Om dat christenen niet meer onder de wet staan,dus hoeven ze ook de sabbat niet te houden.
Johanan
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlWaarom ga je er toch op door terwijl je natuurlijk best weet dat er bijbelteksten zijn waarmee ik mijn gelijk kan bevestigen?
Waarom open je dan niet een nieuwe posting en ga je niet gewoon in op mijn bedoeling met de posting?
———————–
Volgens de Bijbel zijn de Joden Gods uitverkoren volk.
De afstammelingen van Abraham, Izaak en Jacob hadden én hebben een speciale plaats in Gods heilshandelen.
De christelijke kerk Gods heeft de beloften, eertijds aan Israël gedaan, niet overgenomen.
Dit staat bekend als de ‘vervangingstheologie’.
Ook na de komst van Jezus de Messias is er een speciale rol voor Israël.
De apostel Paulus) is duidelijk: ‘God heeft Zijn volk niet verstoten’ (Romeinen 11:1).
Want God heeft een eeuwig verbond met Israël. “Ik heb gezegd dat ik mijn verbond met jullie nooit zou verbreken” (Rechters 2:lb).
God heeft Zijn volk lief met een eeuwige liefde, lezen we in Jeremia 31:3.
Uit tientallen teksten in de Bijbel blijkt Gods onmetelijke liefde voor Zijn volk. God heeft Israël uitverkoren als een liefhebbende Vader. We hebben daarom de opdracht onze oudste broer Israël lief te hebben, zoals onze Vader Israël liefheeft.
In Romeinen 9-11 stelt de apostel Paulus deze relatie duidelijk aan de orde.
Wij niet-joden, heidenen, mogen er ook bij horen, bij de God van Israël en bij zijn Messias.
Wij mogen met Israël delen in dezelfde beloften en geboden.
Ik snap het heel goed,de schriftplaatsen spreken voor zich,maar er staat niet wat jij waar wil maken.
Maar hij gaat verder.
Rom. 11:25, 26:….Ik wil niet, broeders, dat gij onwetend zijt omtrent dit heilige geheim . . .: dat er over Israël gedeeltelijk een afstomping der zinnen is gekomen totdat het volledige aantal mensen der natiën is binnengekomen, en op deze wijze…. aldus, NBG;…zo, KB, WV; Grieks: hou′tos… zal geheel Israël worden gered.”
Merk op,samuel, dat de redding van geheel Israël niet tot stand wordt gebracht door bekering van alle joden, maar door het ’binnenkomen’ van mensen uit heidense natiën.
Sommige vertalers geven vers 26 weer met: En dan zal heel Israël worden gered Maar A Manuel Greek Lexicon of the New Testament Edinburgh, 1937, G. Abbott-Smith, blz. 329 geeft de betekenis van hou′tos weer met op deze.. wijze,… zo, ..aldus.
Voor een juist begrip van Romeinen 11:25, 26 ;..is het belangrijk ook deze eerdere uitspraken in Romeinen in aanmerking te nemen: Niet hij is een jood die het uiterlijk is, noch is besnijdenis dat wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt. Maar hij is een jood die het innerlijk is, en zijn besnijdenis is die van het hart, door geest, en niet door een geschreven reglement;…2:28, 29.
Niet allen die uit Israël voortspruiten, zijn werkelijk ’Israël’…9:6.
Petrus maakt het nog een beetje duidelijker in Hand. 4:11, 12;…Betreffende Jezus Christus werd de apostel Petrus door heilige geest bewogen tot de joodse regeerders en oudere mannen in Jeruzalem te zeggen:
Dit is de steen die door u, bouwlieden, werd behandeld alsof hij van geen belang was, die het hoofd van de hoek is geworden.
Bovendien is er in niemand anders redding, want er is onder de hemel geen andere naam die onder de mensen is gegeven, waardoor wij gered moeten worden.
Hoewel de natie van het natuurlijke Israël niet langer Gods speciale gunst geniet,om dat zij Gods zoon hebben verworpen,je weet wel hé..aan de paal met hem aan de paal, staat voor individuele joden, net als voor mensen uit alle natiën, de gelegenheid open voordeel te trekken van de redding die door bemiddeling van Jezus, de Messías, mogelijk wordt gemaakt.
Johanan.
komst en wederkomst
Gepost door: theo (—.sub227.ddfr.nl)
Datum: 05 oktober 2012 22:39
Wij gelovigen hebben vaak het eigenaardige trekje om de onderlinge verschillen ernstig te benadrukken en bespreken of er een stevig robbertje over te bekvechten.
Komende zondag is het Israel zondag waar veel kerken met name stil staan met de verbondenheid van het joodse volk/geloof waaruit wij christenen zijn voortgekomen.
Er zijn ( naar mijn mening helaas) nog steeds christenen die de vervangingstheologie aanhangen; de kerk is in de plaats gekomen van Israel en vaak ook nog beperkter; HUN kerk is in de plaats gekomen van Israel.
Nou ben ik het bepaald niet eens met de politiek van Israel mar daar gaat het nu ook niet over.
Veel christenen zijn van mening dat we aan jodenzending moeten doen, dat was ook binnen de gereformeerde traditie de opdracht, nu spreken we liever over de dialoog aangaan.
Eén raakvlak jodendom/christendom is natuurlijk het O.T. en een ander raakvlak is de (weder) komst van de (beloofde) Messias.
Ik houd niet van jodenzending, de joodse gelovige is en blijft Gods oogappel en wij christenen mogen er ook bij horen.
Kunnen en willen we een dialoog aan met joodse gelovigen met de beide raakvlakken: O. T. en de (weder)komst van de Mesias?
Of zetten we de hakken in het zand en moeten joodse gelovigen perse Jezus als de beloofde Messias erkennen want anders ….
(Overigens zijn er veel joodse theologen die geen problemen met Jezus hebben maar wel als zoon van God, als de beloofde Messias)
Wat is jullie mening hierover?
Ik weet heel goed wat er in de Bijbel staat Johanan. Vandaar dat ik je op Romeinen 11 wees, de rest wat je brengt bevestigt en bekrachtigd alleen maar meer wat ik al benadrukte met Romeinen 11, het heil komt uit de Joden leert het Schrift, en de Jood/Israëliet blijft de oogappel het door God uitverkoren volk, en wij als uit de heidenen zijn aan hun toegevoegd zoals het Schrift zegt, dus niet er voor in de plaats gekomen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?