Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbel

• ¥ Lotje ­­¥

De Bijbel is best een moeilijk boek . . Gelukkig kijk ik veel om me heen ..En haal ook andere dingen eruit wat God gegeven heeft .;)

• Sfred+

Wat mij in de Bijbel zo verbaast, is dat er dwars door de vele eeuwen heen dat de verschillende boeken zijn geschreven, zoveel rode draden zijn geweven die telkens terugkeren en elkaar aanvullen en ondersteunen.

Voor mij kan dat geen mensenwerk zijn, hoewel het wel door mensen is geschreven.

Ik lees en boek, luister naar een overlevering en schrijf dan zelf een boek met de zelfde rode lijn. ;)

Wanneer er andere boeken/geschriften zouden bestaan die dit ook in zich hebben, dan zouden die toch door de gelovigen in de loop van de eeuwen zijn omarmd en meegenomen?

Omarmd? Wel eens gehoord van Archivum Secretum Vaticanum? met door de inquisitie in beslag genomen documenten, boeken en heilige geschriften….

• samuel

Ja!

• Johanan

Jouw vertrouwen in de auteur v/d bijbel,hij die geen fouten maakt staat wel op een

heel laag pitje hoor Lotje.

Denk hier eens over na:..Doordat Jehovah menselijke schrijvers heeft gebruikt, heeft hij ons precies gegeven wat we nodig hebben ….een verslag dat „door God geïnspireerd is en toch menselijke elementen bevat ….2 Timotheüs 3:16).

Hoe heeft hij dit bereikt?

In veel gevallen heeft hij de schrijvers kennelijk toegestaan hun eigen verstandelijke vermogens te gebruiken bij het kiezen van verrukkelijke woorden . . . en het schrijven van juiste woorden van waarheid;…Prediker 12:10, 11.

Dit verklaart de verschillende schrijfstijlen in de bijbel; de geschriften zijn een weerspiegeling van de achtergrond en de persoonlijkheid van de afzonderlijke schrijvers.

Toch hebben deze mannen van Godswege gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd;…2 Petrus 1:21.

Daarom is het eindproduct echt het woord van God…1 Thessalonicenzen 2:13.

Als je dat niet aanvaard,en je twijfeld aan de betrouwbaarheid van de bijbel als zijnde het woord van God,dan

heeft de bijbel net zo veel waarde als de koran,Qor'aan,mag je dan zelf in vullen wat die waarde is.

De Bijbel is een uniek boek,en niet zomaar een boek

De grootste belediging die veel mensen in deze tijd de Goddelijke Auteur van de Heilige Geschriften aandoen, is te ontkennen dat hij op

een specifieke mannier,een Goddelijk schrijven aan de mensheid heeft gegeven.

Johanan.

• erik7

>Ik lees een boek, luister naar een overlevering en schrijf dan zelf een boek met de zelfde rode lijn.

Wat zou het belang zijn van die schrijver om dat te doen?

Is het niet in de wereld gangbaar dat elk eigenwijs mens juist zijn eigen mening wil geven en commentaar leveren op anderen?

Ook de gangbare mening dat je met je tijd moet meegaan, zal vroeger ook hebben geklonken.

Plus al die invloeden die van buitenaf door de verschillende wereldmachten met hun godsdiensten (romein, griek, perzen, egypte etc.) in Israël zijn geweest, hebben geen andere opvatting gebracht.

Dat vindt je volgens mij nergens, behalve in de Bijbel.

De complottheorieën over het vaticaan, geloof ik niet.

De ‘Moederkerk’ (de Grote Hoer uit Openbaringen 17?) heeft veel bloed aan de handen, maar Gods Woord laat zich niet verstikken.

• Johanan

ik las dit:

U kunt ze in sommige bijbelvertalingen aantreffen. Het zijn:

'Tobias', ‘Judith’, ‘Wijsheid’, ‘Ecclesiasticus’, ‘Baruch’ en 1 en 2 ‘Makkabeeën’.

Louter het schrijven van een religieus boek, de eeuwenlange bewaring ervan en het feit dat miljoenen mensen er grote waarde aan toekennen, bewijst nog niet dat het van goddelijke oorsprong of canoniek is.

Er moet een duidelijke indicatie zijn dat God de Auteur ervan is en dat het door hem geïnspireerd werd.

De apostel Petrus verklaart: Nooit werd profetie door de wil van een mens voortgebracht, maar mensen hebben van Godswege gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd;…2Pe 1:21.

Een onderzoek van de bijbelcanon toont aan dat de inhoud ervan in elk opzicht aan dit criterium voldoet.

Johanan.

• ¥ Lotje ­­¥

Jij schrijf:

Als je dat niet aanvaard,en je twijfeld aan de betrouwbaarheid van de bijbel als zijnde het woord van God,op God vertrouw ik, niet op auteurs daar heb ik inderdaad m,n twijfels over . dus niet gaan denken dat ik God niet vertrouwddan

heeft de bijbel net zo veel waarde als de koran,Qor'aan,mag je dan zelf in vullen wat die waarde is.

De Bijbel is een uniek boek,en niet zomaar een boek

De grootste belediging die veel mensen in deze tijd de Goddelijke Auteur van de Heilige Geschriften aandoen, is te ontkennen dat hij op

een specifieke mannier,een Goddelijk schrijven aan de mensheid heeft gegeven. Ja God zou het vast doorgegeven hebben , daar twijfel ik niet aan, Goed formuleren Johanan want nu komt het over dat ik God niet vertrouwd.Maar niet alle auteurs vertrouw ik .

• Johanan

¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> Jij schrijf:

> Als je dat niet aanvaard,en je twijfeld aan de

> betrouwbaarheid van de bijbel als zijnde het woord

> van God,op God vertrouw ik, niet op auteurs daar

> heb ik inderdaad m,n twijfels over . dus niet gaan

> denken dat ik God niet vertrouwddan

> heeft de bijbel net zo veel waarde als de

> koran,Qor'aan,mag je dan zelf in vullen wat die

> waarde is.

>

> De Bijbel is een uniek boek,en niet zomaar een

> boek

> De grootste belediging die veel mensen in deze

> tijd de Goddelijke Auteur van de Heilige

> Geschriften aandoen, is te ontkennen dat hij op

> een specifieke mannier,een Goddelijk schrijven aan

> de mensheid heeft gegeven. Ja God zou het vast

> doorgegeven hebben , daar twijfel ik niet aan,

> Goed formuleren Johanan want nu komt het over dat

ik God niet vertrouwd.Maar niet alle auteurs

> vertrouw ik .

Dat kun je gerust doen,want hij is het die ze heeft gesellecteerd,en hij…God…heeft er op toe gezien

dat het zijn boek is,zijn gedachte enz.

Dus de bijbel schrijvers,waren Gods instrumenten om zijn gedachten op schrift te stellen.

Twijfelen aan de schrijvers lotje is twijfelen aan de auteur…….. Waarom? Jehovah maakt geen fouten!.Maak dus ook niet de fout die vele maken

twijfelen aan het unieke boek de bijbel.

Al Jehovah’s activiteiten zijn volmaakt in de zin dat hij zijn eigenschappen gerechtigheid, wijsheid, liefde en macht op een zodanige wijze tot uitdrukking brengt dat ze volmaakt met elkaar in evenwicht zijn.

Johanan.

• Boris

¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> Jij schrijf:

> Als je dat niet aanvaard,en je twijfeld aan de

> betrouwbaarheid van de bijbel als zijnde het woord

> van God,op God vertrouw ik, niet op auteurs daar

> heb ik inderdaad m,n twijfels over . dus niet gaan

> denken dat ik God niet vertrouwddan

> heeft de bijbel net zo veel waarde als de

> koran,Qor'aan,mag je dan zelf in vullen wat die

> waarde is.

>

> De Bijbel is een uniek boek,en niet zomaar een

> boek

> De grootste belediging die veel mensen in deze

> tijd de Goddelijke Auteur van de Heilige

> Geschriften aandoen, is te ontkennen dat hij op

> een specifieke mannier,een Goddelijk schrijven aan

> de mensheid heeft gegeven. Ja God zou het vast

> doorgegeven hebben , daar twijfel ik niet aan,

> Goed formuleren Johanan want nu komt het over dat

> ik God niet vertrouwd.Maar niet alle auteurs

> vertrouw ik .

:D

• samuel

Twijfelde het Brooklyn genootschap aan de Bijbel, dat ze een eigen boekje hebben samengesteld?

Want dat zeg je hier in veel woorden.

De King James Bijbel en de Staten Vertaling zijn vertalingen gemaakt door gelovigen onder de leiding van de heilige Geest, de Geest Gods dus, of ga je daaraan voorbij?