Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Er is geen vrije wil

• ¥ Lotje ¥

Geloof heb je of je heb het niet . of je wil niet . Of je ziet het niet . Je voelt het niet……… Er zijn mensen die twijfelen . Het woord twijfelen nemen ze dan in de mond maar weet niet wat het betekend. Bewijzen van spreken .Pietje in het verhaaltje ziet het niet maar is bang ga naar de kerk en denk dan zo ik ben bevrijd . .. Maar heb er helemaal geen gevoel er bij .

Je kan het vergelijken met mensen die een ander helpen en denken zo dat mensje kan vooruit en is geholpen en dat mensje is ook blij. En jij ook blij dat je iemand geholpen heeft.Je leeft mee met haar.

Of je werkt in de zorg en je gaat helpen en je trekt de deur nadien dicht en je denk, zo poen weer. en geen liefde voor dat mensje je doet gewoon je daad zonde liefde .

Dat mensje voelt dat …het verschil. Zo is het geloof ook

• Ellen-Josee

Dat is zo, maar wat wil je ermee zeggen?

Er overkomt iedereen dingen waar hij / zij geen zeggenschap over heeft.

Het gaat niet om de omstandigheden, maar om wat jij ermee doet.

Ellen

• ¥ Lotje ¥

:)ja en ziet alles

• Gonnie

En als jij iets goed doet aan een ander, denk jij dan zo ik ben goed geweest en nu is God tevreden over mij. ?

Zulke christenen heb je ook die alleen goed doen uit christelijke plicht, terwijl hun mededogen niet van uit hun zelf komt.

• Frederik D

Alleen …. de Bijbel bevestigt geenszins wat jij zegt.

• punky abaya

wel een wil, geen VRIJE wil.

• Frederik D

Een bewuste keuze is heel wat anders dan een vrije keuze.

Het lijkt soms dat we vrij in onze bewuste keuzes. Maar ook die keuzes worden bepaald door ons onbewuste en door wat daar weer achter ligt.

• Frederik D

Ik geloof ook niet in karma.

Maar JG's kiezen niet voor de totale dogmatiek van het WTG. Ze kiezen, op onvrije wijze, voor een aantal dogma's en de rest nemen ze op de koop toe.

Het WTG hanteert een stoffelijke visie op de menselijke geest. Haar moeilijkheid is nu: waar bevindt zich de stoffelijke vrije wil in de stoffelijke geest? Hersenonderzoekers zijn nog nooit op de vrije wil gestuit. Dus op iets in de hersenen dat wel zelf iets veroorzaakt maar zelf door niets veroorzaakt wordt.

• Frederik D

Die christenen kennen de Bijbel beter dan jij hem kent. Maar dat is niet zo verbazingwekkend.

• Frederik D

Precies.