IK ben er ook niet uit, maar het lijken mij de uitzonderingen op de regel.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlFrederik D Schreef:
——————————————————-
> Hebben wij ervoor gekozen om hier op aarde geboren
> te worden?
>
> Geef een klein kind een stepje. Als het bij de
> eerste keer steppen van zijn stepje valt, zeg dan:
> jij krijgt later nooit een rijbewijs.
Ieder mens is met gebreken geboren de één meer dan de ander en zal de één het moeilijker hebben om dat rijbewijs te halen.
God houdt rekening met onze tekortkomingen.
Als het kind een rijbewijs wil halen zal dat kind een rijbewijs halen.
Het gaat om de intentie en niet of het kind goed of slecht kan rijden.
Frederik D Schreef:
——————————————————-
> Ik ben hier nog steeds niet uit
>
> —————
>
> Eerlijk.
>
> Maar wellicht kom je er nooit uit. De Bijbel bevat
> nu eenmaal tegenstellingen.
Ik zoek de rode draad die door de bijbel heenloopt en dat betekent dat ik probeer het logische verband te herkennen.
En dan ga ik de tegenstellingen ook meer begrijpen..
Een typisch voorbeeld is de spijt die God zou hebben van de schepping die Hij gemaakt heeft.
Hoe kan een God die alwetend is spijt hebben van iets waar hij de gevolgen al van kende?
Ik denk dan dat Gods handelen vanuit menselijke ogen is beschreven.
En dan Prediker die zich afvraagt wat voor zin het leven heeft.
Prediker schrijft vanuit een bepaalde emotie en die moet je begrijpen om zijn woorden te kunnen begrijpen.
Aan de ene kant zegt hij dat in het dodenrijk geen kennis is maar verder schrijft hij dat wanneer de mens sterft het zilveren koord dat hem met zijn lichaam verbindt verbroken wordt en de geest (ruhach) terugkeert naar God.
Een zilveren koord die mensen die een uittreding uit hun lichaam hebben meegemaakt ook gezien hebben
Een tegenstelling dus waar ik niet uit ben.
Dus de stelligheid waarmee ik soms iets beweer is meer bedoeld om een discussie uit te lokken of om een opvatting te toetsen en ik denk dat ik daar niet de enige in ben.
David
het leven duurt maar kort, hooguit zo'n honderd jaar, gemiddeld 40 tot 70 jaar, afhankelijk van waar je woont.
In die korte tijd moet je beslissen of je wel of niet kiest voor Jezus. Doe je dat wel, dan kom je voor eeuwig in de hemel.
En als je niet kiest voor Jezus, dan beland je voor eeuwig in de hel.
Het heeft mij altijd verbaasd dat je in dat korte leven zo'n ingrijpende beslissing moet nemen die bepalend is voor de eeuwigheid. Over 2700 miljard jaar, wanneer je nog steeds geniet van het psalmgezang en de onafgebroken lofprijzingen van de Here, dan heb je dat te danken aan de keuze die je in je korte leventje hebt gemaakt.
En als je 2700 miljard jaar ondergedompeld bent in Jezus' poel van vuur en zwavel, dag in dag uit helse pijnen voelt, dan is dat een gevolg van de beslissing die je in je allesbepalende leventje van maximaal 100 jaar hebt genomen. God is rechtvaardig, zeggen christenen dan.
Er is meer. Het wordt ons op aarde niet gemakkelijk gemaakt voor Jezus te kiezen. De meeste godsdiensten hebben nooit van Jezus gehoord. De meeste mensen worden geboren uit ouders van andere godsdiensten en komen zelfs niet op het idee van geloof te veranderen.
Verder is de informatievoorziening slecht. De bijbel is een rammelend boek vol tegenstrijdigheden en ongeloofwaardigheden. Wie gelooft nou dat Jezus werkelijk over het water liep en doden tot leven wekte? Maar je moet wel hem in je hartje opnemen, een “relatie” met zo iemand aangaan, iemand over wie we eigenlijk concreet bijna helemaal niets weten.
Als die keuze voor Jezus werkelijk van zo groot belang is, dan zou de informatievoorziening wel eens wat beter kunnen.
Miracula Schreef:
——————————————————-
> het leven duurt maar kort, hooguit zo'n honderd jaar, gemiddeld 40 tot 70 jaar, afhankelijk van waar je woont.
> In die korte tijd moet je beslissen of je wel of niet kiest voor Jezus. Doe je dat wel, dan kom je voor eeuwig in de hemel.
> En als je niet kiest voor Jezus, dan beland je voor eeuwig in de hel.
Het stukje dat ik geplaatst heb moet je dan ook een keer lezen. Je gaat er al meteen van uit dat je voor eeuwig in de hemel komt als je voor Jezus kiest, waarom ? wie heeft jou daarvan overtuigd ?
Als je tegenstellingen ziet in de bijbel en zelf met een foute gedachte vertrekt is de kans groot dat die tegenstellingen er helemaal niet zijn.
Hetzelfde is het met jouw idee dat mensen eeuwig in de hel gefolterd zullen worden. Dus wie maakt hier de tegenstellingen ?
>
> Het heeft mij altijd verbaasd dat je in dat korte leven zo'n ingrijpende beslissing moet nemen die bepalend is voor de eeuwigheid. Over 2700 miljard jaar, wanneer je nog steeds geniet van het psalmgezang en de onafgebroken lofprijzingen van
> de Here, dan heb je dat te danken aan de keuze die je in je korte leventje hebt gemaakt.
Die beslissing staat je vrij, maar baseer ze dan op overtuigingen en niet de meningen van welke mens dan ook. ‘Zie Ik klop aan de deur’ zei Jezus en alleen wij kunnen die opendoen als we willen.
> Er is meer. Het wordt ons op aarde niet gemakkelijk gemaakt voor Jezus te kiezen. De meeste godsdiensten hebben nooit van Jezus gehoord. De meeste mensen worden geboren uit ouders van andere godsdiensten en komen zelfs niet
> op het idee van geloof te veranderen. Verder is de informatievoorziening slecht.
Iets zelf niet begrijpen betekend ook niet meteen dat de informatie slecht is.
De bijbel is een rammelend boek vol tegenstrijdigheden en ongeloofwaardigheden. Wie gelooft nou dat Jezus werkelijk over het water liep en doden tot leven wekte? Maar je moet wel> hem in je hartje opnemen, een “relatie” met zo
> iemand aangaan, iemand over wie we eigenlijk concreet bijna helemaal niets weten.
Als je de bijbel wil veroordelen op deze dingen moet je er wel heel veel over weten, aan je eerste reactie te zien hierboven is dat niet het geval.
>
> Als die keuze voor Jezus werkelijk van zo groot belang is, dan zou de informatievoorziening wel eens wat beter kunnen.
Iemand die nooit van Jezus gehoord heeft zal op een andere manier beoordeeld worden, nergens staat dat die dan zomaar naar de hel zou gaan of zo.
> Het stukje dat ik geplaatst heb moet je dan ook
> een keer lezen. Je gaat er al meteen van uit dat
> je voor eeuwig in de hemel komt als je voor Jezus
> kiest, waarom ? wie heeft jou daarvan overtuigd ?
Dat is toch de kern van het christelijk geloof?
Christenen geloven in Jezus en aanbidden hem om voor eeuwig in de hemel te komen.
Een andere reden om Jezus “in je hartje te sluiten” is er niet.
Zo is het al bijna 2000 jaar.
> Als je tegenstellingen ziet in de bijbel en zelf
> met een foute gedachte vertrekt is de kans groot
> dat die tegenstellingen er helemaal niet zijn.
> Hetzelfde is het met jouw idee dat mensen eeuwig
> in de hel gefolterd zullen worden. Dus wie maakt
> hier de tegenstellingen ?
Ook de eeuwige foltering in de hel is een kernpunt van het christelijk geloof.
Jezus had het er voortdurend over.
> Die beslissing staat je vrij, maar baseer ze dan
> op overtuigingen en niet de meningen van welke
> mens dan ook. ‘Zie Ik klop aan de deur’ zei Jezus
> en alleen wij kunnen die opendoen als we willen.
Je geeft precies aan waar ik het over heb. De allesoverheersende eis van het christendom is dat wij in ons korte leventje “de deur open” moeten doen.
> Iets zelf niet begrijpen betekend ook niet meteen
> dat de informatie slecht is.
Toch is dan de informatie op z'n minst vatbaar voor misverstanden.
Over het uitkiezen van een wasmachine beschikken we over meer en betere informatie dan over Jezus.
> Iemand die nooit van Jezus gehoord heeft zal op
> een andere manier beoordeeld worden, nergens staat
> dat die dan zomaar naar de hel zou gaan of zo.
Wat heeft het leven voor zin voor mensen die nooit van Jezus hebben gehoord en de keuze voor Jezus dus niet kunnen maken?
Het leven is toch een examen voor het eeuwige leven?
Maar wie nooit van Jezus gehoord heeft, gaat naar de hemel - zoals jij aangeeft - maar wie wel van Jezus gehoord heeft, maar niks in hem ziet, gaat naar de hel.
Dat is voor mij allemaal niet te bevatten.
Ik ben het met je eens. Ik mis ook wat in deze uitleg.
Frans verwijst naar die UCG site.
En het interessante is dat zij verwijzen naar een tweede periode die in Openbaring 20 beschreven wordt voor degene die dus geen deel hebben aan de eerste opstanding.
Zij komen in de tweede opstanding en daarna zullen ze voor Gods troon staan en er zullen boeken geopend worden.
Ook het boek van het leven en wie niet in dat boek staat zal inderdaad vernietigd worden.
Maar wie er wel in staat zal gerechtvaardigd worden.
En dat zijn de mensen die dus gebruik hebben gemaakt van die 2e periode om God gehoorzaam te willen zijn.
Nergens staat hoeveel mensen daar deel van uit maken.
Mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt dat God zich in die periode onmiskenbaar duidelijk zal maken aan iedereen en zijn liefde tot het uiterste zal gaan om alle mensen te redden.
Neemt niet weg dat het vele malen beter zal zijn om nu voor God te kiezen.
David
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?