Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

het verschil maken - een stelling

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Vanwaar dat lachje, Peri?

Ik had kunnen schrijven dat als voor een buitenstaander iets hetzelfde klinkt daarmee meteen hetzelfde kan worden bedoeld, ook als dat niet het geval is. Een goede verstaander heeft een half woord nodig, in dit geval een smiley. :)

• Douce.

De Herder heeft de schapen snel te pakken, want ze blaten om het hardst……X(

Douce

• M*j*r**

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> ……. als je christen bent ben je per

> definitie uitverkoren, want dan zie je in en

> getuig je dat Jezus Heer is. En dan heb je

> automatisch de heilige Geest.

> Of je nou leuk overkomt of niet.

Nou, vergeet dat maar. Dit is iets wat sommige christenen zichzelf al eeuwen wijsmaken en zich wijs laten maken. De bijbel spreekt dit op vele fronten tegen.

Er staat zoiets als “niet ieder die Heere, Heere roept ” en dan hebben we nog Galaten 5 (Leven vanuit de Heilige Geest ) en nog veel meer.

Nee, als dat wat jij zegt waar zou zijn, zou de christelijke wereld er heel anders uitzien.

Jammer dat voor veel christenen de bijbel zo'n dun boekje geworden is.

• M*j*r**

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Hoe blind moet jij wel niet zijn om hier neer te

> schrijven dat samuel de heilige geest in hem

> heeft, werkelijk een teken dat jij ziende blind

> bent.

> . Samuel kent maar één liefde en dat is hem

> zelf, iedereen haalt hij naar beneden, en verhoogt

> zich zelf.

>

> Hij een christen ???? Om te gillen. !!!

> Nu ik twijfel echt aan jouw verstand.

Ach welnee, christenen die heel hard roepen dat zij de Heilige Geest hebben, hebben Hem niet.

Men negeert de helft van de bijbel.

o.a.

1 Joh.

Het bewaren van Christus’ geboden

3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; 5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. 6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.

Herken jij alle christenen hierin? Ik niet.

• Stefan

>> Hij is christen en als je christen bent ben je per

>> definitie uitverkoren, want dan zie je in en

>> getuig je dat Jezus Heer is. En dan heb je

>> automatisch de heilige Geest.

>> Of je nou leuk overkomt of niet.

>Wel, wel , geloof je dit nu zelf?

>Waarom dan nog discussiëren inderdaad.

>Dus alle christenen hier aanwezig hebben de heilige Geest. Maar dan zouden jullie het helemaal met elkaar eens >moeten zijn in die Geest.

Het ontbreken van inzicht, maakt het oordeel en verdeeld inderdaad..;)

Uit het boek Mirdad;

Mirdad: Er is geen oordeel in mijn mond, maar Heilig Inzicht. Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, maar veeleer om haar van het oordeel vrij te maken. Want alleen Onwetendheid schept er behagen in zich met pruik en toga te tooien, en anderen de wet voor te houden en straffen toe te meten.

De meest meedogenloze rechter der Onwetendheid is de Onwetendheid zelf. Kijk naar de mens! Heeft hij zich niet, uit onwetendheid, zelf in tweeën gespleten, en aldus de dood over zich geroepen en over alles waaruit zijn verdeelde wereld bestaat?

Ik zeg U: er is niet God en Mens. Maar er is God-Mens of Mens-God. Er is slechts de of het Ene. Hoe vermenigvuldigd ook, hoe verdeeld ook, het is volstrekt onscheidbaar Een.

Gods Een-zijn is Gods eeuwigdurende Wet. Het is een Wet, die zichzelf vervult. Zij heeft geen gerechtshoven noch rechters nodig om zichzelf naar buiten bekend te maken, of om haar waardigheid en kracht hoog te houden. Het universum - zowel het zichtbare als het onzichtbare - is slechts één enkele mond, die haar verkondigt aan allen die maar oren hebben om te horen.

Prachtige teksten over het ‘'verschil moeten maken of willen zijn’'.

Iets verder;

Over- en overbelast is nu de Mens met wat hij zichzelf heeft opgeladen. Zijn weg is te ruw en te kronkelig. leder oordeel is een last te meer, zowel voor de rechter als voor de geoordeelde. Als gij wilt dat uw lasten lichter worden, onthoudt u er dan van enig mens te oordelen. Als ge wenst dat ze vanzelf verdwijnen, ga dan onder en verliest uzelf voor eeuwig in Het Woord. Laat Inzicht uw stappen leiden, zo ge wilt dat uw weg recht en glad wordt.

Mijn mond brengt geen oordeel, maar Heilig Inzicht.

• LeSage

Het grappige is dat IEDERE monotheistische religie zo'n uitverkoren-dogma heeft. De moslims, de joden namelijk zien zichzelf ook als uitverkoren. En veel andere godsdiensten in de oudheid zagen zichzelf ook zo.

Zo'n element van uitverkoren-zijn is belangrijk, want als dat niet in je geloofssysteem zit, wat heeft het dan voor zin om jouw geloof aan te hangen en niet dat van de concurrent…….

Stel je oor dat ieder maar op zijn eigen manier zalig zou kunnen worden…..dat zou betekenen dat iedereen zalig zou kunnen worden. Brrrrrr :)

• LeSage

Marith Schreef:

——————————————————-

> LeSage Schreef:

> ————————————————–

> —–

> >

> >

> > > Denk je niet dat achter alle ‘liefde’ steeds

> de

> > > angel schuil gaat van genoegdoening of

> > > zelfvoldaanheid?

> >

> > nee, want dan is het geen liefde meer.

>

> Onvoorwaardelijke Liefde is dus totale

> onthechting

nee, per definitie niet.

Om van iets te houden, moet je toch op zijn minst betrokken zijn bij iets of iemand. Ergens of om iemand géven. Dat betekent dat je daar dus niet van onthecht kunt zijn; integendeel, je bent er juist aan gehecht, en het doet pijn als datgene of die persoon van je af-genomen wordt.

Totale onthechtheid is een vorm van dood-zijn.

> Hoe zie jij dan de liefde tussen man en vrouw

> Tussen ouders en kinderen

> Kan je die ‘onvoorwaardelijk’ noemen of zijn er

> toch nog heel veel voorwaarden aan verbonden als

> je het zo bekijkt?

Het is moeilijk te zeggen; het ligt niet aan de liefde, maar het hangt van de persoon af die deze liefde be-leeft.

Liefde is altijd een kracht zonder voorwaarden en is -naar ik vermoed- altijd in allen aanwezig. Waar het om gaat is hoe we haar vorm geven. We kunnen zelf voorwaarden verbinden aan die liefde, of we kunnen dat niet doen. We zullen moeten kiezen. En op ieder moment besluiten we te eten van de boom der kennis van goed en kwaad!

De joodse rabbi Fr. Weinreb heeft over de boom, het eten ervan, en de schepping hele mooie dingen geschreven:)

>

> >

> > > Heb je ooit de film gezien Mar Adentro?

> Daarin

> > zie

> > > je hoe liefde zich in vele facetten uit via

> de

> > > verschillende relaties en zie je ook dat die

> > > liefde in weinige gevallen onvoorwaardelijk

> is,

> > > steeds zit er wel een wensgedachte achter of

> > een

> > > verwachting.

> >

> > ken ik niet. Een wat oudere film?

>

> Nee, niet zo oud,prachtige film,een Spaanse.

> Gaat over Euthanasie, een echte aanrader hoor

>

> http://youtu.be/PxXb_YZ-CQI

:) thanks

>

>

> > > > > > > Ervaar je deze wereld als een hemel

> op

> > > > aarde?

> > > > > > >

> > > > > > Soms wel.

> > > > >

> > > > > Wanneer dan?

> > > >

> > > > Heb jij zoiets nog nooit ervaren?

> > >

> > > Ja, maar ik vroeg het aan jou ;)

> >

> > Ik heb soms inderdaad die ervaring. Als jij die

> > ervaring ooit ook weleens hebt gehad, begrijp

> je

> > wat ik bedoel: het is een vorm van intens

> gelukkig

> > zijn, wat overigens ook alweer niet aan

> > voorwaarden gebonden is. Het ‘wanneer dan’ is

> > irrelevant, omdat het zou suggereren dat die

> > ervaring gebonden zou zijn aan een bepaalde

> > situatie en een bepaalde tijd; en dat is niet

> zo.

>

> Ja,dat klopt want het is geen constante toestand

> …

ook daarom:)

> >

> > > > >

> > > > > Marith

• Ellen-Josee

M*j*r** Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

>

> > ……. als je christen bent ben je per

> > definitie uitverkoren, want dan zie je in en

> > getuig je dat Jezus Heer is. En dan heb je

> > automatisch de heilige Geest.

> > Of je nou leuk overkomt of niet.

>

> Nou, vergeet dat maar. Dit is iets wat sommige

> christenen zichzelf al eeuwen wijsmaken en zich

> wijs laten maken. De bijbel spreekt dit op vele

> fronten tegen.

> Er staat zoiets als "niet ieder die Heere, Heere

> roept " en dan hebben we nog Galaten 5 (Leven

> vanuit de Heilige Geest ) en nog veel meer.

Die tekst Here, Here, (Matt 7) wordt vaak misbruikt om christenen een pootje te lichten.

Maar het gaat over mensen die zich voorstaan goede werken te hebben gedaan.

Volgens mij doen de mensen waarop jij zo gebeten bent dat niet, sterker nog je weet helemaal niet waarmee ze in hun dagelijks leven mee bezig zijn.

Maar ik zou zeggen; iemand die naar een armoedig land gaat om te evengeliseren - dat zou ik zo even nog niet doen en een zwerver voor onbepaalde tijd daadwerkelijk onderdak geven, zou ik ook niet doen en ik weet zeker dat JIJ Majorie je daarover ook nog wel even achter de oren zou krabben net zoals dat hele kliekje dat steeds met Here, Here verhaaltjes en de Vrucht van de Geest aankomt miepen.

>

> Nee, als dat wat jij zegt waar zou zijn, zou de

> christelijke wereld er heel anders uitzien.

> Jammer dat voor veel christenen de bijbel zo'n dun

> boekje geworden is.

Afbrekende kriitek op een ander hebben is oh zo makkelijk en getuigd niet van liefde waar zoveel ‘niet christenen’ de mond van overloopt.

Ellen

• Ellen-Josee

Nou ik heb dus best naar de argumenten gehoord waarop Joden en Moslims denken ‘uitverkoren’ te zijn. Het kwam me overigens niet bekend voor dat ze zichzelf als ‘uitverkoren’ zien maar wel dat ze vinden dat ze het ‘ware geloof’ hebben.

Ik denk niet (ook uitgaande van de Bijbel) dat deze mensen verloren zijn. Alleen ze missen iets. Ze doen hun best, zijn wettisch, maar ze missen o.a. Genade (door Jezus Christus), daardoor blijven ze met hun zonden zitten (net als Hindoes met hun Karma) en ze missen de leiding van de heilige Geest die typisch is voor het christendom.

Dat kun je toch niet ontkennen?

Ellen

• Stefan

Het is hier waar de armoede is, en het is hier waar ge-evangeliseerd wordt.

Houd het dichtbij, in wat er geschreven wordt..;)