Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Vergeving, draad nr 4: Je zal maar slachtoffer zijn.

• Frans

LeSage Schreef:

——————————————————-

> ben je daar niet wat te snel mee, frans, met het verwijt naar het gedrag van die man?

> Bijbels gesproken heeft hij gelijk. En wie weet heeft hij de woorden wel zo geuit naar het slachtoffer op een zachte toon, met een arm om haar schouders. Het gaat mij hier neit zozeer om de menselijke kant, maar meer de theologische kant.

Eerlijk gezegd LeSage denk ik dat die mensen er voorlopig geen boodschap aan hebben en dat is precies waar hij rekening mee hoort te houden.

• LeSage

En daar reageerde ik toch ook op? het is niet helemaal hetzelfde, maar er zijn raakvlakken, en die bevinden zich inderdaad in het kader van wat is nou eigenlijk rechtvaardig,

En oh ja - als je dat wilt horen, inderdaad, ik wil best zeggen dat ik de Schepper ter verantwoording roep. Net zoals Job deed.

• theo

En wat is je antwoord dan op de opmerking in gelijkenis als de Heer zegt: Mag ik niet goed doen aan wie ik wil?

En wat antwoordde de Schepper aan Job?

• samuel

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Het gaat om de vraag die ik aan het slot stel.

> het verhaal is verzonnen, maar gebaseerd op echt

> gebeurde feiten. En toen rees bij mij ook de

> vraag: kan God de dader vergeven als het

> slachtoffer nog niet eens kon beginnen aan een

> verwerking van de brokken.

Wat is het nu verzonnen, of is het feitelijk gebeurt?

Dat er mensen/kinderen aangereden en/of doodgereden worden dat is een feit!

Ik las wel eens van die berichten in de krant: Vader rijdt eigen peuter dood bij achteruitrijden met zijn auto de straat op! Wie gaat hem vergeven? Zijn vrouw? Zijn ouders of de hare? Kan hij zichzelf wel vergeven? Is dan vergeving van God juist niet de heilzame werking voor zijn getormenteerde ziel!!!

• LeSage

Dat is niet wat de bijbel zegt, Nada.

• samuel

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Misschien een mooie gelegenheid om jouw kijk op

> ‘vergeving’ dan eens uit te leggen?

Door Jezus Christus ontvangt men vergeving, dat heeft Hij al bewerkstelligt 2000 jaar geleden op Golgotha! Weet je nog die twee moordenaars die naast Hem hingen? Een daarvan kreeg direct vergeving van de Heer, daar hebben zijn slachtoffers of hun nabestaanden geen hand in gehad.

> Let op: centraal punt daarbij moet zijn: kan God

> het maken om een dader zijn misdaad te vergeven

> als het slachtoffer nog niet eens begonnen is met

> de verwerking van de brokken?

Ja dat heeft Hij immers al gedaan, de vraag van jou is: Is dat moreel te verantwoorden? Ja dus door Jezus Christus. Dood door oorzaak heet zo`n ongeval. En dat is diep treurig, voor de bestuurder en voor de nabestaanden, maar we hebben een Trooster en een Helper, en onze kinderen zijn geheiligd door dat de gelovige heilig is, dus we zien ze terug. Dat is een hoopvolle toekomst lijkt mij.

• LeSage

theo Schreef:

——————————————————-

> En wat is je antwoord dan op de opmerking in

> gelijkenis als de Heer zegt: Mag ik niet goed doen

> aan wie ik wil?

Mijn antwoord zou zijn:

"Zeker mag u goed doen aan wie u wilt, en degenen die het laatste begonnen zijn, zullen zeker lof hebben voor uw generositeit.

Maar wij hebben, toen zij nog in de koelte van hun vijgeboom met elkander spraken over de zegeningen van de Torah, in de hitte van de middezowagzon gewerkt, geloofd in de producten, Heer, van uw veld. Onze huid is daardoor gebarsten. En voel heer - de huid van dezen is nog zacht en blank als van een pasgeboren baby. Ziet U het verschil?

U mag goed doen aan wie U wilt, Heer. maar als wij, die van het eerste uur af voor u gezoegd hebben, en brandstapels, onthoofdingen, vierendelingen, en wat al niet meer voor u doorstaan hebben, mogen wij dan niet van u verwachten dat U dit ziet, en beloont, boven hen, die weliswaar in uw wijngaard gewerkt hebben, maar niet de prestatie hebben geleverd die wij hebben geleverd?"

Kern van dit probleem is dat goed en goed niet hetzelfde is. Goed doen hoort in relatie te staan tot haar tegenovergestelde. Een vrouw die getrouwd is met een agressieve dronkaard, voelt zich misschien zielsgelukkig wanneer die schoft in ieder geval zijn poten thuis houdt. terwijl een vrouw die een liefdevolle, tedere, en attente man gewend is zich diep ongelukkig zou voelen met een man die alleen maar niet-agressief is.

>

> En wat antwoordde de Schepper aan Job?

Job kreeg de wind van voren. Uiteráááárd kon hij niet in de schaduw van de Almachtige staan.

Tja. Sorry, maar daar was God bij mij niet mee weggekomen. eerst toestaan dat de duivel me berooft van mijn kinderen en bezittingen, en als ik van dat onrecht verantwoording wil dan moet ik mijn plaats weten. Merkwaardig dat de schrijver van dat verhaal dit punt niet verder uitwerkte. tenslotte zijn ook in de psalmen wel passages terug te vinden van zich verongelijkt en in de steek gelaten voelende dichters….

???

• LeSage

Het is een verschrikkelijke toekomst, Samuel.

Zo'n vrouw heeft ieder sprankje geloof en hoop dat zij heeft in een rechtvaardige, beschermende, begrijpende, en liefdevolle God de bodem in zien slaan door te zien hoe een dader kennelijk al vergeven werd, nog voordat zij ook maar aan enige verwerking heeft kunnen beginnen.

Vergeving door een derde (in dit geval God) is waardeloos als het slachtoffer van de wandaad niet egelijkertijd wordt (h)erkend in haar verdriet, wanhoop, eenzaamheid, en radeloosheid.

• LeSage

Dat ben ik helemaal met je eens.

Elders schreef ik ook aan Samuel zoiets als, dat als het slachtoffer niet tegelijkertijd wordt (h)erkend in haar verdriet, haar eenzaamheid, haar wanhoop, en haar radeloosheid, er nog geen vergeving kan zijn.

In mijn idee ijkt het me dat je hier als dader en slachtoffer samen doorheen zou moeten. Misschien onder pastorale begeeiding.

• Frans

toch denk ik dat je hier een conclusie trekt die helemaal niet duidelijk is. De ‘dader’ vind zich vergeven, dat zegt nog niets over wat God weet over die persoon.