Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Het Absolute, Logisch Godsbewijs.

• Valère De Brabandere

-En toch blijven die eeuwige wetten het ene absolute en noodzakelijke van al wat ‘is’ …; en kan al het overige contingent zijn aan die wetten ….

• Valère De Brabandere

-En toch komt het ‘moreel godsbewijs’ van Kant ? of niet ?

-Het is eerder het ‘absolute-zijn’ , dat ik hier bewijs ; en pas daarna zou men dat ‘god’ kunnen noemen; maar dan god zonder de klassieke attributen en adjectieven (almachtig, oneindig goed, alwetend, enz. ).

• Douce.

Dat staat er toch? En Johannes snapte het, vandaar dat ik het ook weet, anders had ik het nooit kunnen lezen.

'k Heb het dus niet zelf bedacht, zo'n wijsgeer ben ik nu ook weer niet.:D

Douce

• Douce.

Dan is de cirkel weer helemaal rond. God noemt zichzelf in het OT namelijk ook: Ik Ben.

Het hele geestelijke spectrum draait om “zijn”. Iets anders is er buiten de vorm niet.

Jij doet net alsof je dat zelf hebt bedacht of bewezen.

Douce

• Valère De Brabandere

-Neen, pretentieus wil ik niet zijn …

-Maar het draait zeker om het ‘zijn’ ; en …'denken = zijn' (dat heb ik ook niet zelf uitgevonden) ; maar denken, ideeën en gedachten zijn ook de logos of de logica zelf, die dan het absolute zijn moet zijn .

• ¥ Lotje ¥

ik ben wel een Christen . Dat zijn jou woorden maar dat ik het niet bent . Je wauwelt weer Frederick. .

• Ellen-Josee

Ik zat net nog aan Frederik te denken in de vorm van ‘beschaving’, maar nu hij jou zomaar op die manier de discussie insleept ben ik die gedachte weer helemaal kwijt. Frederik is gewoon een soort holbewoner.

Gr Ellen :)

• Douce.

Zoiets?:

http://www.animatiesfunplaatjes.nl/MapF/flinstones/flinstonesbw27.gif

Douce

• Frederik D

Vergelijk het heelal met een verzameling puzzelstukjes. Die stukjes passen in elkaar. Dat ze in elkaar passen, is logisch en geen wet op zich.

De fysische wetten, de wetten van de natuurkunde, beschrijven hoe het ene puzzelstukje in het andere past. Hoe een NA-atoom in een Cl-atoom past (NaCl = keukenzout). Dit is een eenvoudig voorbeeld. Maar de meer complexe voorbeelden zijn in wezen gelijk aan dit eenvoudige voorbeeld. En natuurlijk, er zijn ook zeer, zeer complexe voorbeelden die uit hogere wiskundige beschrijvingen bestaan. Die puzzelstukjes zijn dus een metafoor maar wel een goede metafoor.

Het onderscheid tussen noodzakelijk en contingent is een menselijk, geen natuurlijk onderscheid. Eigenlijk is in de natuur noodzakelijk gelijk aan contingent.

Hoofdwetten en subwetjes zijn in wezen gelijk. Anders gezegd, de indeling van wetten in een stelsel van axioma's en theorema's is een menselijke constructie maar geen natuurlijk gegeven.

Je moet als het ware de natuur democratiseren en afzien van hiërachie.

Dus jij moet jouw onderscheid tussen basiswetten en bijwetjes vergeten en alle wetjes en wetten gelijkwaardig behandelen. En voorts moet je al die wetjes en wetten zien als abstracta van concrete puzzelstukjes die in elkaar passen. En zo wordt de hele metafysica overbodig.

Wat ik hier schrijf, heb ik niet zozeer zelf verzonnen maar sluit aan bij de moderne filosofie, bijvoorbeeld bij Wittgenstein, die net als ik pleitte voor een “democratisering” van ons wereldbeeld.

• Frederik D

Jij houdt er een heidense natuurgodsdienst op na.