Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

het verschil maken - een stelling

• Frederik D

Het zou goed zijn als de topsalarissen bij christelijke organisaties gehalveerd zouden worden. En natuurlijk ook bij andere organisaties, instellingen en bedrijven.

Invaliden en ouderen moeten goed verzorgd worden. En asielzoekers, dat wil zeggen economische vluchtelingen, moeten meteen worden teruggestuurd en in hun eigen land worden geholpen.

Persoonlijk heb ik niets te klagen. Ik drink een wijntje, rook af en toe een sigaartje en heb een computer en zit op internet. Maar moet ik daarnaast ook een jacht en driemaal per jaar ver weg op vakantie? Een ieder die het beter heeft dan ik, heeft eigenlijk te veel, al weet ik dat het arrogant is om mijzelf als norm te stellen.

• Frederik D

Ben ik dan een christen? Hou op, zeg.

• LeSage

Een aantal zaken waar christelijke (CDA)-politiek voor staat, zijn toch zeker:

- beschermen van het bijzonder onderwijs (de scholen met de bijbel)

- beschermen van het gezin. Bijvoorbeeld op fiscaal nivo

En geknipt/geplakt vanaf cda.nl:

—————————————————-

Het CDA heeft een vast geloof in democratische waarden. Wij gebruiken het Evangelie als grondslag en inspiratiebron als we zoeken naar oplossingen voor problemen van deze tijd. In onze statuten is deze grondslag vastgelegd. Vanuit deze grondslag is het Program van Uitgangspunten geschreven. Hierin staan vier begrippen centraal: publieke gerechtigheid, gespreide verantwoordelijkheid, solidariteit en rentmeesterschap. Het Program van Uitgangspunten is de basis voor onze verkiezingsprogramma’s.

Wat voor samenleving willen we?

Met de idealen uit ons Program van Uitgangpunten willen we een samenleving bereiken die er zo uitziet:

Een samenleving met eigen verantwoordelijkheid

Mensen en organisaties nemen zelf hun verantwoordelijkheid voor een goede samenleving. De regering helpt mensen om deze verantwoordelijkheid te nemen. In deze samenleving kan iedereen meedoen, we hebben respect voor elkaar en we zorgen voor elkaar.

Een samenleving met verantwoordelijkheden van de overheid

De overheid heeft ook duidelijke verantwoordelijkheden. De overheid zorgt ervoor dat iedereen goede zorg krijgt, dat het onderwijs goed is en dat Nederland veilig is. Hiervoor zijn regels nodig, maar het liefst zo weinig mogelijk.

Een solidaire samenleving

De samenleving heeft ook verantwoordelijkheden buiten Nederland. Daarom letten we op deze dingen:

•We vechten tegen ongelijkheid en armoede in de wereld, bijvoorbeeld door ontwikkelingslanden te helpen;

•We proberen ervoor te zorgen dat alle landen een eerlijke en democratische regering hebben;

•We willen dat landen mensenrechten naleven.

Een duurzame samenleving

De welvaart groeit op een duurzame manier. Hierdoor kunnen ook de generaties die na ons komen in een schone wereld leven. Deze duurzame groei houdt in dat we goed nadenken over waar we ons geld aan besteden. Zo blijft de economie gezond. En het betekent dat we ruimte geven aan nieuwe bedrijven en aan ideeën voor duurzaamheid.

—————————————————–

Da's toch christelijke politiek?

En denk es na: waar zou Mauro nu gezeten hebben als er geen CDA was geweest? Hij was zeker weten al uitgezet.

En hoe zou de begroting ontwikkelingssamenwerking er zonder CDA hebben uitgezien?

• LeSage

Als jij een hart hebt voor je naaste…….. want daar gaat het toch om?

In mijn interpretatie is dat alles wat Jezus wilde.

Is de titel ‘christen’ voor jou een eer of een belediging?

• LeSage

De term christen is voor mij dan ook niet hetzelfde als ‘bijbelgelovige’.

Maar los daarvan: de stelling gaat erover dat de hudige poltiek (waar ook het cda aan deelneemt) het beste los zou (moeten) maken bij christenen.

Ben je het niet met me eens dat dat toch wel zou moeten, als je kijkt naar wat Jezus duidelijk wilde maken?

• LeSage

Aan vrijmoedigheid ontbreekt het je niet :)

Maar als je het werkelijk nodig hebt zou het voor christenen inderdaad vanzelfsprekend moeten zijn

• LeSage

Kortom: …….. ?

• LeSage

Tsja.

Wat is een christen….

Ik neem aan dat jij zult zeggen: degene die zichzelf een zondaar vindt, maar tegelijkertijd ook jezus aanvaardt als redder en verlosser.

het vervelende is alleen dat dit geloof nu juist NIET zoutend zout en licht der wereld is. Integendeel: dit geloof heeft er mede voor gezorgd dat we in de maatschappij leven die wij, aanhangers van dat geloof, zélf hebben geschapen.

het wordt tijd dat wij radicaal veranderen. Wij onszelf, en ons daarbij niet verlaten op iemand die 2000 jaar geleden is vermoord. Wél kunnen we ons laten inspireren door zijn woorden, samen met woorden van andere Groten uit de menselijke geschiedenis.

• Richard II

> Kom nou toch. Als God niet genoeg geld kreeg,

> sloeg ie je dood. Denk maar aan Annanias en aan

> Safira. En dat is heel wat erger dan wat het CDA

> voorstaat.

Dat heb je heel goed gezien.

Dat is precies wat je krijgt bij nieuw christelijk-sociaal elan.

In die tijd was het christendom ook nog nieuw. Toen had je nog niet eens kerken. Alleen puur christendom.

• Richard II

Christenen hebben geen hart voor hun naaste.

Ze doen alleen maar wat God zegt.