theo Schreef:
——————————————————-
> En wat is je antwoord dan op de opmerking in
> gelijkenis als de Heer zegt: Mag ik niet goed doen
> aan wie ik wil?
Mijn antwoord zou zijn:
"Zeker mag u goed doen aan wie u wilt, en degenen die het laatste begonnen zijn, zullen zeker lof hebben voor uw generositeit.
Maar wij hebben, toen zij nog in de koelte van hun vijgeboom met elkander spraken over de zegeningen van de Torah, in de hitte van de middezowagzon gewerkt, geloofd in de producten, Heer, van uw veld. Onze huid is daardoor gebarsten. En voel heer - de huid van dezen is nog zacht en blank als van een pasgeboren baby. Ziet U het verschil?
U mag goed doen aan wie U wilt, Heer. maar als wij, die van het eerste uur af voor u gezoegd hebben, en brandstapels, onthoofdingen, vierendelingen, en wat al niet meer voor u doorstaan hebben, mogen wij dan niet van u verwachten dat U dit ziet, en beloont, boven hen, die weliswaar in uw wijngaard gewerkt hebben, maar niet de prestatie hebben geleverd die wij hebben geleverd?"
Kern van dit probleem is dat goed en goed niet hetzelfde is. Goed doen hoort in relatie te staan tot haar tegenovergestelde. Een vrouw die getrouwd is met een agressieve dronkaard, voelt zich misschien zielsgelukkig wanneer die schoft in ieder geval zijn poten thuis houdt. terwijl een vrouw die een liefdevolle, tedere, en attente man gewend is zich diep ongelukkig zou voelen met een man die alleen maar niet-agressief is.
>
> En wat antwoordde de Schepper aan Job?
Job kreeg de wind van voren. Uiteráááárd kon hij niet in de schaduw van de Almachtige staan.
Tja. Sorry, maar daar was God bij mij niet mee weggekomen. eerst toestaan dat de duivel me berooft van mijn kinderen en bezittingen, en als ik van dat onrecht verantwoording wil dan moet ik mijn plaats weten. Merkwaardig dat de schrijver van dat verhaal dit punt niet verder uitwerkte. tenslotte zijn ook in de psalmen wel passages terug te vinden van zich verongelijkt en in de steek gelaten voelende dichters….
???