En wat voor geloof delen we dan?
Shalom,
Ellen
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlthomas Schreef:
——————————————————-
> Het hart weet het, Malakh.
>
> Het hart wat afgestemd is op Hem die de Waarheid
> is, zal vrij zijn.
>
> En die ‘'wij’' is Eén in Hem, en vanuit dat
> Lichaam wordt de Waarheid herkend en gebracht.
"Want van dezen zijn het, die in de huizen insluipen, en nemen de vrouwkens gevangen, die met zonden beladen zijn, en door menigerlei begeerlijkheden gedreven worden;
Vrouwkens, die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.
Gelijk nu Jannes en Jambres Mozes tegenstonden, alzo staan ook dezen de waarheid tegen; mensen, verdorven zijnde van verstand, verwerpelijk aangaande het geloof.
Maar zij zullen niet meer toenemen; want hun uitzinnigheid zal allen openbaar worden, gelijk ook die van genen geworden is."(2 Timótheüs 3:6-9)
Wat, denk je, wat deze “vrouwkens” zijn, thomas?
Dat staat er na en zijn zij die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der Waarheid komen; de intellectuelen, filosofen en begeren om door alle kennis van de wereld tot God te komen. Zij die zich laten inpalmen door hen die menen de Liefde en de Waarheid te verkondigen, maar alles hebben behalve Dat?
Doch gij anders, voorbijganger?
Heb jij het geloof?
samuel Schreef:
——————————————————-
> Het ligt begraven, omdat de mens bang is voor de
> Meester die om rekenschap komt; hoeveel is de
> opbrengst, van wat ik je gegeven heb?
>
> Wat is die opbrengst dan bij jou?
>
> En het is inderdaad een blamage als je alleen die
> tekst Johannes 3:16 wil interpreteren naar je
> eigen inzicht, maar de rest wat er achter staat
> even wil vergeten
>
> 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat
> Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een
> ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar
> eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon
> niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld
> veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden
> worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet
> veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds
> veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de
> naam van de eniggeboren Zoon van God.
Wel grappig; de tekst die ik eigenlijk zocht in verband met het objectief en subjectief ervaren, en wat ik aan Frederik stuurde, was de tekst die je net plaatste;
1 Kor.2 10 Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods. 11 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods.
En zo is de opbrengst, Samuel.
Als je naar deze tekst zocht, maar je kon hem niet vinden. Dan is je kennis beperkt, dat kan je objectief of subjectief bekijken, maar dat is een feit. In dat opzicht heb je dus zeer weinig opbrengst, en dat in het geval gezien van de gegeven talenten waar je op doelde, heb je die ene eerder begraven dan benut!
>Als je naar deze tekst zocht, maar je kon hem niet vinden. Dan is je kennis beperkt, dat kan je objectief of subjectief bekijken, >maar dat is een feit. In dat opzicht heb je dus zeer weinig opbrengst, en dat in het geval gezien van de gegeven talenten waar je op >doelde, heb je die ene eerder begraven dan benut!
Ik heb wat moeite met letters onthouden. En daarin ben ik best wat beperkt.
Liedjes-teksten, en gedichten zijn aan mij niet besteed; het ene oor in, het andere uit.
Toch is het belangrijk wát je schrijft, en is veroordelen zoveel gemakkelijker dan iets uit het geloof ‘'vertalen’'.
thomas Schreef:
——————————————————-
> >Als je naar deze tekst zocht, maar je kon hem
> niet vinden. Dan is je kennis beperkt, dat kan je
> objectief of subjectief bekijken, >maar dat is een
> feit. In dat opzicht heb je dus zeer weinig
> opbrengst, en dat in het geval gezien van de
> gegeven talenten waar je op >doelde, heb je die
> ene eerder begraven dan benut!
>
>
> Ik heb wat moeite met letters onthouden. En daarin
> ben ik best wat beperkt.
Het is een must voor een gelovige/christen te weten wat in de Schrift staat, wat jij letters noemt, zul je eerst moeten lezen wat die letters zeggen om het überhaupt maar als enigszins als een innerlijk weten te ervaren, waar jij weer op doelt!
Dus die beperking is inderdaad gebrek aan opbrengst.
>
> Liedjes-teksten, en gedichten zijn aan mij niet
> besteed; het ene oor in, het andere uit.
Sommige liedjes en gedichten zijn dan ook niet de moeite waard om te onthouden, maar Psalmen worship-aanbiddings liederen weer wel want die hebben waarde.
>
> Toch is het belangrijk wát je schrijft, en is
> veroordelen zoveel gemakkelijker dan iets uit het
> geloof ‘'vertalen’'.
Wat jij als veroordelen ervaart is een reactie van je persoonlijkheid, het is wat jij reflecteert, iets als veroordeel aanvaarden terwijl het juist een vertaling is in en uit geloof is wederom gebrek aan opbrengt, en is het een begraven van de acceptatie in jou geval.
thomas Schreef:
——————————————————-
> Dat staat er na en zijn zij die altijd leren, en
> nimmermeer tot kennis der Waarheid komen; de
> intellectuelen, filosofen en begeren om door alle
> kennis van de wereld tot God te komen. Zij die
> zich laten inpalmen door hen die menen de Liefde
> en de Waarheid te verkondigen, maar alles hebben
> behalve Dat?
>
> Doch gij anders, voorbijganger?
>
> Heb jij het geloof?
Denk je echt dat deze ‘vrouwkens’ de intellectuelen en filosofen zijn, thomas? Je zou toch beter moeten weten.
Wat wordt er nu door de hele Bijbel heen beschreven als “beladen met zonden”, en vol van “begeerlijkheden”?
Het hart, thomas! Ons zondige mensenhart! Datzelfde hart dat jij, en zovele anderen hier als het criterium voor waarheid beschouwen.
Maar zoals het Bijbelvers uit Timotheus al aangeeft, is het de ellende van deze ‘vrouwkens’ dat zij altijd maar ‘leren’ en nooit komen tot ‘kennis der waarheid’. Dat wil zeggen: Wie zich altijd maar laat ‘leren’, zich laat leiden door zijn hart, zijn emoties, zijn gevoel, wordt immer bedrogen en komt niet tot de waarheid!
In Genesis sprak God tot de vrouw: “en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.” Het door geloof verlichte verstand, zal dan ook moeten ‘heersen’ over het gevoel, thomas. De val geschiedde doordat de zonde allereerst post vatte in de vrouw. Adam luisterde naar- en, liet zich leiden door- zijn vrouw. En aldus werden zij beiden uit het Paradijs verdreven. De weg terug is nu niet door deze tragische vergissing te herhalen en ons wederom te laten leiden door ons hart. De Bijbel spreekt nu tot ons verstand, thomas. Wanneer ons hart zal worden geleid door het door het geloof verlichtte verstand, zullen bedien, zowel hart als verstand, worden vernieuwd.
Jij vraagt mij of ik het geloof heb. Welnu; ik beaam dat dat zo is. Maar zou het niet beter zijn om jezelf deze vraag te stellen? Want in veel van jouw bijdragen op dit forum proef ik toch een stevige antipathie tegen vele zaken zaken die de Bijbel ons leert. Is dat dan geboren uit het geloof, thomas? Of komt dat toch voort uit datgene dat de waarheid altijd weer tegenstaat? Ons in zonden verzonken, menselijke hart, thomas?
thomas Schreef:
——————————————————-
> Het is het zien wat uit de mens komt, en daarmee
> zijn veroordeling van de ander om zichzelf te
> verheffen.
Jij bent van mening als een ander de ander op iets wijst of vermaant of iets leert dat dat zelfverheffing is van die ander? Dat is toch niet wat de Schrift ons leert Thomas? Het is eerder gebrek aan inzicht dat maakt dat je zulke dingen schrijft.
>
> Echter, het willen zien of kunnen horen wat uit
> het geloof komt, was mijn bede.
Mijn bede is dat je tot het geloof komt, en niet een geloof.
>
> Toch is de bede verhoord en blijkt weer, dat wat
> uit Liefde is geschreven precies daar komt waar de
> behoefte is.
Wat een discipel van Jezus Christus schrijft is uit liefde, of de ander dat wil accepteren is de vraag!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?