Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

vagevuur

• Frederik D

Enkelvoud: ὁ αἰών, τοῦ αἰῶνος, τῷ αἰῶνῐ, τόν αἰῶνᾰ

Meervoud: οἱ αἰῶνες, τῶν αἰώνων, τοῖς αἰῶσῐ(ν), τούς αἰῶνᾰς

Vergelijk het liedje Rosa van Brel:

http://www.youtube.com/watch?v=ykgB2Gbkx40

Maar nu weer:

Enkelvoud: ὁ αἰών, τοῦ αἰῶνος, τῷ αἰῶνῐ, τόν αἰῶνᾰ

Vertaling:

het tijperk

van het tijdperk

aan/voor het tijdperk

(naar/over/…) het tijdperk

• Frederik D

Ja. En goed luisteren naar lieden die iets van taal weten.

• BOAZ

Ik zou wel graag een reactie krijgen op deze reactie want anders dwalen wij af van de kern.

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15635736/15640099/re-vagevuur#msg-15640099

Boaz.

• CU

Het is vrij simpel. Ben je dood, ga je over in geestelijke toestand. Het grote voordeel is dat geesten niet kunnen branden.

• lovecraft

Het woord “alverzoening”, komt naar mijn mening niet in de Bijbel voor, en volgens mij ook het begrip niet.

Als ik mij niet vergis, lees ik in Openbaring 20: 14 e.v. dat de dood en het dodenrijk in de poel des vuurs werden geworpen, dat is de tweede dood.

Wie weet wat de tweede dood is?

Waar staat dat daaruit een opstanding mogelijk is?

Ook staat er, dat er zullen zijn die daarin geworpen zullen worden .

Komt dan alles en iedereen weer uit die tweede dood?

Komt de dood dan ook weer uit de poel des vuurs?

Komt het dodenrijk dan ook weer uit de poel des vuurs.

De poel des vuurs ( van vuur en zwavel) reinigende middelen ) ?

Sinds wanneer is een poel!!! van vuur en zwavel iets reinigends?

Vriendelijke groet!

Wilm

Ps

In het boek Openbaring hoofdstuk 20 vers 6 e.v. staat dat de tweede dood geen macht heeft over diegenen die deel uit maken van de eerste opstanding.

Kennelijk is de tweede dood iets heel anders dan de “eerste” dood"!

De “eerste” dood gaat in de tweede dood!

Zijn de “eerste”dood en de tweede dood wetmatigheden.

De “eerste dood”waarin de stoffelijke levende schepping kan sterven?

De tweede dood waarin ook de door de Bijbel zo genoemde Satan kan sterven of ook anderen geesten die niet in de eerste dood kunnen sterven?

• samuel

w.edelbroek@upcmail.nl Schreef:

——————————————————-

> Het woord “alverzoening”, komt naar mijn mening

> niet in de Bijbel voor, en volgens mij ook het

> begrip niet.

> Als ik mij niet vergis, lees ik in Openbaring 20:

> 14 e.v. dat de dood en het dodenrijk in de poel

> des vuurs werden geworpen, dat is de tweede dood.

> Wie weet wat de tweede dood is?

> Waar staat dat daaruit een opstanding mogelijk is?

>

> Ook staat er, dat er zullen zijn die daarin

> geworpen zullen worden .

> Komt dan alles en iedereen weer uit die tweede

> dood?

> Komt de dood dan ook weer uit de poel des vuurs?

> Komt het dodenrijk dan ook weer uit de poel des

> vuurs.

> De poel des vuurs ( van vuur en zwavel) reinigende

> middelen ) ?

> Sinds wanneer is een poel!!! van vuur en zwavel

> iets reinigends?

> Vriendelijke groet!

> Wilm

Wim dat is ook waarom ik dit stukje geplaatst heb, de alverzoeners hebben hun visie van zuiveringsvuur rechtstreeks van de RK vagevuurleer overgenomen, de argumenten waar je mee komt zijn dezelfde waar anderen en ik mee komen maar daar komen geen antwoorden op. Bedankt voor je bijdrage, deze geeft een duidelijke mening weer.

> Ps

> In het boek Openbaring hoofdstuk 20 vers 6 e.v.

> staat dat de tweede dood geen macht heeft over

> diegenen die deel uit maken van de eerste

> opstanding.

> Kennelijk is de tweede dood iets heel anders dan

> de “eerste” dood"!

> De “eerste” dood gaat in de tweede dood!

> Zijn de “eerste”dood en de tweede dood

> wetmatigheden.

> De “eerste dood”waarin de stoffelijke levende

> schepping kan sterven?

> De tweede dood waarin ook de door de Bijbel zo

> genoemde Satan kan sterven of ook anderen geesten

> die niet in de eerste dood kunnen sterven?

Er worden drie soorten dood genoemd in de Bijbel, de lichamelijke dood, de geestelijke dood en de tweede dood.

De lichamelijke dood is een gewelddadig en onnatuurlijk iets, de scheiding van`s mensen geest en ziel van zijn lichaam.

De geestelijke dood is is nog gewelddadiger en onnatuurlijker voor de mensheid. Het is de scheiding van de geest van de mens van God: Ef. 4:18.

Openb. 20:11-15. De tweede dood is een eeuwige scheiding van de mens van God, in een bestaanstoestand waar de natuur van God niet meer toegankelijk is voor de mens en dat ook nooit meer zal zijn.

Vriendelijke groet

• Trolando

> Het woord “alverzoening”, komt naar mijn mening niet in de Bijbel voor, en volgens mij ook het begrip niet. Als ik mij niet vergis, lees ik in Openbaring 20:14 e.v. dat de dood en het dodenrijk in de poel des vuurs werden geworpen, dat is de tweede dood.

Veel woorden komen niet in de Bijbel voor. Het begrip “leer van de alverzoening” is een verwijzing naar een aantal stellingen die onderbouwd worden vanuit de Bijbel. Dat is genoeg. Maar los daarvan komt alverzoening wel degelijk voor in de bijbel, in Kolossenzen 1:19-20, dat door Christus alles verzoend is met God. Alverzoening. Je zou ook een heleboel andere woorden kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld “de leer dat God wil dat alle mensen worden gered en allen rechtvaardigen worden”, nou dat is dus gewoon 1 Tim 2:4 plus Rom 5:18-19 achter elkaar.

> Komt dan alles en iedereen weer uit die tweede dood?

> Komen de dood en het dodenrijk dan ook weer uit de poel des vuurs?

Op grond van teksten zoals Rom 5:14-19, 1 Tim 2:4,6, 1 Tim 4:10, 2 Pet 3:9, enzovoorts, leid ik af dat God wil dat alle mensen worden gered en dat uiteindelijk alle mensen rechtvaardigen zullen zijn en daarom geloof ik dat uiteindelijk de hele schepping vernieuwd wordt.

Op grond van teksten in Openbaring 21-22 en 1 Kor 15 geloof ik dat er uiteindelijk geen dood meer zal zijn, geen pijn, geen verdriet.

Wat Johannes ziet in zijn visioenen zijn momentopnamen, grote gebeurtenissen. Hij ziet dat er een oordeel is waarbij tegenstanders van God in dezelfde plek gegooid worden als de profeet, het beest, de dood, enzovoorts. Het is een momentopname, meer niet. We weten dat de rook van de beproeving in die poel van goddelijke loutering vele eeuwen zal opstijgen, that's all.

In Openbaring 22 zien wel zelfs iets dynamisch. Het is een visioen van een stad waarbinnen alles zuiver is en buiten de stad is alles verdorven. De poorten van de stad worden echter nooit gesloten. De volken zullen in haar hun lof en eer komen betuigen (21:26). Er is een herhaalde uitnodiging: Kom! Wie zijn kleren wast in het bloed van Christus mag de stad binnengaan, maar er kan niets binnen dat onrein is. In het midden van de stad staat een boom welke bladeren genezing geven (22:2). Wie hun kleren wassen, kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan (22:14).

Dit is geen statisch beeld, het is dynamisch.

> De poel des vuurs ( van vuur en zwavel) reinigende middelen ) ? Sinds wanneer is een poel!!! van vuur en zwavel iets reinigends?

Dat was heel gebruikelijk in de Griekse cultuur en in andere culturen in die tijd. Zwavel werd gebruikt voor reinigingsrituelen, heilige loutering. Wij kennen dat niet meer in deze tijd.

• Trolando

> > Ik gebruik “eon” als vernederlandsing van het Griekse aioon en “eonisch” als vernederlandsing van het

> > Griekse aionios. Als je het met “eeuw” zou doen, dan kom je uit op “eeuw” en “eeuw-ig”, behalve dat

> > eeuw-ig niets meer te maken heeft met “eeuw” en nu doorgaans gebruikt wordt voor het begrip “voor altijd”,

> > terwijl het woord aionios die betekenis niet heeft. Dus kun je aionios niet vertalen met eeuwig.

>

> De vernederlandsing is een eigenmachtige inleg(kunde) om het Woord van God te ontkrachten en een andere invulling te geven.

Nee. Eonisch is een weergave van het woord zoals het in het Grieks is. De vraag is nu: wat betekent “eonisch”. Volgens jou betekent het “eindeloos”. Bij de vertaling van het O.T. (LXX) werd voor “olam” de woorden “aioon” en “aioonios” gebruikt. Mijn standpunt is achter “eonisch” het Hebreeuwse begrip “olam” schuilgaat en dat dit opgevat moet worden als een onbepaalde geheelheid van tijd. Een tijdperk dus. Beeldend uitgedrukt kun je het opvatten als een tijdperk dat één geheel vormt, maar waarvan de grenzen achter de horizon liggen, verborgen zijn achter de mist. Jij zegt: dat tijdperk heeft geen einde; ik zeg: we weten dat helemaal niet, het is namelijk verborgen. De ballingschap is een voorbeeld: op grond van de beloften zou er een einde komen, maar dat lag achter de horizon.

Het woord ‘eonisch’ gebruiken is een manier om de discussie duidelijker te maken, in plaats van vager. Want het woord “eeuwig” heeft in het Nederlands onder andere als betekenis “eindeloos”, dus als je zegt “eeuwig is niet eindeloos” dan is dat wat het Nederlands betreft een vreemde uitspraak, terwijl we eigenlijk bedoelen “aioonios is niet eindeloos”. Vandaar eonisch.

Edit: ik kan natuurlijk ook zeggen “aioonios is niet eeuwig” en dan is de vraag: wat dan? Eigenlijk is er in het Nederlands niet een mooi woord om het mee te vangen, maar dat is een normaal vertaalprobleem. In deze verschrikkelijke 21e eeuw is het sowieso al onmogelijk om woorden een nuance te geven, aangezien geen mens nog weet wat een kastijding of een tuchting is, om maar eens wat te noemen. Met “tijdperk” kom je al een heel eind, en als je in de vertaling meeneemt dat de Joden toen vaker debatteerden over het komende oordeel en de eon van straf/eon van leven daarna, kun je ook vertalen met “komende tijdperk” of “de XXX in/van de komende eeuw”. Dus als bij het oordeel blijkt dat je onrechtvaardig was, dan krijg je de straf in/van de komende eeuw, maar als blijkt dat je rechtvaardig was, dan krijg je het leven in/van de komende eeuw. Of: voor wie goed bleek te zijn breekt een tijdperk van leven aan en voor wie slecht bleek te zijn een tijdperk van straf.

> > Woordspelletjes? De “kunst” is om zo precies mogelijk te zijn. “aioon” is een tijdperk, een onbepaalde tijd, vaak maar niet perse een lange aaneengesloten periode.

>

> Dat wat jij kunst noemt, noem ik de kunst van het verdraaien en inlegkunde.

Juist door nauwkeurig te zijn wordt inlegkunde voorkomen. Vaagheid stimuleert inlegkunde en verdraaien.

> Maar terug naar Mattheus 25:46 hoe lang duurt het eeuwig leven? Let wel op dat het een uitspraak is van de Here Jezus Christus!

Ik geloof dat het eeuwige leven voor altijd is. Maar dat geloof ik niet op grond van Matteüs 25:46, want daar staat niet dat het eeuwige leven voor altijd is.

• samuel

Even nog een aanhaling op je wijzing van 2 Pet.3 er is ook nog een vers 7 in dit stuk! 7 Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen.

Petrus spreekt over de ondergang der goddelozen, niet over een opstanding der goddelozen na het vuur!

Nog iets wat Petrus ook schrijft: 1 Petrus 4

1 Daar Christus dan naar het vlees geleden heeft, moet ook gij u wapenen met dezelfde gedachte, dat, wie naar het vlees geleden heeft, onttrokken is aan de zonde, 2 om niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God de tijd, die nog rest in het vlees, te leven. 3 Want er is tijd genoeg voorbijgegaan met het volbrengen van de wil der heidenen, toen gij wandeldet in allerlei losbandigheid, begeerten, dronkenschap, brassen, drinken en onzedelijke afgoderij. 4 Daarom bevreemdt het hen, dat gij u niet met hen stort in diezelfde poel van liederlijkheid, en zij belasteren u; 5 maar zij zullen daarvan rekenschap moeten geven aan Hem, die gereed staat om levenden en doden te oordelen. 6 Want daartoe is ook aan doden het evangelie gebracht, opdat zij wèl, naar de mens, wat het vlees aangaat, zouden geoordeeld worden, doch, naar God, wat de geest betreft, zouden leven.

Het christelijk leven

7 Het einde aller dingen is nabijgekomen. Komt dus tot bezinning en wordt nuchter, opdat gij kunt bidden. 8 Hebt bovenal bestendige liefde jegens elkander, want de liefde bedekt tal van zonden. 9 Weest gastvrij jegens elkander, zonder morren. 10 Dient elkander, een ieder naar de genadegave, die hij ontvangen heeft, als goede rentmeesters over de velerlei genade Gods. 11 Spreekt iemand, laten het woorden zijn als van God; dient iemand, laat het zijn als uit kracht, door God verleend, opdat in alles God verheerlijkt worde door Jezus Christus, aan wie de heerlijkheid is en de kracht, in alle eeuwigheid! Amen.

12 Geliefden, laat de vuurgloed, die tot beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwame. 13 Integendeel, verblijdt u naarmate gij deel hebt aan het lijden van Christus, opdat gij u ook met vreugde zult mogen verblijden bij de openbaring zijner heerlijkheid. 14 Indien gij door de naam van Christus smaad lijdt, zijt gij zalig, daar de Geest der heerlijkheid en de Geest Gods op u rust. 15 Laat dus niemand uwer moeten lijden als moordenaar, of dief, of boosdoener, of als een bemoeial. 16 Indien hij echter als Christen lijdt, dan schame hij zich niet, maar verheerlijke God onder die naam. 17 Want het is nu de tijd, dat het oordeel begint bij het huis Gods; als het bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen, die ongehoorzaam blijven aan het evangelie Gods? 18 En indien de rechtvaardige ternauwernood behouden wordt, waar zal dan de goddeloze en zondaar verschijnen? 19 Laten derhalve ook zij, die naar de wil van God lijden, hun zielen aan de getrouwe Schepper overgeven, steeds het goede doende.

Dit mag je ook in het Grieks lezen.

• Florin

Trolando Schreef:

——————————————————-

> Ik geloof dat het eeuwige leven voor altijd is.

> Maar dat geloof ik niet op grond van Matteüs

> 25:46, want daar staat niet dat het eeuwige leven

> voor altijd is.

Over welke leven spreekt de Here Jezus dan wel Trolando ?

Florin