Richard II Schreef:
——————————————————-
> Van sommige van de tien geboden ben ik geen bewonderaar.
>
> Neem bijvoorbeeld de bepaling dat je maar in één god mag geloven. Meerdere goden biedt meer zicht op een verdraagzame samenleving, minder kans op inquisities en dat soort dingen. (Helemaal geen god is natuurlijk nog beter…)
Je kan het zien als niet mogen, maar er is er maar één ;-) Wat dit met inquisities te maken heeft ontgaat me, dat is misbruik van Gods naam geweest, zoals in een groot deel van de geschiedenis en ook nu in moslimgeloof bijvoorbeeld.
> Dat in de tien geboden staat dat God achterkleinkinderen en achterachterkleinkinderen straft voor wat hun voorouders hebben gedaan, deugt natuurlijk ook voor geen meter.
Dat is alleen als ze afgoden gaan dienen, die verantwoordelijkheid wordt bij ouders vaak onderschat.
> Onwaarheid spreken mag niet, maar hoe zit het met het leugentje om bestwil?
als je het beste wil lieg je niet, dat is mijn mening.
Of een quasicomplimentje dat je vrouwen soms maakt?
Het kan iets persoonlijk van mezelf zijn, maar ik maak alleen een compliment als ik het meen, ook bij een/mijn vrouw.
Voorbeeldje van wat mijn vrouw accepteert. Zij zegt: 'ik wordt te dik“, mijn antwoord : ”Dan krijg ik meer vrouw voor dezelfde prijs".
> Kortom, het is niet verkeerd kennis te nemen van de tien geboden, maar je moet kritisch blijven, ze niet klakkeloos navolgen.
Nee, daar heb je gelijk in, niet klakkeloos, je zal ze eerst moeten begrijpen.