Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

"Niet bewijzen dat God bestaat"

• Stefan

Sfred+ Schreef:

——————————————————-

> Bewijzen?

>

> Boeddha Gotama was een mens zoals jij en ik, maar

> wel een heel bijzonder mens volgens de

> overlevering. Hij was niet iemand die beweerde een

> afgezant, een profeet of een zoon van een of

> andere god te zijn die een boodschap van die god

> komt brengen. Vanzelfsprekend was hij dan ook niet

> iemand die beweerde dat die god diegene zal

> straffen die geen gehoor aan die boodschap geeft

Ik vroeg om een bewijs, dat het christendom en het boeddhisme géén overeenkomsten heeft. En pal daarop schrijft Samuel de overeenkomsten, en daarmee een bewijs van overeenkomst; >De kern van boeddhisme is brahmanisme, daar is boeddhisme uit ontstaan! Vandaar ook de kreetjes als samsara, karma en moksja, moskja is de verlossing de vereenzelviging van de individiuele ziel met het universele bewerksteligt, verlichting genoemd in het boeddhisme.

Brahman, het absolute, het ene, de wereldgrond, de werkelijkheid der werkelijkheid, voorwerp nog persoon, odefiniëerbaar en ondoorgrondelijk, god.

Atman de ziel.

De basis van boeddhisme. http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15625666/15639276/re-niet-bewijzen-dat-god-bestaat#msg-15639276

• Stefan

samuel Schreef:

——————————————————-

> Ja thomas ik heb mij verdiept in andere religies,

> voor dat ik een christen was, nu nog iets wat het

> grote verschil aangeeft, en dat vraag ik aan jou

> om te beantwoorden.

>

> Heeft Jezus door Zijn dood en offer aan het kruis

> en met Zijn kostbare bloed, verlossing gebracht

> voor ieder die in hem geloofd?

>

Voor allen, die de Weg gaan, Samuel; Volg Mij..neem uw kruis op en volg Mij..zei Christus.

> Is boeddhisme is een zelf verlossings geloof door

> het achtvoudige pad?

Het is het; maak recht de Weg des Heeren.

• samuel

Ik heb je net geleerd waar boeddhisme zijn oorsprong in heeft, brahmanisme net zoals het hindoeïsme ! Verdiep je er maar eens echt in dat zou wel mogen na 15 jaar.

En zelfs dat zelf bedacht boeddhisme heeft weer verschillende stromingen, waarvan de jouwe er een van is.

• Sfred+

Alleen Thailand heeft een Boeddhistische jaartelling? Dacht het toch niet, het kan ook zijn Cambodja, Laos, Myanmar. Sri Lanka kan niet, want zij zijn nog een jaartje verder en is het nu 2556.

O ja ik ben ook nog ruim onder de 65, wat nog onder de 50 en mijn vrouw is maar 3 jaar jonger. Voor dat je iets wil insinueren :D:D:D

• samuel

thomas Schreef:

——————————————————-

> samuel Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ja thomas ik heb mij verdiept in andere

> religies,

> > voor dat ik een christen was, nu nog iets wat

> het

> > grote verschil aangeeft, en dat vraag ik aan

> jou

> > om te beantwoorden.

> >

> > Heeft Jezus door Zijn dood en offer aan het

> kruis

> > en met Zijn kostbare bloed, verlossing gebracht

> > voor ieder die in hem geloofd?

> >

>

> Voor allen, die de Weg gaan, Samuel; Volg

> Mij..neem uw kruis op en volg Mij..zei Christus.

Nogmaals heeft Jezus verlossing gebracht?

>

> > Is boeddhisme is een zelf verlossings geloof

> door

> > het achtvoudige pad?

>

> Het is het; maak recht de Weg des Heeren.

Nee, dat is het niet, anders zouden alle boeddhisten nu christenen zijn en heeft boeddhisme geen nut meer!

Dus nogmaals is boeddhisme de leer van zelf verlossing?

• Sfred+

Ik vroeg om een bewijs, dat het christendom en het boeddhisme géén overeenkomsten heeft

Dat is toch wel duidelijk dacht ik?

Hij was niet iemand die beweerde een afgezant, een profeet of een zoon van een of andere god te zijn die een boodschap van die god komt brengen.

• samuel

Jezus heeft wel broers en zussen gehad, en daar kan je gewoon over lezen in de Bijbel, maar boeddha die zat er niet tussen!

• samuel

Nee hoor ik wil niks insinueren, dat is waar je zelf op zinspeelt, je woont gewoon in Thailand! :D

• Sfred+

Hahaha, je weet het goed te vertellen dat moet ik zeggen, dat is waar. Gautama Boeddha ging echter recht tegen het Brahmanisme in omdat hij tegen het kastenstelsel was en het niet wilden uitvoeren.

Het is een compleet ander leer en niet te vergelijken met het Brahmanisme en zijn kastenstelsel en zijn baden in een heilige rivier wat het weer een religie maakt, wat het Boeddhisme niet is en niet geloofde in de heilige rivier waar mensen zich zelf kan geestelijk reinigen door een bad in de heilige revier te nemen.

Brahmanisme heeft inderdaad veel te maken met het latere Hindoeïsme. Maar niet veel zo als jij wel beweren met het Boeddhisme. ;)

• Sfred+

Daar heb ik in het geheel niet op gezinspeeld. Laat even zien waar dan? Ik heb alleen verteld dat ik 20 jaar in het buitenland werk en 15 jaar in het buitenland woon. Er zijn meerdere landen met een Boeddhistische jaartelling zo als ik aangeven heb…