Hallo Lia,
Mensen zijn allemaal zo ongeveer gelijk dus we hoeven elkaar niets te verwijten of aan te smeren.
Jezus zei: oordeel niet , opdat u zelf niet geoordeeld wordt. Want waarin je een ander oordeelt, veroordeel je ook jezelf.
Dat we het goede wel willen doen is ook vrij algemeen, voor gelovig of ongelovig.
Alleen het gebod om God lief te hebben, te dienen, boven al het andere, is een geloofskwestie.
Waarom geloven mensen wel of niet?
In de bijbel wordt gesproken over waarheid.
Ik geloof dat er maar één waarheid is (bij vragen die we als mens hebben):
-wat gebeurt er na de dood?
-bestaat God?
-waarom ben ik er?
Dat mensen hier verschillend over denken, neemt voor mij niet weg dat ik geloof dat er maar één antwoord waar kan zijn.
Ik zie om me heen (en eigenlijk ook wel in mezelf) dat mensen zich daar liever niet mee bezig houden, het is lastig en keuzes hebben consequenties.
Jezus zei: bid en u zal gegeven worden, zoek en u zult vinden.
Wie oprecht wil weten wat de waarheid is, zal antwoord krijgen.
In handelingen staat van de gemenschap in Berea dat zij ‘edeler’ waren dan de andere, omdat ze onderzochten of het waar kon zijn wat er door Paulus werd beweerd. We moeten dus niet zomaar alles voor zoete koek slikken, maar zoeken.
Als een zwerver op de aarde, zoals van Abraham staat beschreven, dat hij op weg was naar een betere, toekomstige wereld.
Zoals Petrus zei tot Jezus, toen Deze tot de discipelen zei: wilt u ook niet bij Mij weggaan?, : waar moeten we dan anders naartoe voor woorden van eeuwig leven?
Groet,
Erik