Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gesneuveld

• LeSage

Vanavond de documentaire over hoe medewerkers van Defensie nabestaanden het slechte nieuws brengen dat hun zoon of dochter is omgekomen. Hij stelt de vraag hoe het is om geholpen te worden door dezelfde organisatie die verantwoordelijk was voor het welzijn – en dus ook voor de dood – van hun dierbare.

Bij mij rijst eigenlijk al meteen de vraag dat we op de allerbelangrijkste levensvraag, namelijk: is er een hiernamaals? Zien we elkaar terug? eigenlijk geen 100% pasklaar antwoord hebben.

Natuurlijk - als je het rotsvaste fundamentalistische geloof hebt, dat sommigen hier hebben, dan is het antwoord zeker ja. Maar dan nog vraag ik me af (mezelf ook een beetje kennende uit mijn eigen fundamentalistische periode,) is dat nu wel het echte “2+2=4”-zeker-weten, of is het eigenlijk niets anders dan een diep en sterk vermoeden ván een hiernamaals?

Toch vreemd, dat we op hele basale antwoorden in onze hoogontwikkelde conjunctuur, geen duidelijke antwoorden hebben.

• Johanan

Als je het volgende niet voor 100% geloofd,is je geloof waardeloos;…Johannes 5:28, 29;… Verwondert U hierover niet, want het uurkomt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.

Want wat is geloof?

Het woord geloof is een vertaling van het Griekse pi′stis, dat vooral de gedachte overbrengt van vertrouwen en krachtige overtuiging.

Afhankelijk van de context kan het Griekse woord ook getrouwheid of trouw betekenen. ..1Th 3:7; Tit 2:10.

De Schrift vertelt het als volgd: Geloof is de verzekerde verwachting van dingen waarop wordt gehoopt, de duidelijke demonstratie van werkelijkheden die echter niet worden gezien;…Heb 11:1.

Verzekerde verwachting is een vertaling van het Griekse woord hu·po′sta·sis.

Deze uitdrukking komt veelvuldig in oude papyrus-handelsdocumenten voor.

Ze brengt de gedachte over van iets wat aan zichtbare of waarneembare omstandigheden ten grondslag ligt en een toekomstig bezit garandeert. Met het oog hierop bevelen Moulton en Milligan de volgende vertaling aan: Geloof isde eigendomsakte van dingen waarop wordt gehoopt (Vocabulary of the Greek Testament, 1963, blz. 660).

Het Griekse woord e·leg′chos (spreek uit: e·len′chos), dat met duidelijke demonstratie is weergegeven, brengt de gedachte over van het overleggen van bewijzen waardoor iets gedemonstreerd of getoond wordt, vooral iets wat tegengesteld is aan wat het geval schijnt te zijn. Daardoor maakt dit bewijs duidelijk wat voorheen niet werd onderscheiden en weerlegt dus wat slechts het geval schéén te zijn.

De duidelijke demonstratie, of het bewijs waarop een overtuiging is gebaseerd, is zo onomstotelijk of krachtig dat er maar één woord voor is: geloof.

Johanan.

• Anna Lieze

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Bij mij rijst eigenlijk al meteen de vraag dat we

> op de allerbelangrijkste levensvraag, namelijk: is

> er een hiernamaals? Zien we elkaar terug?

> eigenlijk geen 100% pasklaar antwoord hebben.

Het is voor jou misschien de belangrijkste levensvraag maar dat geldt niet voor iedereen.

• LeSage

Als ik jouw teksten niet geloof is mijn geloof waardeloos….???

Ik dacht dat het uiteindelijk om 3 dingen ging: hoop, geloof, en liefde. En dat de meeste daarvan niet de inhoud van je geloof is, maar de liefde.

En dat daarom, als je geloof niet vol is van liefd, je geloof knap waardeloos is.

Geloof is de eigendomsakte van dingen waarop wordt gehoopt …….. mooi gezegd. Maar het belangrijkste kenmerk van geloof is dat je iets niet zeker weet. Sterker nog: het wezen van geloof is dat je verwerpt wat je door je verstand zeker kunt weten. Want wist je iets zeker - wat voor nut zou het dan hebben om te geloven?

• LeSage

M.i. is de angst voor de dood de belangrijkste bestaansgrond van geloof.

• theo

Wat is er vreemd aan dat wij mensen geen duidelijke antwoorden hebben over zaken die we domweg niet KUNNEN weten?

Dood = dood.

Na de dood meteen naar de hemel of de hel.

Na een martelaarsdood naar de hemel waar 70 maagden met smart op ons zitten te wachten.

Na de dood eerst in een slaaptoestand en tzt naar de hemel of de hel.

Na de dood eerst in een slaaptoestand en een handjevol op een nieuwe aarde.

Zoek maar uit.

O..je wilt een duidelijk antwoord??

Geen punt, sluit je aan bij een groep die één van bovenstaande zeker weet dan weet jij het ook zeker.

• Anna Lieze

En daarom is het hiernamaals in het leven geroepen, om die angst een beetje weg te nemen.

• theo

'goedemorgen'.

'Goedemorgen' antwoordde de man.

'Het ziet er hier schitterend uit, waar zijn we?'

'Dit is de hemel.'

'Dat is mooi, want we hebben heel erge dorst.'

'Meneer, u mag naar binnen en ginds zoveel water drinken als u maar wilt.' En de wacht wees naar de fontein.

'Mijn paard en mijn hond hebben ook dorst'.

'Spijt me zeer, maar dieren hebben hier geen toegang.'

De reiziger was erg teleurgesteld, want hij had geweldige dorst. Maar als enige drinken wilde hij niet. Hij bedankte en ging verder. Na nog een stevige wandeling kwamen ze uitgeput aan bij een oude poort, een houten hek. Daarachter begon een zandweg met bomen erlangs, in de verte schemerde een boerderij. In de schaduw van de boom lag een man, een pet op zijn gezicht. Het leek of hij sliep.

'Goedemorgen', zei de reiziger. De man knikte.

'We hebben verschrikkelijke dorst, mijn paard, mijn hond en ik.' ‘Bij die stenen daar is een bron,’ zei de man en hij wees. ‘Drink zoveel jullie willen.’ De man, het paard en de hond gingen naar de bron en lesten hun dorst. De man liep terug om te bedanken, en vroeg ten slotte: ‘maar hoe heet het hier eigenlijk?’

'Hemel'.

'Hemel? Maar de wachter bij de grote marmeren poort zei dat daar de hemel was.'

'Nee, ginds is niet de hemel, daar is de hel.'

De reiziger stond perplex: ‘jullie moeten zoiets zien te voorkomen! Dat soort verkeerde informatie moet toch tot enorme verwarring leiden!’

De man glimlachte: ‘nee, integendeel, ze doen ons feitelijk een groot plezier. Want lui die het voor elkaar krijgen om hun beste vrienden in de steek te laten, blijven nu ginds…’

- Paulo Coelho -

• Frederik D

Typisch new age.

• theo

Jij bent typisch atheist.