Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Argumenten voor groep 2 ( De H. Geest is geen persoon).

• Gonnie

Zo'n hufterige opmerking is dat ook van uit de heilige geest.?

Wat heb jij voor wijsheid over gehouden na jouw bekering, je bent in wezen natuurlijk niets veranderd, dictatortje was waarschijnlijk en dat ben je nog.

Maak jij je zelf ook maar wijs dat jij de heilige geest hebt, maar het is uit christelijk oogpunt wel een schande hoe jij je hier profileert.

• Johanan

Ellen,met deze vraag los je ook het dogma van de drieëenheid niet op.

Waarom niet;…Jezus spreekt altijd over Jehovah als Mijn Vader of Ik ben Gods Zoon.

Wanneer hij dan ook zegt;…Ik ben de Eerste en de Laatste” moet daar eenvouwdige verklaring voor zijn.

In openb 1:8 ; zegt Jehovah;..„Ik ben de Alfa en de Omega,” zegt Jehovah God, „Hij die is en die was en die komt, de Almachtige.”

!n 22:13 zegt Hij,Jehovah,. Ik ben de Alfa en de Omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.

Als Jehovah nu zegt dat Hij ….De eerste en de laatste is wat bedoelde Jezus dan door het zelfde te zeggen?

Ik weet nu al dat nog jij en de andere drieëenheids aanhangers niet te vreden zijn met deze uitleg,maar het is wel de enige juiste.

Vrees niet. Ik ben de Eerste en de Laatste, en de levende;…Openbaring 1:17b, 18a.

In Jesaja 44:6 geeft Jehovah met de volgende woorden een juiste beschrijving van zijn eigen positie als de ene en enige almachtige God: Ik ben de eerste en ik ben de laatste, en buiten mij is er geen God.

Jezus moets nog naar de aarde komen,dus hij kon het niet zijn.

Wanneer Jezus zich voorstelt met de titel de Eerste en de Laatste maakt hij er geen aanspraak op gelijk te zijn aan Jehovah, de Grootse Schepper.

Hij maakt gebruik van een titel die hem op passende wijze door God is verleend.

In Jesaja omschreef Jehovah Zijn unieke positie als de ware God.

Hij is de eeuwige God, en buiten hem bestaat er inderdaad geen God ;…1 Timótheüs 1:17.Hier noemd hij zich zelf "Koning der eeuwigheid.

In de Openbaring spreekt Jezus over de hem verleende titel, waardoor de aandacht wordt gevestigd op zijn unieke opstanding.

Jezus was inderdaad de Eerste mens die tot onsterfelijk geestelijk leven werd opgewekt ;…Kolossenzen 1:18.

Bovendien is hij …de Laatste.. die door Jehovah zelf aldus werd opgewekt. Zo wordt hij de levende . . . di tot in alle eeuwigheid leeft.

Hij bezit onsterfelijkheid. In dit opzicht is hij gelijk aan zijn onsterfelijke Vader, die de levende God wordt genoemd Openbaring 7:2; Psalm 42:2.

Voor alle andere leden van de mensheid is Jezus zelf de opstanding en het leven;…Johannes 11:25.

In overeenstemming hiermee zegt hij tot Johannes: Ik werd een dode, maar zie! ik leef tot in alle eeuwigheid, en ik heb de sleutels van de dood en van Hades ;..Openbaring 1:18b)

Jehovah heeft hem de macht gegeven om de doden op te wekken. Daarom kan Jezus zeggen dat hij de sleutels heeft om de poorten te ontsluiten voor degenen die zich in de kluisters bevinden van de dood en Hades het gemeenschappelijke graf van de gestorven mensheid .

Uit dit gemeenschappelijke graf zullen in de naaste toekomst miljarden mensen een op standing ontvangen om eeuwig op aarde te leven;…Joh 5:28,29.

Johanan.

• Ellen-Josee

Je hebt een hele orginele insteek, Johanan.

Ik ga het later op mijn gemak nog een keer lezen en dan kom ik erop terug.

En ja het lost het ‘dogma’ van de drie-eenheid niet op, je zou er een aparte topic van kunnen maken door wat je geschreven hebt te kopieren naar een nieuw bericht. Ik zet het in elk geval even apart, want ik houd wel van een serieuze diskussie over een bijbels onderwerp.

Ik ga nu op pad voor mijn afspraak, zie je later :)

• Malakh

samuel Schreef:

——————————————————-

> Nee zij noemen zich Jehova`s getuigen! En haten

> het christendom wat volgens de leiding van de JG`s

> een satans bolwerk is.

>

> Toch?

Het christendom niet alleen, alle religie wordt gezien als Babylon De Grote (vroeger onder Russell was dit enkel het Katholicisme)… Maar dat wil niet zeggen dat ze zichzelf geen Christenen noemen, meer nog, ze noemen zichzelf de “ware christenen” (zie b.v. de wachttoren van 15 januari 2010).

• Frederik D

Ik vind niet dat je de argumenten van die unitariër hebt gepareerd. Noch schriftuurlijk, noch theologisch.

• Malakh

Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge hoed op met prof. Vermeersch (een gewezen jezu¨iet trouwens), hij is al meermaals op “fouten” betrapt…

De lijst is nogal vaag trouwens vind ik, en kan ik toepassen op de meeste christelijke gemeenschappen… Waarschijnlijk heb je al door dat ik niet zo houd van de term sekte, niet omdat ik het niet aanschouw, maar simpelweg omdat het de dag van vandaag vaak als scheldnaam wordt gebruikt om aan te duiden waar we het niet mee eens zijn…

Verder neig ik vooral mensen sektarisch aan, omdat mensen zelf aangeven hoe ze met hun geloofsovertuigingen omgaan.

Verder is de grondbetekenis natuurlijk gewoon sektare, wat afscheiding betekent.

En als je je toegevoegde regel op JG gaat toepassen, ga je wel van een koude kermis thuiskomen :p; terwijl JG een tamelijke rijke organisatie zijn, wordt er van niemand geld ge¨eist. Maar we moeten wel eerlijk blijven; in deze maatschappij is geld nodig, dus ook een geloofsovertuiging heeft geld nodig… En vele religieuze groeperingen hebben nu niet de luxe dat de staat (dus iedere burger, of hij nu gelovig is of niet) voor de kosten mag opdraaien.

• Malakh

MJR heeft gelijk… Johanan heeft je al het “offici¨ele” standpunt gegeven van hoe JG in het algemeen over Jezus denken… Dat doet hij met bijbelteksten…

• Johanan

Nee hoor Frederik,ik word niet boos tref dit soort mensen dagelijks.

Hij kan niet lezen,en aan de deur niet luisteren.

Hij moet maar eens stil blijven staan bij Matth 7:13,14.

De christelijke getuigen van Jehovah zijn,misschien wel van alle anderen religies,in de minderheid en gezien deze uitspraak is dat in hun voordeel.

Maar nogmaals ik was en ben niet boos.

Johanan.

• Johanan

Oké Ellen, hoor je nog.

Johanan.

• theo

Het zijn kenmerken die passen op (geloofs) groepen.

Als alle tien kenmerken op een groep van toepassing zijn dan kan een ieder invullen waar de schoen wringt: Slaafse onderdanigheid tot de meest extreme vormen, kijk maar om je heen.

Bij 5 of 6 of 7 kenmerken moet je wellicht bij jezelf te rade gaan of je wel bij de juiste (geloofs) groep zit.