Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Reactie op Eliyahu

• Ellen-Josee

BJE Schreef:

——————————————————-

> Eliyahu schreef:

> "Ik weet dat de christenen niet tot twee kunnen

> tellen, …"

>

> Ik vind dit een schandelijke uitspraak, die in een

> discussie ongepast en onnodig is. Als ik zoiets

> zou zeggen van Joden zou het terecht als

> antisemitisme aangemerkt worden. Dus: Wat gij niet

> wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet."

>

> BJE

Dit soort uitspraken en nog veel meer van hetzelfde kun je van Eliahu verwachten.

Ik noem er even een paar:

Hij noemt Jezus een ‘dooie Jood’.

Hij heeft het over onze ‘driekoppige god’.

En zo nog meer creativiteit om ons voor het hoofd te stoten. Daar vind ik niet tot 2 kunnen tellen een kleinigheidje bij. Jij niet?

Hij is zelf al zo een jaar of fff… 15 aktief en heeft het best voor mekaar gekregen dat sommigen het christendom verlieten en overstapten naar de Joodse godsdienst.

Hij is niet vatbaar voor agumentatie en komt met hele lellen bijbelteksten aan die hij telkens kopieerd van zijn site. En die je dan zou moeten lezen.

Vandaar ook mijn waarschuwing aan het begin van de topic.

Meestal blijf ik niet aan de gang met waarschuwen, als mensen graag willen discussieren prima, maar voor dit keer bereid ik je toch maar vast voor.

Shalom,

Ellen :)

• Ellen-Josee

Haha! Frederik, heb je weer een nieuwe playground gevonden?

Ellen :D

• BJE

Jezus is geen dooie Jood. Hij is opgestaan en Hij leeft. Dat is het begin van alles. Hij waakt zelf over zijn woord. Want luisteren naar zijn woorden is luisteren naar Hem. Vandaar dat ik het niet zo heb op al die mensen die zich haasten om overal in de Bijbel tegenstrijdigheden aan te wijzen. We kunnen ons beter haasten om de zegeningen eruit te ontvangen. Daarom blijft het altijd nodig om vriendelijk maar beslist die zogenaamde tegenstrijdigheden in twijfel te trekken met gezonde argumenten.

Er zijn altijd mensen die vragen naar het bewijs van het geloof. Maar het bijzondere is dat het geloof geen bewijs behoeft, omdat het zelf een bewijs is. Want het geloof is het bewijs van de dingen die men niet ziet (Hebr. 11:1). Het brengt vreugde, kracht, verstand en goedheid in alles waarheen de gelovige zich wendt, zelfs als er tegenslagen zijn. Dat is het bewijs.

BJE

• keessie

Dus dat balletje is standaardwetenschap, je weet wel dat balletje waar alles uit kwam?

• Ellen-Josee

Vertel dat t.z.t maar aan Eliyahu.

Blijkbaar zijn al die opmerkingen van hem verwijderd op deze na: http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/read.php?335,16102763,16106383#msg-16106383

Ellen

• Eliyahu

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Wiki heeft het nu bij het rechte eind. Zie ook de

> noten.

>

> En zelfs gerenommeerde bladen laten wel eens een

> forse steek vallen.

Bs'd

En wie ben jij om te bepalen dat een professor natuurkunde van een geronommeerde universiteit en en twee collega's die het artikel voor publicatie beoordeelt hebben een fout gemaakt hebben?

Waar heb jij je graad in natuurkunde gehaald?

Zwijnstein?

> Maar ja, jij hebt liever de pseudowetenschap van

> Felix Koffie en ds Doorenbosch dan echte

> wetenschap.

Echte wetenschap vind je echt niet op wikipedia, dat vind je in peer reviewed scientific journals.

En moet ik je ook nog het verschil gaan uitleggen tussen Richard Conn Henry is an Academy Professor in the Zanvyl Krieger School of Arts & Sciences at The Johns Hopkins University, where he is also Research Professor in the Henry A. Rowland Department of Physics & Astronomy, and is also Director, Maryland Space Grant Consortium en Doorenbos??

• Eliyahu

BJE Schreef:

——————————————————-

> Eliyahu schreef:

> "Ik weet dat de christenen niet tot twee kunnen

> tellen, …"

>

> Ik vind dit een schandelijke uitspraak, die in een

> discussie ongepast en onnodig is. Als ik zoiets

> zou zeggen van Joden zou het terecht als

> antisemitisme aangemerkt worden. Dus: Wat gij niet

> wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet."

Bs'd

ff serieus. Denk jij dat jij wel tot twee kan tellen dan?

Dan heb ik een vraagje voor je: Een God de Vader, + een god de zoon, hoeveel goden is dat?

Is kijken of jij tot twee kan tellen.

• Eliyahu

BJE Schreef:

——————————————————-

> Jezus is geen dooie Jood. Hij is opgestaan en Hij

> leeft. Dat is het begin van alles. Hij waakt zelf

> over zijn woord. Want luisteren naar zijn woorden

> is luisteren naar Hem. Vandaar dat ik het niet zo

> heb op al die mensen die zich haasten om overal in

> de Bijbel tegenstrijdigheden aan te wijzen. We

> kunnen ons beter haasten om de zegeningen eruit te

> ontvangen. Daarom blijft het altijd nodig om

> vriendelijk maar beslist die zogenaamde

> tegenstrijdigheden in twijfel te trekken met

> gezonde argumenten.

>

> Er zijn altijd mensen die vragen naar het bewijs

> van het geloof. Maar het bijzondere is dat het

> geloof geen bewijs behoeft, omdat het zelf een

> bewijs is. Want het geloof is het bewijs van de

> dingen die men niet ziet (Hebr. 11:1). Het brengt

> vreugde, kracht, verstand en goedheid in alles

> waarheen de gelovige zich wendt, zelfs als er

> tegenslagen zijn. Dat is het bewijs.

Bs'd

Er is dus geen bewijs.

Hoe kom jij erbij dat hij uit de dood is opgestaan? Zelfs in het NT is er NIET ÉÉN ENKELE GETUIGE VAN ZIJN OPSTANDING.

Oh, maar hij verscheen aan zijn discipelen na zijn opstanding. Kan jij me dan is uitleggen waarom niemand hem herkende? Kijk in Lukas 24:13-35, dit gaat over de emmausgangers. JC verscheen aan hen, maar zij herkenden hem niet.

Hetzelfde verhaal in Johannus 20:14; “En als zij dit gezegd had, keerde zij zich achterwaarts, en zag Jezus staan, en zij wist niet, dat het Jezus was. Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat weent gij? Wien zoekt gij? Zij, menende, dat het de hovenier was, zeide tot Hem: …..”

Zij dacht dat hij de tuinman was…

Johannes 21:4; “En als het nu morgenstond geworden was, stond Jezus op den oever; doch de discipelen wisten niet, dat het Jezus was. Jezus dan zeide tot hen: . . . ” En weer herkenden zij hem niet.

Is het niet vreemd dat zij dat zij iemand met wie ze zo nauw verbonden waren geweest niet meer herkenden na 2 of 3 dagen? Het NT geeft de verklaring voor dit vreemde verschijnsel, kijk in Markus 16:12-13; “En na dezen is Hij geopenbaard IN EEN ANDERE GEDAANTE aan twee van hen, daar zij wandelden, en in het veld gingen.” Dus het was een

persoon “in een andere gedaante” dan de oude vertrouwde JC, en dat is waarom ze hem niet herkenden.

Een persoon in een andere gedaante dan JC, die niet herkend werd door degene met wie hij jarenlang optrok, nog maar enkele dagen daarvoor.

Klinkt dat niet als een plaatsvervanger die voorgaf de opgestaande JC te zijn?

Dat verklaart ook waarom sommige van de discipelen twijfelden toen “JC” aan hen verscheen. Matteus 28:17; “En als zij Hem zagen, baden zij Hem aan; doch sommigen twijfelden.”

Kunt u zich dat voorstellen, de opgestane JC verschijnt aan je, en je twijfelt nog steeds?

Kan jij is uitleggen, als de discipelen die de “opgestane JC” in levende lijve zagen nog steeds twijfelden, hoe komt het dan dat jij die 2000 jaar later alleen maar op verhalen moet afgaan niet twijfelt?

• BJE

Eliyahu schreef:

Hoe kom jij erbij dat hij uit de dood is opgestaan? Zelfs in het NT is er NIET ÉÉN ENKELE GETUIGE VAN ZIJN OPSTANDING. Oh, maar hij verscheen aan zijn discipelen na zijn opstanding. Kan jij me dan is uitleggen waarom niemand hem herkende?

Ja hoor, dat kan ik wel uitleggen. Zij herkenden hem wel, maar niet direct. Dat laatste verzwijg je en je doet alsof hij een volslagen vreemde voor hen was. Dat is beslist niet het geval in de door jou aangehaalde voorbeelden.

Maria Magdalena herkende hem niet en dat lijkt logisch. Zij verliet huilend een graftombe, vanuit het duister keek ze naar het licht en zag iemand staan. Zij zag door het huilen maar half en bovendien keek ze tegen het licht. Dus herkende ze Jezus eerst omdat ze slechts een vage en donkere gestalte zag tegen het licht. Zodra Jezus haar aansprak met haar naam was er de herkenning. Niets vreemds.

De Emmaüsgangers. Zij waren bezig aan een voettocht van ruim tien kilometer. Tijdens de tocht komt er iemand naast hen lopen. Ze letten nauwelijks op hem, want ze zijn voortdurend in gesprek samen. Zij houden een moment halt, waarschijnlijk een rustmoment en dan begint Jezus hen te vragen waar ze het zo druk over hebben. De schemer van de avond is dan al begonnen zijn, want als ze later thuis komen, is de avond gevallen. Ook hier lijkt de avondschemer de oorzaak ervan te zijn dat ze Jezus niet herkenden. Niets onverklaarbaars.

Wel is het zo dat het Marcusevangelie erover spreekt dat Jezus zich in een andere gedaante vertoonde, morphè (vorm). In het Johannesevangelie wordt duidelijk hoe dat komt. Wanneer Thomas Jezus ziet zegt hij tegen hem: “Mijn Here en mijn God.” Dit was niet een uitroep van Thomas terwijl hij omhoog keek als was het een uitroep naar de hemel of zo. Nee hij zei dat tegen Jezus zelf. Jezus corrigeerde hem niet, maar bevestigde het dat velen zonder te zien dit ook zouden geloven.

Jezus had naast zijn menselijke vorm ook een goddelijke gedaante gekregen. Dat was ongetwijfeld zeer indrukwekkend voor zijn leerlingen die hem alleen kenden als de Zoon des mensen, of wel mensenkind, mens. Deze verandering vervulden hen ongetwijfeld met schroom, maar was geen reden voor hem om te menen dat het Jezus niet was.

Het voorbeeld van Mattheüs 28:17 “En als zij Hem zagen, baden zij Hem aan; doch sommigen twijfelden.” Hier wordt duidelijk gezegd dat de elf discipelen hem aanbaden. Anderen waren er ook, waarvan sommigen twijfelden. De meeste van die anderen herkenden hem juist. Het gaat hier over de gebeurtenis van 1 Corinthiërs 15:6 “Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie het merendeel thans nog in leven is, doch sommigen zijn ontslapen.” Je interpretatie van Mattheüs 28:17 is onhoudbaar.

Conclusie

Je stelling: “Zelfs in het NT is er NIET ÉÉN ENKELE GETUIGE VAN ZIJN OPSTANDING,” lijkt mij een beetje bizar. Het NT is één enkel overweldigend getuigenis van Jezus’ opstanding.

• BJE

Eliyahu schreef: “Dan heb ik een vraagje voor je: Een God de Vader, + een god de zoon, hoeveel goden is dat?”

Vanuit menselijk standpunt gezien is het inderdaad onmogelijk te begrijpen dat Jezus God is.

Maar vanuit Goddelijk standpunt gezien is het heel eenvoudig te begrijpen.

Kon God de Vader, toen Hij zijn Zoon naar de wereld stuurde, Hem niet dezelfde goddelijke kwaliteit geven die Hijzelf bezat? Namelijk zijn goddelijkheid? Natuurlijk wel, daarvoor is Hij almachtig. Daarom kon Jezus zeggen: Ik en de Vader zijn één! En: Wie mIj gezien heeft heeft de Vader gezien. Dit kan een kind begrijpen, dat bereid is geestelijk te denken. Maar voor wie niet bereid is, geestelijk te denken die zal het nooit snappen, omdat hij gevangen is in zijn menselijke beperkte verstand.

BJE