Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gnosis,de tijdgeest en de postmoderne mens.

• David

Deze Weg is mij voldoende en een hoger kaliber ken ik niet.

Maar hoe zie jij jouw bestaan hier op aarde?

Denk je dat jouw zelfbewustzijn iets is die jou toevallig is overkomen?

Of is het bestaan van Richard in zijn lichaam iets van het hier en nu en is hij alleen tijdelijk aan zijn lichaam verbonden?

David ;)

• Richard II

Ik sla bv. Boeddha en Socrates aanzienlijk hoger aan dan Jezus.

> Maar hoe zie jij jouw bestaan hier op aarde?

> Denk je dat jouw zelfbewustzijn iets is die jou

> toevallig is overkomen?

Daar lijkt het wel op.

En als het anders is, dan zou ik niet weten hoe er achter te komen hoe het dan wel zit.

In het door jou gepropageerde christelijk geloof zie ik in ieder geval geen aanknopingspunten.

Ik begrijp dan ook niet hoe jij zo stellig zo'n uitspraak van Jezus kan accepteren.

Jij weet in feite net zo weinig als ik, maar jij doet, net als Jezus, ook alsof je de waarheid in pacht hebt.

• theo

Mischien heeft Boaz wel een mooi passend antwoord voor je

• Allen

En wederom het zelfde verhaaltje van boaz,

Ik ben degene met het juiste geloof, degene met een ‘'fout geloof’':S moeten te vuur en te zwaard bestreden worden.

Wat een arrogant, intolerant en naargeestig mens ben jij.

Gode zij dank dat dit hele bordje niet door figuren zoals jij overspoeld, verpest en vergiftigd is.

en wat bestrijding betreft, ‘'taliban’' figuren zoals jij moeten bestreden en de mond gesnoerd worden, immer door bestreden worden,

en dat zullen ik en anderen met mij zeker blijven doen, wees daar van overtuigd!

Allen.

• Ellen-Josee

Nu je het zegt ik heb nog een pannetje linzensoep staan en krijg er ineens enorme trek in.

Ga het lekker opwarmen en dan samen met een broodje soldaat maken.

Hoef er niet eens mijn eerst geboorterecht voor te verkwanselen want ik heb het zelf gemaakt.

Had Ezau ook moeten doen, die sukkel.

Ellen

• M*j*r**

David Schreef:

——————————————————-

> Als Jezus zegt dat hij de weg, de waarheid en het

> leven is betekent het dat er geen andere weg is

> tot het leven

>

> Zelfverlossing bestaat dus in die zin niet maar

> het wil natuurlijk niet zeggen dat je zelf niets

> meer hoeft te doen door alleen te erkennen dat je

> jezelf niet kan verlossen.

> Wie Jezus vervolgens niet volgt zal ook nooit tot

> die verlossing komen.

>

> Je moet volgens Paulus jezelf (ego) laten

> afsterven en ruimte geven aan Christus die het van

> je overneemt.

Dat klopt en zo zegt Paulus ook “onderzoekt uzelf” (2 Kor.13:5)

Dus toch ook een “opdracht” om met jezelf aan de slag te gaan.

(Zoals er wel meer in de bijbel staat over het “doen” en “te laten” )

Met achterover leunen en “prijs de heer” roepen, zal je ego niet afsterven.

> In de praktijk betekent dat je Jezus

> gaat navolgen en dus op de Weg blijft naar Gods

> koninkrijk. Pas dan kan Christus ook echt in je

> wonen.

>

> Er is maar één ware God de Vader (Joh 17:1) en

> dus kunnen we ook nooit aan God gelijk worden maar

> we kunnen wel weer worden zoals God ons gemaakt

> heeft naar Zijn beeld en dus bijna goddelijk (Ps

> 8:6),. En dan nog geldt dit alleen dat we met een

> goddelijke aard zijn geschapen. Maar dat is geen

> zelfverlossing want het is Christus die het voor

> je gaat doen.

> Door te stellen dat we God kunnen worden zou God

> wel erg klein maken. Want in hem leven wij,

> bewegen wij en zijn wij.(Hand 17:18)

> Dat is de fysieke almacht en grootte van God. Wij

> zijn en blijven daar slechts onderdeeltjes van.

>

> Ben benieuwd of de gnostici dit kunnen

> bevestigen.

Ik vind mezelf geen gnosticus, maar ben het wel met je eens hoor.

Ik snap ook niet dat er christenen zijn die denken dat gnostici denken God te kunnen worden, of dat zij zichzelf zouden kunnen verlossen.

In Ef. staat: “ In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil ”

Dat betekent inderdaad niet dat we aan God gelijk worden zoals je zegt, maar dat we dan zijn naar Zijn beeld zijn, zonen van Hem zijn. (en dus bijna goddelijk).

>

> David ;)

• Allen

(tu)

Een geweldig antwoord Baldu, en volkomen waar.

Allen.

• Michiel...

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> Er zijn enkele prikkers die de leer van

> zelfverlossing door kennis van het zelf (

> godsvonk)

> onder de aandacht willen brengen en daarmee het

> volbrachte werk van verzoening en verlossing, door

> het bloed van de Here Jezus Christus aan het kruis

> van Golgotha loochenen.

Beste BOAZ,

Realiseer jij je wel eens hoeveel mensen er in een land als Nederland wonen die een term als ‘verlossing’ al helemaal niets meer zegt. Die niet begrijpen waar ze dan wel verlost van zouden moeten worden. Die niets meer hebben met termen als zonde, verlossing en verzoening. Die niet weten wie er bedoeld wordt als je het hebt over het lam Gods. Over het witwassen van je klederen.

De postmoderne mens ervaart geen zonde meer vaak. Die vindt het zonde als Kerstmis valt in het weekend omdat hem dat 2 dagen verlof scheelt. Die weet niet met wie of wat hij of zij verzoent moet worden en waarom.

De gnosticus heeft de woorden van Jezus vaak overdacht op een wijze die bewondering wekt. Hij heeft er over nagedacht. Hij neemt de woorden van Jezus serieus, hij legt ze niet al bij voorbaat naast zich neer. Hij overdenkt ze.

Je kunt discussieren over de vraag of de wijze van interpretatie van de gnosticus de juiste is. Dat ben ik met je eens. Maar dan krijg je weer de discussies die al eeuwenlang gevoerd zijn. Maar je kunt het ook wel eens van de positieve kant bezien. De totale ongeinteresseerdheid waarmee een groeiend deel van de westerse wereld het christendom bekijkt (in tegendeel tot andere delen van de wereld) heb je nooit teruggezien bij de gnosis.

De gnosticus is verder nooit met de bijbel in de hand ten strijde getrokken, heeft nooit met de bijbel in de hand een sfeer van anti-semitisme gecreeerd, en heeft nooit met de bijbel in de hand zaken als slavenhandel goedgepraat. En de gnosticus heeft nooit tegenstanders van haar leer op de brandstapel gezet zoals de kerk dat wel deed of volledige dorpen uitgemoord zoals bij de strijd tegen de Katharen wel gebeurde.

Op sommige momenten in de tijd heeft de gnosticus de woorden van Jezus in ieder geval in de praktijk veel beter tot hun recht doen laten komen dat de aanhangers van het instituut kerk. En wie de liefde niet heeft heeft helemaal niets. Ook niet Jezus aan hun zijde.

En dat mag ook wel eens gezegd worden.

Met een groet,

Michiel..

• Allen

- En wie de liefde niet heeft heeft helemaal niets. Ook niet Jezus aan hun zijde.

- En dat mag ook wel eens gezegd worden.

Uit het hart gegrepen,

inderdaad, Jezus had en heeft niets met mensen die vergiftigd zijn, ja het is een geestelijke vergiftiging, met een ‘'ijsblok’' geloof,

Hij waarschuwt ervoor.

Allen.

• Richard II

Eet smakelijk.

En wat Esau betreft: die had tenminste een bord linzen.

Daar had hij meer aan dan aan dat eerstgeboorterecht.