Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waar moet het heen !

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> Zo is dat, kerken/geloofsgemeenschappen zonder

> regels..dat willen we.

Als we gewoon eens de wet van de liefde aannamen?

1 Kor 13

Dan kan er gedoopt worden, avondmaal ingezegend worden en handen opgelegd ter genezing door ieder lid van de gemeente die zich daartoe geroepen voelt.

• Ellen-Josee

Mja, bij de kerk waar ik eerst zat kwam de gemeente bij elkaar om gezamelijk te beslissen.

B.v. eerst mocht iedereen binnenlopen om deel te nemen aan het avondmaal, maar later kwamen er toch stemmen om nieuwe mensen eerst een paar avonden voor te lichten over de betekenis. Alzo hetzelfde met dopen. Daar ben ik dan voor en de gemeente leert elkaars beweegredenen ook beter kennen. In plaats van dat van bovenaf ineens iets gedirigeerd wordt.

• Ellen-Josee

thomas Schreef:

——————————————————-

> Ik vraag dat, omdat een verwijzen naar Jezus maar

> al te vaak een verwijzen naar een persoon is, die

> geleefd heeft 2000 jaar geleden, en nu in de hemel

> is, ver van ons en onbereikbaar.

Christenen gaan er van uit dat deze Jezus nog steeds leeft, dat Hij God is en altijd aanwezig.

Psalm 23: Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad want Gij zijt bij mij.

>

> En dat dan verstaan wordt onder het evangelie

> verkondigen; een verwijzen naar Hem in plaats van

> een werkelijk verkondigen wat Waarheid is.

Wij weten zelf niet wat de Waarheid is Thomas, dat zijn allemaal onze eigen bedenksels. (waar wij soms diep voor buigen)

>

> Zeg maar een belijden met de mond..

Oh ja en vind jij dat ik dat doe?

• Stefan

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> thomas Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ik vraag dat, omdat een verwijzen naar Jezus

> maar

> > al te vaak een verwijzen naar een persoon is,

> die

> > geleefd heeft 2000 jaar geleden, en nu in de

> hemel

> > is, ver van ons en onbereikbaar.

>

> Christenen gaan er van uit dat deze Jezus nog

> steeds leeft, dat Hij God is en altijd aanwezig.

> Psalm 23: Zelfs al ga ik door een dal van diepe

> duisternis, ik vrees geen kwaad want Gij zijt bij

> mij.

>

> >

> > En dat dan verstaan wordt onder het evangelie

> > verkondigen; een verwijzen naar Hem in plaats

> van

> > een werkelijk verkondigen wat Waarheid is.

>

> Wij weten zelf niet wat de Waarheid is Thomas, dat

> zijn allemaal onze eigen bedenksels. (waar wij

> soms diep voor buigen)

Deze teksten geef ik net aan samuel; Gal 5,17

Want het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, wat gij wildet.

Gal 5,18

Maar indien gij door de Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.

Gal 5,25

Indien wij door de Geest leven, zo laat ons ook door de Geest wandelen.

> >

> > Zeg maar een belijden met de mond..

>

> Oh ja en vind jij dat ik dat doe?

God ziet het hart aan. Ook dat schreef ik aan samuel. Het hart dat het geloof heeft, hunkert naar de Waarheid en wil Die dienen.

• theo

Natuurlijk.

Edoch, omdat de mens ( nou zeer vele mensen) van nature nogal egoistisch en machtswellustig is voorspel ik dat zo'n geloofsgemeenschap geen stand houdt.

• Ellen-Josee

Ellen schreef, Thomas schreef:

> >

> > Zeg maar een belijden met de mond..

>

> Oh ja en vind jij dat ik dat doe?

… God ziet het hart aan. Ook dat schreef ik aan samuel. Het hart dat het geloof heeft, hunkert naar de Waarheid en wil Die dienen.

Dat is allemaal heel mooi gesproken maar in dat kader; als ik zeg Jezus is de weg, de waarheid en de liefde… waarom er nog meer woorden aan vuil maken en deze waarheid als het ware stuk praten?

En wat heeft het voor zin om je mede prikster die jou fatsoenlijk te woord staat, te prikkelen met bepaalde opmerkingen als ‘belijden met de mond’…

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> Natuurlijk.

>

> Edoch, omdat de mens ( nou zeer vele mensen) van

> nature nogal egoistisch en machtswellustig is

> voorspel ik dat zo'n geloofsgemeenschap geen stand

> houdt.

Er bestaan echt ook geloofsgemeenschappen die niet egoistisch en machtswellustig zijn.

Dat de mensen (vooral de leiding) elkaar willen dienen en bemoedigen.

• Stefan

De Joh. 16 tekst geeft zo'n mooie inkijk over de Waarheid.

Joh.16

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, zal Hij u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelf niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

15 Al wat de Vader heeft, is Mijne; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

En in combinatie met de Gal. teksten, lees ik dat het belijden met de mond, én het hart dat het geloof heeft (van de Zoon) zich laat leiden door de Geest der waarheid.

De honger naar kennis, naar de Waarheid, zal daarom gestild worden, omdat het geloof van de Zoon, gevoed wordt door Geest.

Gal 2,20

Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof van de Zoon van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelf voor mij overgegeven heeft.

• CU

Ja, inderdaad. Omdat je dan toch weet wat er in 1 Kor. 13 staat, voorspel jij nu wat er aan het eind van 1 Kor. 16 staat.

• theo

Moet ik nu een cryptogram oplossen?