Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

"Niet bewijzen dat God bestaat"

• Sfred+

De perfectie, het Utopia bestaat niet.

• samuel

De kern van boeddhisme is brahmanisme, daar is boeddhisme uit ontstaan! Vandaar ook de kreetjes als samsara, karma en moksja, moskja is de verlossing de vereenzelviging van de individiuele ziel met het universele bewerksteligt, verlichting genoemd in het boeddhisme.

Brahman, het absolute, het ene, de wereldgrond, de werkelijkheid der werkelijkheid, voorwerp nog persoon, odefiniëerbaar en ondoorgrondelijk, god.

Atman de ziel.

De basis van boeddhisme.

• samuel

Geen onzin verkondigen, er is maar één Christus Jezus is Zijn naam, en er staat niks over boeddha in de Bijbel.

• Sfred+

Oke het boeddhisme bewijst dat er een god is wat dat zeg je in feiten (Boeddhisme bewijst helemaal niet dat er geen God

> is). Maar dat is ook niet waar, ik weet het. Ze bewijzen niet dat er geen god is om de simpele reden dat zij ook niet iets kunnen bewijzen wat er niet is.

Van het pad gaan kan je ook gewoon plagiaat noemen. Waar ik woon is de jaartelling nu 2555. :D

• samuel

Dat kan alleen maar Thailand zijn. :D

• Stefan

samuel Schreef:

——————————————————-

> Geen onzin verkondigen, er is maar één Christus

> Jezus is Zijn naam, en er staat niks over boeddha

> in de Bijbel.

Je schrijft er net zelf over. Het is veel meer dan je zelf nog maar kan zien;

>De kern van boeddhisme is brahmanisme, daar is boeddhisme uit ontstaan! Vandaar ook de kreetjes als samsara, karma en moksja, moskja is de verlossing de vereenzelviging van de individiuele ziel met het universele bewerksteligt, verlichting genoemd in het boeddhisme.

Brahman, het absolute, het ene, de wereldgrond, de werkelijkheid der werkelijkheid, voorwerp nog persoon, odefiniëerbaar en ondoorgrondelijk, god.

Atman de ziel.

De basis van boeddhisme.

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15625666/15639276/re-niet-bewijzen-dat-god-bestaat#msg-15639276

• Sfred+

Ga jij mij nu wat vertellen over het Boeddhisme? Ik woon 15 jaar in boeddhistische land en ben 11 jaar met een boeddhistische vrouw getrouwd. Maar ga door ik ben benieuwd. Ik ben vooral benieuwd naar de god in het Boeddhisme die jij opnoemt ;)

Vaak beweren mensen dat de grote wereldreligies allemaal op hetzelfde neerkomen. Maar niets is minder waar. Aan de oppervlakte kunnen dingen op elkaar lijken, maar als je tot de dieper liggende kern van zaken komt, dan is er een groot verschil te zien. Zo groot zelfs, dat het boeddhisme in feite niet meer in het rijtje van de grote wereldreligies past… De enige reden waarom je boeddhisme in dat rijtje kunt plaatsen is dat het, net zoals de andere religies, een religie is.

De functie van een religie is om mensen te helpen om het totale lijden te boven te komen; religie moet dus dienst doen voor de mensheid, maar veel mensen zijn ‘in dienst’ van hun religie. Een religie dient als een vlot te fungeren, een vlot waarmee je de overkant kunt bereiken, de kust van veiligheid, vrijheid en bevrijding van lijden. Maar als een vlot niet waterdicht is, is het geen veilig vlot. Dan kan het mensen en de wereldgemeenschap in gevaar brengen en kan het geen goede gids zijn.

Boeddha Gotama was een mens zoals jij en ik, maar wel een heel bijzonder mens volgens de overlevering. Hij was niet iemand die beweerde een afgezant, een profeet of een zoon van een of andere god te zijn die een boodschap van die god komt brengen. Vanzelfsprekend was hij dan ook niet iemand die beweerde dat die god diegene zal straffen die geen gehoor aan die boodschap geeft, dit wordt in het Boeddhisme gezien als onderdrukking van het vrij denken van de individu…

De Boeddha heeft in zijn verlichting ontdekt hoe dingen zijn, hij heeft de ware aard van dingen ontdekt. Dat is het kardinale punt om verlichting te bereiken oftewel om vrij te zijn van lijden. Het is het ontwaken tot de realiteit, wakker worden uit een bijna onvoorstelbare diepe mentale slaap. Die slaap is zo diep, dat de meeste mensen niet begrijpen dat ze onderhevig zijn aan lijden en dat het hun taak is daaraan een einde te maken. Om bevrijding van lijden te realiseren, hebben wij als taak om zelf te ontdekken wat de Boeddha ontdekt heeft. Een boodschap van welke godheid dan ook, kan ons geen bevrijding van lijden schenken. En een scheppingsverhaal heeft in het boeddhisme al helemaal geen plaats. Boeddhisme is geen verzinsel en is niet op een almachtig god gebaseerd en wordt ook niet op geen enkele manier aanbeden.

• Sfred+

Bewijzen?

Boeddha Gotama was een mens zoals jij en ik, maar wel een heel bijzonder mens volgens de overlevering. Hij was niet iemand die beweerde een afgezant, een profeet of een zoon van een of andere god te zijn die een boodschap van die god komt brengen. Vanzelfsprekend was hij dan ook niet iemand die beweerde dat die god diegene zal straffen die geen gehoor aan die boodschap geeft

• samuel

Ja thomas ik heb mij verdiept in andere religies, voor dat ik een christen was, nu nog iets wat het grote verschil aangeeft, en dat vraag ik aan jou om te beantwoorden.

Heeft Jezus door Zijn dood en offer aan het kruis en met Zijn kostbare bloed, verlossing gebracht voor ieder die in hem geloofd?

Is boeddhisme is een zelf verlossings geloof door het achtvoudige pad?

• Sfred+

Misschien heeft hij wel broers en zusters gehad, echt weten doen we het niet en geloven is iets anders. ;)