Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Er is geen vrije wil

• Frederik D

Maar ook jij kan het rare dogma van de vrije wil niet schriftuurlijk onderbouwen.

Omdat je niet kunt argumenteren, ga je sneren.

Ik heb Bijbelse teksten geplaatst die duidelijk tegen de vrije wil van de mens zijn en voor Gods almacht.

Maar jij hebt maling aan die teksten, dus aan de Bijbel. Hoe dik is jouw Bijbel eigenlijk?

• samuel

6 Zoekt de HERE, terwijl Hij Zich laat vinden; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. 7 De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten en hij bekere zich tot de HERE, dan zal Hij Zich over hem ontfermen – en tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig. 8 Want mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet mijn wegen, luidt het woord des HEREN. 9 Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten. Jesaja 55

Laat je gedachten hier eens op kraken! :)

• Frans

Ik denk dat de verwarring ontstaat door het verschil in ‘vrije wil’ en ‘vrije keuze’.

In de mij eigen simpele bewoordingen:

Ik kies er voor iemand niet uit te kafferen uit beleefdheid, maar wil het wel.

In mijn relatie kies ik er voor sommige dingen niet te zeggen om ze niet in gevaar te brengen, maar anders zou ik het zeker doen.

Ik wil harder dan honderd per uur rijden want ik heb haast, maar kies er voor om dit niet te doen om geen boete te krijgen enz….

• Gonnie

Ha ha, daar is Boaz weer met zijn gezegende woorden, wat ons, ‘'niet gelovigen’' dichter bij God brengt.

Ja Boaz, de warmte straalt weer van je af zo als het een christen betaamt.

• Frederik D

Deze tekst zegt niets over de vrijhei van de wil.

En wat doe je met de teksten die ik plaatste? Wat doe je met Calvijn? Wat doe je met de geschiedenis van het christelijk geloof?

Het dogma van de vrije wil is eerder Rooms dan protestants en dat komt doordat protestanten de Bijbel beter lezen dan de Roomsen.

• Frederik D

Maar zelfs de vrije keuze bestaat eigenlijk niet.

Jouw onbewuste heeft al gekozen voordat jij je ervan bewust bent. Dit is experimenteel bevestigd.

We leven in ketens van oorzaken en gevolgen. Als de wil vrij zou zijn, dan zou hij door niets veroorzaakt worden. En dat is onmogelijk.

Wat wel zo is, is dat onze wil complex is, uiteenvalt in diverse subwilletjes. Bijvoorbeeld: je wilt wel stoppen met roken maar je wilt ook nog een sigaretje.

Vrije wil staat vaak tegenover uiterlijke dwang. In die zin is er “vrije wil”. Maar als er geen uiterlijke dwang is, hoe vrij ben je dan? Je bent ook zonder uiterlijke dwang nog niet vrij want zonder uiterlijke dwang ben je de prooi van je innerlijke drang.

We zijn robotten. Maar zeer, zeer complexe en zeer verfijnde robotten.

De vrije wil is een onmogelijk concept. Een soort vierkante ring.

• samuel

Jouw gedachten zijn niet Zijn gedachten!

Ik doe niks met Calvijn, ik leef niet in de geschiedenis, ik leef nu! Dat zou je ook eens moeten doen!

Ketter is een RK term!

• 'en passant'

nihil

• 'en passant'

nihil

• David

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Een bewuste keuze is heel wat anders dan een vrije

> keuze.

>

> Het lijkt soms dat we vrij in onze bewuste keuzes.

> Maar ook die keuzes worden bepaald door ons

> onbewuste en door wat daar weer achter ligt.

Als een bewuste keuze niks met een vrij wil te maken heeft dan wordt het wel nodig om eens een definitie te maken van wat je onder een vrije wil verstaat.

Voor mij is een vrije wil de mogelijkheid om zelf een bewuste afweging te maken van de keuze die ik ga maken.