse status en is hij gelijk aan de Vader, zit

> naast hem ter rechterhand enzovoort.

Bs'd

Dus je hebt een God de Vader + een god de zoon die aan zijn rechterhand zit, en gelijk is aan hem.

Het is heel eenvoudig, dan heb je TWEE goden, want 1 + 1 = 2, en niet 1, zoals jij ons probeert wijs te maken.

En daarom ben jij een polytheïst en afgodendienaar.

Er is maar ÉÉN God die ÉÉN is, en zijn naam is J-H-W-H, en niet JC.

De hebreeuwse bijbel leert dat er maar één God is die één is:

Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob?

Het christendom is hierover in grote verwarring. Een verwarring die mede veroorzaakt wordt door slechte bijbelvertalingen. In vrijwel alle vertalingen wordt de vierletterige naam van God, die bijna 7000 keer voorkomt in de hebreeuwse bijbel, (het OT) niet vermeld, maar vervangen door: de HERE.

Maar hier zijn de bijbelteksten die aangeven wie er nou eigenlijk de God van Israel is, waarbij de letters van de Godsnaam weergegeven zijn, gelijk in de hebreeuwse grondtekst.

Exodus 29:46 “En zij zullen weten, dat Ik, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat Ik in hun midden wone; Ik ben J-H-W-H hun God.”

Numeri 15:41 “Ik ben J-H-W-H uw God, die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben J-H-W-H uw God.”

Deuteronimium 10:20-21 “J-H-W-H uw God, zult gij vrezen, Hem zult gij dienen, Hem aanhangen en bij zijn naam zweren. Hij is uw lof en Hij is uw God”

Jozua 24:18 “Ook wij zullen J-H-W-H dienen, want Hij is onze God.”

II Samuel 22:32 “Want wie is God behalve J-H-W-H, wie is een rots buiten onze God?”

I Kronieken 16:14 “Hij, J-H-W-H, is onze God”

II Kronieken 13:10 “Wij daarentegen: J-H-W-H is onze God”

Psalm 31:15 “Maar ik vertrouw op U, J-H-W-H, ik zeg: Gij zijt mijn God.”

Psalm 89:7 “want wie in de hemel kan J-H-W-H evenaren, wie onder de goden is J-H-W-H gelijk?”

Psalm 91:2 “Ik zeg tot J-H-W-H: Mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God, op wie ik vertrouw.”

Psalm 100:3 “3 Erkent, dat J-H-W-H God is; Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe.”

Psalm 105:7 “Hij, J-H-W-H, is onze God, zijn oordelen gaan over de ganse aarde;”

Psalm 118:27 “J-H-W-H is God, Hij heeft het voor ons doen lichten.”

Psalm 140:7 “Ik zeg tot J-H-W-H: Gij zijt mijn God”

Jesaja 25:1 “O; J-H-W-H, Gij zijt mijn God.”

Jesaja 41:13 “Want Ik, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;”

Jesaja 43:3 “Want Ik, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;”

Jesaja 51:15 “Want Ik ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen”

Jeremiah 3:22-23 “Zie, hier zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt J-H-W-H onze God”

Jeremiah 10:10 “10 Doch J-H-W-H is de waarachtige God, Hij is de levende God en een eeuwig Koning;”

Jeremiah 31:18 “want Gij, J-H-W-H, zijt mijn God.”

Habakuk 1:12 “Zijt Gij niet vanouds, J-H-W-H, mijn God, mijn Heilige?”

En is er behalve deze God J-H-W-H nou nog een andere God?

Deuteronomium 4:35 “Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H God is, er is geen ander behalve Hij.”

Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”

II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer

I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij

Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleenJ-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”

Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.”

Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”

Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander

Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.

Joel 2:27 “Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;”

Exodus 20:1-3 “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;

GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.”

• Eliyahu

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Niet te moeilijk maken David en,weetje waarom

> niet?

> Ze hebben altijd geleerd dat 1+1+1=1,en nu ga jij

> vertellen dat 1+1+1=3.

> Dat wil er in in hoor,geloof me maar.

Bs'd

Volwassen mensen die geloven dat 1 + 1 = 1. M'n verstand krult er van op.

En dan beweren ze ook nog dat de joden verblind zijn omdat die niet geloven dat 1 + 1 = 1.

Hoe verzinnen ze het……

• Eliyahu

Malakh Schreef:

——————————————————-

> Het is toch iets moeilijker dan dat. Paulus

> schrijft hier tamelijk vaag en ambigue, en

> waarschijnlijk voor zij die zeker de gedaante van

> jezus kenden zou het waarschijnlijk duidelijk zijn

> geweest. In feite vertaalt de NWV dit vers een

> stuk letterlijker dan de meeste andere bijbels die

> de woorden verwisselen. In het Grieks staat er

> namelijk kai soteros hemon Xristou Jesou…

> Letterlijk vertaald komt dat dus zo goed als neer

> op “en redder van ons Jezus Christus”…

Bs'd

Jouw redder is JC, mijn redder is J-H-W-H.

• Eliyahu

LiaDonkers Schreef:

——————————————————-

> Bestaat er ook een wiskunde-prikbord?

Bs'd

Dat is een goeie. Daar zouden ze is moeten gaan proberen om te gaan vertellen dat 1 + 1 = 1.

Dan worden ze de tent uit gelachen.

• Eliyahu

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> Eliyahu Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > BOAZ Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו

> > > י-ה-ו-ה אחד

> > >

> > > "Hoor Israel JAHWEH onze Goden JAHWEH

> > > Echad.(ÉÉN)

> > >

> > > Wel goed opschrijven en vertalen Eliyahu.

> >

> > Bs'd

> >

> > Boaz komt er tenminste openlijk voor uit dat

> hij

> > in meerdere goden gelooft.

>

> Dat is wat er geschreven staat!

Bs'd

We zijn er uit: Boaz geeft toe dat hij een polytheïst is.

“Elohiem” is een meervoudsvorm, maar het wordt heel vaak gebruikt voor enkele personen of goden. Mozes wordt in Ex 4:16 en 7:1 een “Elohiem” genoemd, en niemand die bij zijn volle verstand is zal zeggen dat Mozes een meervoud was.

Ook afgoden, zoals de philistijnse afgod Dagon, wordt aangeduid met “elohiem” in I Sam 5:7, en Chemosh, de god van Ammon en Moab in Richteren 11:24, I Kon 11:33, en Ashtarte, de afgod van de Sidoniers, zie I Kon11:33, en Milcom, een andere afgod van Ammonieten in I Kon 11:33.

En ook in het gebed van Ezra in Nehemia 9:18 wordt het woord “elohiem” gebruikt om een enkel gouden kalf aan te duiden. Zie ook Ex 32:4.

Dus het woord “Elohiem”, ook al heeft het een meervoudsuitgang, wordt geacht enkelvoudig te zijn, tenzij de context duidelijk aangeeft dat het meervoud moet zijn.

Er zijn nog veel meer woorden in het hebreeuws waarvan de enkelvoudsvorm uitgedrukt wordt met de mannelijke meervoudsuitgang “iem”. Voorbeelden hiervan zijn “gezicht”: Paniem, “water”, Majiem, “hemel”, shamajiem”, en nog vele anderen.

Ook het woord “Heer”, wordt soms in de meervoudsvorm gebruikt voor enkelvoudige personen zoals bijvoorbeeld Abraham in Gen. 24:9-10, Voor Josef in Gen. 42:30+33, de farao van Egypte in Gen. 40:1, en een “hardvochtige heer”, in Jes 19:4.

Dus het woord “Elohiem” is totaal geen indicatie voor een meervoud. Temeer daar de werkwoorden verbonden aan het woord elohiem vrijwel altijd in het enkelvoud staan.

Wat wel vreemd is is dat ondanks het feit dat de bijbel zeer duidelijk stelt dat God 1 is, het christendom blijft stellen dat God 3 is, en dat terwijl daar geen enkele aanleiding voor is.

Er is in het OT noch in het NT een tekst te vinden die zegt dat God een drie-eenheid is.

• Eliyahu

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> > > Boaz komt er tenminste openlijk voor uit dat

> > hij

> > > in meerdere goden gelooft.

> >

> > Dat is wat er geschreven staat!

>

> Bs'd

>

> We zijn er uit: Boaz geeft toe dat hij een

> polytheïst is.

Bs'd

En dit is wat de Tenach zegt:

Deuteronomium 4:35 “Gij hebt het te zien gekregen, opdat gij zoudt weten, dat J-H-W-H God is, er is geen ander behalve Hij.”

Deuteronomium 4:39 “Weet daarom heden en neem het ter harte, dat J-H-W-H God is in de hemel daar boven en op de aarde hier beneden, er is geen ander.”

II Samuel 7:22 “Daarom zijt Gij groot, here J-H-W-H, want niemand is U gelijk en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

I Koningen 8:59-60 “Opdat alle volken der aarde mogen weten dat J-H-W-H God is en niemand meer

I Kronieken 17:20 “J-H-W-H, niemand is U gelijk, en geen God is er behalve Gij naar al wat wij met onze oren gehoord hebben.”

II Kronieken 6:14 “en zeide: J-H-W-H, God van Israël, er is in de hemel en op de aarde geen God als Gij

Nehemia 9:6 “Gij toch zijt alleenJ-H-W-H. Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is; ja, Gij geeft hun allen het leven, en het heer des hemels buigt zich voor U neder. Gij toch zijt J-H-W-H de God, die Abram verkoren, hem uit Ur der Chaldeeën geleid en hem de naam Abraham gegeven hebt.”

Jesaja 43:10 “Voor Mij is er geen God geformeerd, en na mij zal er geen zijn.”

Jesaja 44:6 “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: Ik ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God.”

Jesaja 45:5-6 “5 Ik ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben J-H-W-H en er is geen ander

Jesaja 45:21-23 “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben Ik het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.

Joel 2:27 “Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, J-H-W-H uw God ben, en niemand anders;”

Exodus 20:1-3 “Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;

GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.”

En dit is wat het NT zegt:

Romeinen 3:30: “Indien er namelijk één God is, …”

1 Korintiers 8:4: “…, wij weten, dat er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan één.”

Idem vers 6: “… voor ons nochtans is er maar één God, …”

Efeziers 4:6; “één God en vader van allen, …”

1 Timoteus 2:5; “Want er is één God …”

En dit is wat Boaz zegt:

“Er zijn drie goden.”

Is er iemand die nog wat meer bewijzen nodig heeft dat hij een AFGODENDIENAAR is?

• Frederik D

Nee, niet voor mij. Die eenheid van man en vrouw is een zwak voorbeeld.