Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

alverzoening

• theo

w.edelbroek@upcmail.nl Schreef:

——————————————————-

, maar indien je rustig

> diepgaan met hen met de Grondtekst ( er zijn er

> verschillende!)erbij de zaak bespreekt ontstaat er

> vaak vijandschap.

Niet om het een of ander maar die vijandschap , zelfs woede komt doorgaans van mensen die zich met hand en tand verzetten tegen mensen die geloven dat Gods goedheid- barmhartigheid eindeloos is.

Althans dat is de praktijk op dit prikbord, dat was altijd zeer aantoonbaar.

• Trolando

> U moet toch uw oud Hebreeuw eens wat beter bestuderen.

> In de grondtekst staat niet de leer dat God WIL dat alle mensen worden gered worden, maar wenst of volgen W. Gesensius Hebraisches und Aramaisches Handwortenbuch uber das alte Testament (GOD WENS-VERLANGT ERNAAR DAT ALLE MENSEN GERED WORDEN.

> iK ZOU U ZELFS ALS DAT MOGELIJK ZOU ZIJN VIA DIT MEDIUM DE HEBREEUWE TEKST KUNNEN LATEN LEZEN DAT HET OUD-HEBREEUWSE WOORD ECHT NIET VERTAALD KAN WORDEN MET “WIL”

Huh? Oud-Hebreeuws? 1 Timoteüs 2:4 en 2 Petrus 3:9? Er zijn mensen die beweren dat in 1 Timoteüs 2:4 staat dat God enkel iets verlangt en niet iets wil (thelo) en dat daarvoor het woord “boulomai” nodig, waarbij ze voor het gemak vergeten dat in 2 Petrus 3:9 precies dat woord gebruikt wordt. Maar daarnaast, zelfs als God enkel VERLANGT dat alle mensen worden gered… God is almachtig. Hoezo zal iets dat God verlangt niet werkelijkheid worden? Punt is alleen dat we daar niet eens bij stil hoeven staan, want God WIL (boulomai, “wilsbesluit”) dat niemand verloren gaat maar dat iedereen wordt gered. Dat zegt Petrus.

> Verder raad ik u aan het woord (ALLES) in de tekst “Kolossenzen 1:19-20, dat door Christus alles verzoend is met God” eens goed te bestuderen in de echt voor handen zijnde oude geschriften. In het koine Grieks staat er beslist niet `ALLES´

Jawel, dat staat er wel. De UBS4/NA27 en de SBLGNT geven weer “ta panta” in vers 20. Ik heb de noten erbij gepakt en er staat niets over een tekstversie waar dat niet staat. Wat je zegt is voor zover ik kan zien nergens op gebaseerd. Kun je je uitspraak onderbouwen met een duidelijke controleerbare verwijzing? Zo niet, dan is bovenstaande opmerking gewoon onzinnig, en kun je beter zelf je advies opvolgen en de grondtekst eens goed gaan bestuderen…

• Trolando

> Soory, maar u voegt ook heel veel in uw hoofd toe! Heel veel woorden, maar weinig of geen echt schriftelijk bewijs.

Geef eens een voorbeeld. Ik probeer namelijk bij alle theologische uitspraken ofwel deze rechtstreeks te baseren op Bijbelteksten of erbij te vermelden dat het niet rechtstreeks gebaseerd is op de Bijbel.

> Conclusies trekken is eenvoudig, maar nergens is in de Bijbel op te maken dat het mogelijk zal zijn dat er uit de tweede dood nog zullen opstaan of hoe dan ook tot leven zullen komen.

Jawel, en ik heb in de eerdere discussies ook duidelijke voorbeelden gegeven.

Lees anders deze site eens goed door, met name het stuk of kolasis en de pagina over de redding van alle mensen.

• Trolando

Ik heb hierop gereageerd in de nieuwe topic die je hebt geopend.

• Frederik D

Waarom er weer een nieuwe draad over de alverzoeningsleer moest komen, ontgaat mij. Maar blijkbaar zit het jou heel erg hoog dat ook ongelovigen zoals ik gered worden.

• Frederik D

Dat klopt. Dat is mij ook opgevallen.

• Gonnie

Van wie het ook is en wie dat verkondigd dat maakt voor mij niets uit, alleen het feit dat dat nog serieus genomen wordt is van de gekke.

Het lijkt mij of al die gelovigen zich allemaal er op verkneuteren, en er op hopen, allen te zien lijden. En van hun zelf denken, dat hun de heerlijkheid te wachten staat. :S

• Trolando

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Waarom er weer een nieuwe draad over de alverzoeningsleer moest komen, ontgaat mij.

Ik vermoed dat het per ongeluk is, door op “Nieuw bericht” de klikken i.p.v. “Reageren”.

• Frederik D

En is de aarde in de Bijbel plat of bolvormig?

• Frederik D

Ik denk van niet. Want mij is zoiets nog nooit overkomen en ik maak heel veel fouten.