> Ik denk van niet. Want mij is zoiets nog nooit overkomen en ik maak heel veel fouten.
Mij is het al gelukt, zoals je eerder hebt gezien Ik denk dat het ook veelzeggend is dat hij/zij zijn/haar emailadres als naam gebruikt
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlOh, heb je het hier ook al gepost. 3x is scheepsrecht zullen we maar zeggen.
Copy-paste ik mijn reactie ook maar…
> Hallo!
Hoi!
> Allemaal menselijke theorieën!
Alles is een menselijke theorie! Alleen sommige menselijke theorieën kun je onderbouwen met teksten uit de Bijbel!
> Stel en mens voor die als volgt redeneert.
> Ik leef er gewoon op los…..gered zal ik worden.
Maar wel door een vuur, lijkt me geen pretje! En wie zegt “gered zal ik worden” gaat er blijkbaar vanuit dat de Bijbel de waarheid spreekt - waarom zou je dan “er gewoon op los” leven? Dat zou alleen iemand zeggen die de Bijbel NIET gelooft! Wie de boodschap hoort en begrijpt, draagt vrucht.
> Een in de Bijbel voorkomende Satan, die in de tweede dood terecht komt wordt door een smerige poel van vuur en zwavel gereinigd en is dan niet meer de leugenaar van de beginne en is vrij van alle narigheid die hij veroorzaakt heeft.
En dus?
> Hitler komt gereinigd uit die smerige poel.
Jij bent natuurlijk niet zo'n zondaar als Hitler. Jij bent zo'n veel beter mens. Jij verdient geen hel, oh nee. Natuurlijk verdient Hitler een straf op grond van wat hij gedaan heeft, zeggen wij als mensen. Maar stel nu dat God uiteindelijk Hitler vergeeft, wat dan? En moeten wij niet onze vijanden ook liefhebben? En bereid zijn tot vergeving? Als ook iemand als Hitler uiteindelijk tot bekering komt en een NIEUW MENS wordt, dan is dat juist fantastisch en iets om de grootheid van God mee te prijzen!
> Sinds wanneer gebruikt de Bijbel elders nog meer deze smerige poel van vuur en zwavel om iets te reinigen.
Waar staat dat de poel van vuur en zwavel smerig is? Sinds wanneer gebruikt de Bijbel GEEN beeldend taalgebruik uit de plaatselijke tijd en cultuur?
> Wat mij is opgevallen is , dat vooral mensen die ongelovige kinderen hebben verloren door sterfgeval verzot zijn op die theorie alverzoening….Wat heel begrijpelijk is.
Wat mij wel eens opvalt is dat mensen die alverzoening verdedigen altijd wordt aangewreven dat zij dat doen omdat ze hun eigen verlangens boven de Bijbel zouden plaatsen of dat ze het blijkbaar niet emotioneel aan zouden kunnen als sommigen voor altijd zouden lijden. Even voor de duidelijkheid, ik was ooit fanatiek gereformeerd en zeer recht in de leer. Alles dat er tegenin ging, verwierp ik, omdat ik er vanuit ging dat de theologen wel goed hadden nagedacht… de leer van de alverzoening dwong mij echt te lezen wat er staat en secuur na te denken… er gingen nog jaren overheen voordat ik mijn standpunt wijzigde.
> Uiteraard ook anderen, maar indien je rustig diepgaan met hen met de Grondtekst (er zijn er verschillende!) erbij de zaak bespreekt ontstaat er vaak vijandschap.
Hoe zou dat toch komen? Ik heb in deze discussie best veel vijandschap gemerkt in de toon die tegen mij gebruikt wordt. En ik kan me voorstellen dat iemand in een live discussie best geïrriteerd kan worden als er net zo weinig geluisterd wordt als in de discussies op het prikbord. Naar de uitleg wordt nauwelijks geluisterd en veel van wat je zegt wordt verdraaid
Jammer….
Kennelijk dat er veel woorden nodig zijn om een theorie als “verzoeningsleer” te bewijzen.
Wat een krampachtigheid van diegenen die voor of tegenstander zijn van de “alverzoeningsleer”.
Waarom vermeldt de Bijbel een smerige poel des vuurs van zwavel en vuur als beeld ( van zogenaamde reiniging)
In de hele Bijbel komt zo'n beeld van ( z.g. reiniging) niet voor.
Ik vind de alverzoeningsleer een zwakke leer, mede omdat het dan verder geen moer uitmaakt hoe iemand leeft of geleefd heeft.
En nogmaals…Het beeld van een ( smerige ) POEL! gevuld met zwavel en vuur ….en daarin gesmeten worden komt bij mij niet echt over als iets reinigends.
De alverzoeningsleer….een zwakke leer?
Jammer….
Kennelijk dat er veel woorden nodig zijn om een theorie als “ALverzoeningsleer” te bewijzen, of te weerleggen.
Wat een krampachtigheid van diegenen die voor of tegenstander zijn van de “alverzoeningsleer”.
Waarom vermeldt de Bijbel een smerige poel des vuurs van zwavel en vuur als beeld ( van zogenaamde reiniging)
In de hele Bijbel komt zo'n beeld van ( z.g. reiniging) niet voor.
Ik vind de alverzoeningsleer een zwakke leer, mede omdat het dan verder geen moer uitmaakt hoe iemand leeft of geleefd heeft.
En nogmaals…Het beeld van een ( smerige ) POEL! gevuld met zwavel en vuur ….en daarin gesmeten worden komt bij mij niet echt over als iets reinigends.
> Jammer…. Kennelijk dat er veel woorden nodig zijn om een theorie als “verzoeningsleer” te bewijzen.
Sinds wanneer is het aantal woorden een argument of iets waar of onwaar is?
Ik probeer nauwkeurig te zijn in wat ik zeg, en misschien vermeld ik dan teveel details. Maar als ik dat niet doe, dan ben ik waarschijnlijk “te kort door de bocht”. Tsja.
> Waarom vermeldt de Bijbel een smerige poel des vuurs van zwavel en vuur als beeld (van zogenaamde reiniging)
Hoezo smerig? Het woord smerig komt niet eens voor. Hoezo zogenaamd?
> In de hele Bijbel komt zo'n beeld van (z.g. reiniging) niet voor.
Jawel hoor, Maleachi 3:2-3 bijvoorbeeld. Sowieso is het beeld van “de rook van hun beproeving (basanismos) stijgt eeuwenlang op” in Openbaring een loutering, net zoals met een toetssteen (basanos) goud en zilver beproefd worden (basanizo) waarbij de onreinheden zichtbaar worden. Ik vind 1 Korintiërs 3:15 ook veelzeggend wat dat betreft. Het beeld komt wel degelijk voor in de Bijbel.
> Ik vind de alverzoeningsleer een zwakke leer, mede omdat het dan verder geen moer uitmaakt hoe iemand leeft of geleefd heeft.
Dat is totaal niet waar. Je reduceert nu alles dat in het leven gebeurt tot de vraag “wat is de uiteindelijke toestand over miljoenen miljoenen jaren na nu” en het antwoord op die vraag bepaalt of iets uitmaakt? Maakt het jou een moer uit of iemand lang leeft en veel goeds kan doen voor de medemens, of heel kort leeft? Maakt het jou uit of jij bij het oordeel gehuldigd wordt of gestraft? Als het niets uitmaakt, waarom zou je dan nog goede dingen doen als je toch al gered bent?
> En nogmaals…Het beeld van een ( smerige ) POEL! gevuld met zwavel en vuur ….en daarin gesmeten worden komt bij mij niet echt over als iets reinigends.
Poel, of een meer, of een vijver. Wat voor gedachten krijg je bij het woord poel, dat je er zo'n nadruk op legt? Het Griekse woord daar is voor zover ik weet een heel algemeen woord voor een plas of een meer. En, gesmeten? Waar wordt gesmeten? Welk Griekse woord vertaal je op die manier?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?