Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Advent

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> Nada Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Je bestudeerd dus een geloof dat niet de jouwe

> is

> > teneinde om de bijbel en het geloof wat wel de

> > jouwe is te snappen? En schrikt en slikt ook

> nog,

> > dat is best apart. :)

>

> Dat is best een leuke/goede/juiste opmerking.

>

> Het klopt echter wel.

>

> Het komt nu niet zoveel meer voor maar toen ik me

> echt ging verdiepen in het joodse geloof waaruit

> wij christenen zijn voortgekomen heb ik wel een

> aantal keren moeten slikken en ben ook wel eens

> opgeschrokken( is dat laatste wel een goed

> nederlandsch woord?)

Als je leest wat Jezus over het joodse geloof denkt waaruit hij zelf is voortgekomen, zou je misschien wat minder opschrikken.

Want hij had dat heel juist en heel scherp bekeken, het klopt nog steeds precies.

Ellen

• Ellen-Josee

Bij mij thuis was vooral de mannelijke kant nogal van de chocolade.

Ik dacht nog ik had moeten toevoegen, dat wij die advent dingen niet kregen omdat ik een lastig klein broertje had die het van ons allebei zou opeten.

Tegenwoordig ben ik nog steeds niet zo van de chocola, al eet ik het wel eens een keertje, liefst puur.

Ellen

• Channah

Scherp.

Hoewel het natuurlijk geen kwaad kan om je te verdiepen in de herkomst en geschiedenis waaruit bepaalde ideeën zijn ontstaan over wat er eventueel meer zou kunnen zijn tussne hemel en aarde.

• Nada

Misschien heb je gelijk dat er niet overal chocola achter zat, soms ook een ander iets om te eten en misschien wel een spreuk over kerst. Ik heb het nooit gehad. Maar het moet wel minstens 20 jaar oud zijn want ik kan het me nog herinneren dat ik het niet mocht.

• Channah

Nee, de echte adventskalendersn - zonder chocolade of ander snoep - waren echt niet te koop in de supermarkt. O.K., ik zei 15 jaar, maar 20 jaar geleden kan natuurlijk ook dat de commercie op dit gebied ook toesloeg. Ik heb mijn eigen adventskalenders dus zelf gemaakt in de jaren 50, en die waren zeer godvruchtig. ;)

• Nada

Toen bestond ik nog niet en stond zelfs niet eens op de agenda met ‘wat te doen dingen’. Ik ken Advent dus alleen van de supermarkt verder heb ik nooit geleerd of geweten dat er een betekenis achter zat. Ik zie alleen op t.v. dat iedereen ineens vredelievend wordt met kerst en waar ik het over had dat ze ineens tussen landen in oorlog een ‘staakt het vuren’ afkondigen. Raar hoor, alsof het minder erg is dat je op 27 december neergeschoten wordt in plaats van op 25 december.

• Ellen-Josee

Ja maar Advent dat leeft alleen voor bepaalde christenen. Het is een beetje een formaliteit in mijn ogen.

Ikzelf vind het het hele jaar door geweldig dat de Here Jezus als mens op deze aarde is geweest en alles wat hij daar heeft gedaan en gezegd.

Hebben wij door Hem Gods liefde kunnen zien, voor zover we dat kunnen bevatten dan.

• Nada

Je hebt wel gelijk dat je, als je gelooft en ook als je niet gelooft of iemand die in iets anders gelooft, niet alleen kerst moet aangrijpen om goede dingen te doen. Doe je het alleen dan dan is het hyporcriet en zit het niet in jezelf maar is het opgelegd door de media/maatschappij/gelovigen. Net zoals ik de Ramadan niet meer doe omdat ik er niet achter sta. Je moet het hele jaar denken aan anderen en niet een periode gaan vasten om de armen te steunen. Daar hebben die armen nogal wat aan. Niet dus.

Ik vind bijvoorbeeld goed van Peri wat hij doet. Hij doet het nu en niet met kerst, hij doet het nu omdat het nu nodig is.

Jij had het over Advent en ik pleur zo een antwoord neer omdat ik daaraan dacht en had niets met je bericht te maken. Bedtijd voor mij denk ik. :D

• Channah

Nada, dat herken ik heel erg. Heb lopen janken om die zogenaamde kerstbestanden waarin er dus even een paar dagen niet gemoord mag worden. In de loop van tientallen jaren ben ik wat milder geworden - maar nog steeds uitermate (vreedzaam) strijdbaar - en hoop dat er door die moordloze dagen toch oogjes open gaan.

• Nada

Er zijn nog geen ogen open gegaan, maar ik hoop met je mee.