Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gesneuveld

• Frederik D

En als de Bijbel er naast zit?

• Frederik D

En dat is goed ook. :)

Gevoelens plaveien de weg naar onzin.

• samuel

Vrij naar: de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens!

Wat net zo`n onzin is wat jij neerzet, edoch de mens moet wat verzinnen!

• theo

Zo zo ..wat ben je weer dwingend..

Het is dus niet letterlijk een tweesnijdend zwaard en de symboliek legde jij al uit waar ik het mee eens ben.

• Frederik D

Irrationalisme plaveit de weg naar onzin, ellende en andere onprettigheden.

• samuel

Vind je? Niet echt toch! Maar ok, dat mag je vinden.

Maar heeft Johannes het wel letterlijk gezien?

En ja dat is volgens mij wat het tweesnijdend scherpe zwaard is het Woord van God, leuk dat je het ook zo ziet! :)

• samuel

Dat zei ik! Onzin.

• theo

Apocalyptische taal is ontzettend moeilijk te lezen en te begrijpen.

Als mensen in volstrekte willekeur symboliek en letterlijk door elkaar husselen dan lezen ze zomaar dat we NU heel echt waar in de eindtijd leven en dat God de meest vreselijke ellende over zijn schepselen uit zal storten alsof het voor miljoenen mensen al niet een hel op aarde was en is.

Hoewel het nu gaat over letterlijk- figuurlijk/symbolisch maak ik me inmiddels schuldig door er dingen bij te halen wat ons afbrengt van de vraag of het verhaal van Jezus over de rijke man en de erme Lazerus nou letterlijk zo gelezen dient te worden dat mensen na hun dood in het hiernamaals elkaar zullen zien in de geweldige hemelse sferen in de schoot van Abraham en de pijnigingen van nooitophoudende verschrikkingen.

• samuel

Kennis van zaken op het gebied van het boek Openbaring is een pré, maar het is inderdaad een niet zo makkelijk boek om te begrijpen.

De Bijbel is nu eenmaal een boek waar symboliek en letterlijkheid door elkaar stromen, iets wat letterlijk heeft plaatsgevonden heeft dan ook vaak een symbolische waarde, en iets wat symbolisch uitgevoerd moest worden heeft zijn letterlijke weerslag. Om maar twee straatjes te noemen.

Nu het verhaal van de arme Lazarus: Er staat niet in Lucas 16 bij het verhaal van, dat het een vergelijking is, Jezus zegt: 19 En er was een rijk man, die gekleed ging in purper en fijn linnen en elke dag schitterend feest hield. 20 En er was een bedelaar, Lazarus genaamd, vol zweren, 21 nedergelegd bij zijn voorportaal, die verlangde zijn honger te stillen met wat van de tafel van de rijke afviel; zelfs kwamen de honden zijn zweren likken.

Maar goed, denk je dat Jezus iets zomaar verteld over een plaats van lijden en onrust een plaats van rust en vrede?

Ik denk en weet van niet, Jezus verteld geen zomaar verhaaltjes, we moeten daar zeker van zijn en daar van leren.

Wat te denken van een tekst zoals deze: 7 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is. Op.2

Leg dit eens neer naast het verhaal uit Lucas 16, en trek daar je lering uit.

• Johanan

Moeilijk hé theo,en toch is het niet zo moeilijk,je moet het willen begrijpen.

O () de duif is zeker via de noordpool.

Johanan.