Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Vergeving, draad nr 4: Je zal maar slachtoffer zijn.

• LeSage

waar ik heen wil, is of God ‘het recht heeft’ om dingen te vergeven, als slachtoffers nog lang zover niet zijn, en daar mogelijk opnieuw door gekwetst worden.

Is mijn laatste vraag in de opening zo zó onduidelijk?

• Nada

Ik vind dit in het gevoelig onderwerp van een kind dat dood is, jouw reactie ongepast.

• LeSage

Hehe….jij bent de eerste die nu eens een antwoord geeft op de vraag die hier belangrijk is.

maar…… Waarom vergeeft God hem dan in eerste instantie?

Waarom is Gods houding niet meer: ‘sorry, de hemel is voorlopig voor jou gesloten, probeer eerst eens met het slachtoffer een eind verder te komen, en daarna mag je terugkomen’?

• LeSage

Tot nu toe op Frans' antwoord na nog niet echt…. Ieder viel over die dader heen terwijl het probleem maar gedeeltelijk bij ie dader ligt. het ligt m vooral bij de vergeving zoals die in de bijbel wordt gesteld. belijd je zonden……en ze worden je vergeven.

En het slachtoffer? Die blijft, door die snelle vergeving, uit zicht - ook bij jouw ‘God is Liefde’.

• LeSage

mooi….maar wat heeft dat met de vraagstelling te maken?

• Nada

Doet ze niet, zij heeft ook een ‘maar’.

• theo

LeSage Schreef:

——————————————————-

> waar ik heen wil, is of God ‘het recht heeft’ om

> dingen te vergeven, als slachtoffers nog lang

> zover niet zijn, en daar mogelijk opnieuw door

> gekwetst worden.

> Is mijn laatste vraag in de opening zo zó

> onduidelijk?

Nee hoor, volkomen duidelijk. De aanleiding en de zaken er omheen brachten voor mij wat ruis teweeg.

Jij wilt onze Schepper ter verantwoording roepen.

Gods schepselen die zichzelf het recht aanmeten om hufterig te zijn en de Schepper die van jou niet zelf mag bepalen wat Hij met dat hufterig gedrag zal gaan doen.

Let hieronder met name op vers 15. Zowel het eerste als het laatste deel van die zin.

———————–

De gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard

20

1 Want het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een heer des huizes, die des morgens vroeg arbeiders voor zijn wijngaard ging huren. 2 Toen hij het met de arbeiders eens geworden was voor een schelling ’s daags, zond hij hen in zijn wijngaard. 3 En omstreeks het derde uur ging hij naar buiten en zag nog anderen werkloos op de markt staan, 4 en hij zeide tot hen: Gaat ook gij in de wijngaard en wat billijk is zal ik u geven. En zij gingen. 5 Omstreeks het zesde en het negende uur ging hij wéér naar buiten en handelde evenzo. 6 Toen hij omstreeks het elfde uur naar buiten ging, vond hij nog anderen staan en zeide tot hen: Waarom staat gij hier de gehele dag werkloos? 7 Zij zeiden tot hem: Omdat niemand ons gehuurd heeft. Hij zeide tot hen: Gaat ook gij in de wijngaard. 8 Toen de avond viel, zeide de heer van de wijngaard tot zijn opzichter: Roep de arbeiders en betaal het loon uit, te beginnen bij de laatsten, tot de eersten. 9 Toen zij, die omstreeks het elfde uur gehuurd waren, kwamen, ontvingen zij ieder een schelling. 10 En toen de eersten kwamen, meenden dezen, dat zij meer zouden ontvangen. En zij ontvingen eveneens ieder een schelling. 11 Toen zij die ontvingen, morden zij tegen de heer des huizes, 12 en zij zeiden: Deze laatsten hebben één uur gewerkt en gij hebt hen met ons gelijkgesteld, die een zware dag en de hitte hebben doorstaan. 13 Maar hij antwoordde een van hen en zeide: Vriend, ik doe u geen onrecht. Zijt gij het niet met mij eens geworden voor een schelling? 14 Neem het uwe en ga heen; ik wil deze laatsten hetzelfde geven als u. 15 Staat het mij niet vrij met het mijne te doen, wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben?

• Frans

LeSage Schreef:

——————————————————-

> maar…… Waarom vergeeft God hem dan in eerste instantie?

> Waarom is Gods houding niet meer: ‘sorry, de hemel is voorlopig voor jou gesloten, probeer eerst eens met het slachtoffer een eind verder te komen, en daarna mag je terugkomen’?

Hij wordt in eerste instantie vergeven omdat de schuldvraag moeilijk te vatten is, kan men het kind verwijten dat het ondoordacht overstak , Kan men de man verwijten voor dat ongelukkige moment van onoplettendheid?

Het kan ons allemaal overkomen. Zijn houding echter daarna is waar hij werkelijk schuld op zich laadt. Hij denkt met God en zichzelf in het reine te zijn, terwijl hij de wonden die hij bij de nabestaanden onbedoeld heeft veroorzaakt door zijn gedrag openrijt.

• Frederik D

Omdat het ook over vergeven gaat.

Wat is dat, God vergeeft het mij? Is de uitdrukking “God vergeeft het mij” psychologisch gezien niet hetzelfde als “ik vergeef het mijzelf”?

• Frederik D

Het is een hypothetisch kind en het gaat niet zozeer om dat hypothetische kind maar om de door God gegeven vergiffenis. Het onderwerp is eerder filosofisch dan emotioneel. Lesage had ook over een gebroken vaas kunnen schrijven.