Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gaan we naar de hemel ?

• Gonnie

David ik kan alleen maar mijn duim om hoog steken op jouw schrijven,(tu) want het is van de zotte om gelovigen niet als volwassen te beschouwen.

Maar het is ook gegeven dat niet ieder het vermogen heeft te geloven in een God, en zeker niet in een almachtige en rechtvaardige God zo als het gebracht wordt door gelovigen.

• Frans

Als ik een stukje plaats (wat ik slechts zelden doe), betekend dat dat ik het mee eens ben. De inhoud is wat groot om dan nog een keer hetzelfde te zeggen.

Zelf hou ik ook niet van lappen tekst en lees ik ze niet altijd, hoeft ook niet voor wie dit niet wenst te doen. In dit geval zou de uitleg onvolledig zijn door er dingen in weg te laten.

• Ellen-Josee

Als ik dat hele verhaal even kort samenvat dat denkt de schrijver dezes dat we niet na onze dood in een geestelijke wereld leven samen met God en Jezus (want we weten dan niet wat we moeten doen de hele tijd) maar dat we hier op aarde in een nieuwe paradijselijke toestant terecht komen.

Wat moeten we hier dan doen de hele tijd? Genieten van de vogeltjes en de bloemen? Dat kan ik nou ook al op een mooie zondag middag. Ik zet alle zorgen van mij af en het Koninkrijk der Hemelen daalt voor enige tijd op mij neer. Maar om mij daar nu tot in alle eeuwigheid mee te moeten vermaken?

Ik lees trouwens niets over oordeel in dit stukje… wel in de Bijbel. Ik vind het trouwens erg tendentieus alleen gericht op bepaalde bijbelteksten en daar nog een eigen inleg van.

Groetjes, Ellen

• Frans

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Ik lees trouwens niets over oordeel in dit stukje… wel in de Bijbel. Ik vind het trouwens erg tendentieus alleen gericht op bepaalde bijbelteksten en daar nog een eigen inleg van.

>

> Groetjes, Ellen

Het onderwerp is of we al dan niet als mensen die gerechtvaardigd zijn na het sterven onmiddelijk naar de hemel gaan, niet over het oordeel.

Het is een uitleg die voor mij aanvaardbaar is. Niets anders dan wat jij of een ander zou plaatsen omdat je zelf je uitleg aanvaardbaar vind, klinkt toch logisch ?

Eens zullen we allen ten volle begrijpen. Als het volgens jou niet juist is, staat het je vrij om het met diezelfde bijbel te weerleggen.

• CU

Ik denk te weten waarom jij je hakken in het zand zet met betrekking tot dit topic.

Om de simpele reden dat de wedergeboorte niet ter sprake komt. De wedergeboorte wordt in dit stuk onderuit geschoffeld omdat de wedergeboorte voor het bereiken van een toestand van volmaaktheid niet nodig blijkt te zijn.

Tevens vermoed ik dat Frans zelf dat ook niet in de gaten heeft.

• Frans

CU Schreef:

——————————————————-

> Ik denk te weten waarom jij je hakken in het zand zet met betrekking tot dit topic.

>

> Om de simpele reden dat de wedergeboorte niet ter sprake komt. De wedergeboorte wordt in dit stuk onderuit geschoffeld omdat de wedergeboorte voor het bereiken van een toestand van volmaaktheid niet nodig blijkt te zijn.

>

> Tevens vermoed ik dat Frans zelf dat ook niet in de gaten heeft.

Wedergeboorte gaat over de geestelijke toestand van de mens, niet de lichamelijke transformatie.

• Miracula

Klinkt een beetje tegenstrijdig.

Er blijft niets van je over, maar op een dag zet God toch Frans weer in elkaar.

Je gelooft dus kennelijk wel in een voortbestaan dan wel een hemel, al is er sprake van een onderbreking totdat je weer in elkaar bent gezet.

• Frederik D

Me dunkt dat mijn psychologische benadering recht doet aan de psychè van de gelovigen.

Levensdrang en doodsangst zijn zeer sterke drijfveren. De mens wil overleven, het liefst ook nog zijn eigen dood.

Zou jij nog in God geloven als er geen hiernamaals was? Godsdienst is niet het dienen van een god of van meerdere goden maar het geloven in een eigen leven na de dood.

Het ontkennen van de realiteit dat dood dood is, valt slechts als puberaal te kenschetsen. Men vlucht voor de realiteit.

Natuurlijk is het een harde waarheid dat dood dood is. Ik noemde het zelfs een wrede waarheid. Maar ook wrede waarheden zijn waarheden.

Natuurlijk kunnen gelovigen op andere vlakken volwassen zijn. Maar de kern van hun geloof is er één van onvolwassenheid, één van de weigering om de werkelijkheid onder ogen te zien.

Jouw reactie bewijst overigens mijn gelijk. Ik trof je blijkbaar op een gevoelige plaats. Jij voelt zeer goed aan dat jij gewoon je eigen dood wil overleven. Jou lijkt een leven zonder het hiernamaals zeer leeg, zeer zinloos, zeer triest. Maar kom, zo lang je leeft, leef je en kun je zelf inhoud geven aan je bestaan.

• Frederik D

Zeker in het licht van een eeuwig bestaan in de eeuwigheid heeft het aardse leventje geen zin.

• CU

Frans Schreef:

>

> Wedergeboorte gaat over de geestelijke toestand

> van de mens, niet de lichamelijke transformatie.

Zie je wel, je weet er weer eens niets van.