Math 19 v 19
16 Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?
17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.
18 ‘Welke?’ vroeg hij. ‘Deze,’ antwoordde Jezus, ‘pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af,
19 toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook:
(Ofwel) heb uw naaste lief als uzelf.
Jezus verwees dus duidelijk naar de tien geboden (Exodus 20, Deuteronomium 5)
Zie vers 19 en vergelijk (het vijfde gebod) met
Efese 6 v 1
1 Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer, want zo hoort het. 2 ‘Toon eerbied voor uw vader en moeder,’ dat is het eerste gebod waaraan een belofte verbonden is. 3 ‘Dan zal het u goed gaan en zult u lang leven op aarde.’
————————
Math 5 v 21,22
21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: “Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.”
22 En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.
Vergelijk deze tekst met vers 18, het zesde gebod. “Pleeg geen moord”, of ‘Gij zult niet doden’.
Math. 5 v 27,28
27 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.”
28 En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.
Rom. 13 v 9
9 Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’
Lees vers 18 Weer wordt het gebod uit de tien herhaald. Samen met niet stelen, niet liegen. Ook uit de tien geboden.
Al deze geboden zijn gericht op hoe we met onze naasten horen om te gaan. (En dus met onszelf).