Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De tien (Geldig of niet ?) Deze naar onze naaste (1)

• Frans

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Van sommige van de tien geboden ben ik geen bewonderaar.

>

> Neem bijvoorbeeld de bepaling dat je maar in één god mag geloven. Meerdere goden biedt meer zicht op een verdraagzame samenleving, minder kans op inquisities en dat soort dingen. (Helemaal geen god is natuurlijk nog beter…)

Je kan het zien als niet mogen, maar er is er maar één ;-) Wat dit met inquisities te maken heeft ontgaat me, dat is misbruik van Gods naam geweest, zoals in een groot deel van de geschiedenis en ook nu in moslimgeloof bijvoorbeeld.

> Dat in de tien geboden staat dat God achterkleinkinderen en achterachterkleinkinderen straft voor wat hun voorouders hebben gedaan, deugt natuurlijk ook voor geen meter.

Dat is alleen als ze afgoden gaan dienen, die verantwoordelijkheid wordt bij ouders vaak onderschat.

> Onwaarheid spreken mag niet, maar hoe zit het met het leugentje om bestwil?

als je het beste wil lieg je niet, dat is mijn mening.

Of een quasicomplimentje dat je vrouwen soms maakt?

Het kan iets persoonlijk van mezelf zijn, maar ik maak alleen een compliment als ik het meen, ook bij een/mijn vrouw.

Voorbeeldje van wat mijn vrouw accepteert. Zij zegt: 'ik wordt te dik“, mijn antwoord : ”Dan krijg ik meer vrouw voor dezelfde prijs".

> Kortom, het is niet verkeerd kennis te nemen van de tien geboden, maar je moet kritisch blijven, ze niet klakkeloos navolgen.

Nee, daar heb je gelijk in, niet klakkeloos, je zal ze eerst moeten begrijpen.

• Frans

samuel Schreef:

——————————————————-

> Ja kan ik in meegaan, dat bewust zijn van zondigen, maar ik zie nog niet je uitleg van een groter oordeel.

Ik denk dan aan deze tekst :

Mat 18,6

Maar een ieder, die één dezer kleinen, die in Mij geloven, tot zonde verleidt, het zou beter voor hem zijn, dat een molensteen om zijn hals was gehangen en hij verzwolgen was in de diepte der zee.

Jezus sprak toen tegen gelovigen zoals je wel zal weten.

• David

Marith Schreef:

——————————————————-

> Is een volwassen of vrij geloof niet een geloof

> vanuit Inzicht?

Je zegt inzicht en niet eigen inzicht en terecht.

Eigen inzicht wordt gevoed door eigen belang en is nooit vrij want het belemmerd je om tot volwassenheid te komen.

Het gaat erom dat je het inzicht van Christus die in je gaat leven volgt volgens Paulus.

Galaten 2,20

ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij.

Of je inderdaad Christus volgt is niet alleen herkenbaar aan de vrucht van de geest maar ook, en dat wordt vaak vergeten, door de wet te volgen zoals Jezus leerde en die volgde.

Het kan nooit zo zijn dat Paulus een andere leer verkondigd heeft dan die Christus zelf heeft verkondigd.

Jezus droeg immers zijn apostelen op zijn volgelingen alles te leren wat Hij hun geboden heeft.

Mattheus 28: 18 Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb

Het betekent ook het vervullen van de wet. (Mattheus 5)

David ;)

• David

Marith Schreef:

> Jezus was een Jood en werd de Christus - Mens.

> Christus is de Verlosser , de Vervulling van de

> Wet,waardoor de Wet opgeheven wordt bij de

> Opstanding.

Als je met opheffing van de Wet de vloek van de Wet bedoelt ben ik het met je eens.

Jezus leerde juist dat geen titel of jota van de wet zal vergaan en wie dat leert klein zal heten in zijn koninkrijk.

En hoe kunnen we Jezus als voorbeeld volgen als Hij het verkeerde voorbeeld gaf?

Nee Jezus gaf een duidelijke instructie mee aan zijn apostelen.

“Alles te onderhouden wat Hij hun geboden heeft”Mattheus 28:18 19

David ;)

• David

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Kortom, het is niet verkeerd kennis te nemen van

> de tien geboden, maar je moet kritisch blijven, ze

> niet klakkeloos navolgen.

Precies.

Het gaat er ook om om met inzicht te krijgen in de geboden.

Het hoe en waarom.

Geloven doe je met je hart en je verstand en niet door het klakkeloos volgen van regeltjes.

Het leidt tot verkeerde uitwassen en zelf tot misbruik van macht zoals de kerk in het verleden heel wat misbruik gemaakt heeft.

Je noemt het voorbeeld van waarom niet meer goden.

Goede vraag want dan moet je dus moeite gaan doen om na te denken.waarom er maar één God is.

En ook waarom dat logisch is.zodat je het ook vanuit je verstand kan accepteren.

David ;)

• 'en passant'

David Schreef:

——————————————————-

> Marith Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Is een volwassen of vrij geloof niet een geloof

> > vanuit Inzicht?

>

> Je zegt inzicht en niet eigen inzicht en terecht.

> Eigen inzicht wordt gevoed door eigen belang en is

> nooit vrij want het belemmerd je om tot

> volwassenheid te komen.

> Het gaat erom dat je het inzicht van Christus die

> in je gaat leven volgt volgens Paulus.

>

> Galaten 2,20

>

> ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij.

>

>

> Of je inderdaad Christus volgt is niet alleen

> herkenbaar aan de vrucht van de geest maar ook, en

> dat wordt vaak vergeten, door de wet te volgen

> zoals Jezus leerde en die volgde.

> Het kan nooit zo zijn dat Paulus een andere leer

> verkondigd heeft dan die Christus zelf heeft

> verkondigd.

>

> Jezus droeg immers zijn apostelen op zijn

> volgelingen alles te leren wat Hij hun geboden

> heeft.

>

> Mattheus 28: 18 Mij is gegeven alle macht in de

> hemel en op aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de

> volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam

> des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en

> leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb

>

> Het betekent ook het vervullen van de wet.

> (Mattheus 5)

>

> David ;)

Als Christus de vervulling is van de Wet, dan is het ieder mens gegeven ,net als Jezus de Wet te vervullen door Christus. ;)

Marith

• 'en passant'

samuel Schreef:

——————————————————-

> Marith Schreef:

> >

> > Ik vroeg het aan David, maar vermits je het mij

> > vraagt 8-)

> > Door Inzicht kom je tot het Ware Geloof, nml

> tot

> > een Ware Relatie met God en dit door de Geest

> van

> > Waarheid en niet door allerhande wetten

> > blindelings toe te passen.

>

> Lees de tekst nog eens goed!

>

> 9 Daarom houden ook wij sedert de dag, dat wij dit

> gehoord hebben, niet op voor u te bidden en te

> vragen, dat gij met de rechte kennis van zijn wil

> vervuld moogt worden, in alle wijsheid en

> geestelijk inzicht, 10 om de Here waardig te

> wandelen, Hem in alles te behagen, in alle goed

> werk vrucht te dragen en op te wassen in de rechte

> kennis van God. 11 Zo wordt gij met alle kracht

> bekrachtigd naar de macht zijner heerlijkheid tot

> alle volharding en geduld, 12 en dankt gij met

> blijdschap de Vader, die u toebereid heeft voor

> het erfdeel der heiligen in het licht. 13 Hij

> heeft ons verlost uit de macht der duisternis en

> overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner

> liefde, 14 in wie wij de verlossing hebben, de

> vergeving der zonden.

Kol. 1

Klopt, Christus is het reddende koord die in de vergeetput wordt neergelaten.

En dank zij het Erfdeel wordt de mens Verlost.

Want Jezus zegt dat we de beker zullen moeten drinken die Hij dronk en de doop zullen moeten ondergaan die Hij onderging en vooral in Liefde moeten ‘dienen’:

"35 Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, kwamen bij hem en zeiden: ‘Meester, we willen dat u voor ons doet wat we u vragen.’ 36 Hij vroeg hun: ‘Wat willen jullie dan dat ik voor je doe?’ 37 Ze zeiden: ‘Wanneer u heerst in uw glorie, laat een van ons dan rechts van u zitten en de ander links.’ 38 Maar Jezus zei tegen hen: ‘Jullie weten niet wat je vraagt. Kunnen jullie de beker drinken die ik moet drinken of de doop ondergaan die ik moet ondergaan?’ 39 ‘Ja, dat kunnen wij,’ antwoordden ze. Toen zei Jezus tegen hen: ‘Jullie zullen de beker drinken die ik zal drinken en de doop ondergaan die ik zal ondergaan, 40 maar wie er rechts of links van mij zal zitten, kan ik niet bepalen, die plaatsen behoren toe aan hen voor wie ze zijn bestemd.’

41 Toen de andere leerlingen hiervan hoorden, werden ze woedend op Jakobus en Johannes. 42 Jezus riep hen bij zich en zei tegen hen: ‘Jullie weten dat de volken onderdrukt worden door hun eigen heersers en dat hun leiders hun macht misbruiken. 43 Zo mag het bij jullie niet gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen, 44 en wie van jullie de eerste wil zijn, zal ieders dienaar moeten zijn, 45 want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’ "Marcus 10

Gods Liefde als losgeld, Liefde als opheffing van de zonde

Marith

• 'en passant'

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Ik weet niet wat er dan bedoeld wordt met naaste

> liefde.

> Naaste liefde is naar mijn mening, als een mens

> zich (of die mij wel of niet bekend is) als

> geslagene voelt, dat men hem troost met mededogen,

> en dan niet denkende aan God om goed te doen maar

> van uit je hart.

Ja, dat is naastenliefde Gonnie, rechtstreeks vanuit het hart, zonder beredenering voorafgaand.

Dat is het dat de wereld ‘warm’ houdt en een schijnsel is van God of een Andere werkelijkheid of hoe je die ook noemen wil of niet noemen wil.

Marith

• Frederik D

Als er maar één god is en deze enige god is de god van de Bijbel, dan zijn er dus geen andere goden en dus ook geen ondergoden zoals Jezus en geen tegengoden zoals de Duivel.

Het eerste gebod is duivels lastig. Het strikte monotheïsme is zeer zeldzaam.

Wat het strikte monotheïsme betreft zit de Bijbel zichzelf in de weg.

• LeSage

Frans, ik heb geen idee of (de geest van) mijn reaktie al door een ander is gegeven - in dat geval hoor ik dat graag van je.

De 10 ‘geboden’ zie ik eigenlijk vooral als de 10- ‘woorden’. Ik wil dat bewust zo zeggen om het verplichtende karakter, het autoritaire, het ‘zo moet het en niet anders’ eraf te halen.

Wanneer een kind geestelijk en lichamelijk evenwichtig opgroeit, zul je zien dat hij het normaal vindt om zich zo te gedragen. Hij liegt niet, steelt niet, moordt niet, blijft met zijn fikken van andermans partner af, etc. Andersom gezegd: als je je niet houdt aan de 10 woorden, dan mis je iets wat op een natuurlijke manier in je ontwikkeld had moeten/kunnen worden. Vandaar ook dat de menselijke reaktie op een zonde vaak berouw is: spijt over wat er gebeurde, en het pijnlijk missen van het goede.

Dat we vaak tegen de 10 woorden in gaan is dus niet zozeer omdat de mythische Adam en Eva (de laatste vooral, want Adam overtrad alleen uit liefde voor zijn vrouw) dit via hun genen aan ons overdroegen, maar omdat wijzelf onze kinderen leren om zo te handelen als wij doen.

Wij leren onze kinderen om berekenend te zijn en belonen dat. Om te stelen, te moorden (denk bv aan ons leger) en om zijn zinnen te zetten op (mooie vertaling vind ik dat) wat van een ander is en om die reden hoger in de maatschappij op te klimmen.

Het mooie, goede, liefdevolle leven kun je slecht leven als je dat op een natuurlijk wijze doet overeenstemmend met de 10 woorden; niet op een afgedwongen wijze.

Ook mooi vind ik de lijn die Jezus in vers 17 trekt: 17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden. Naast de vaststelling van de ‘ene die goed is’ trekt hij dat direct door naar de aktie die jezelf moet doen, namelijk ‘het leven binnen gaan’ Hij ver-één-zelvigt God, de Goede (ofschoon daar nog heel wat op af te dingen valt, maar dat terzijde) met het leven zelf, zoals wij daar zo'n 90 jaar lang van gebruik maken.