Frederik D Schreef o.a. :
>Voor de rest vond ik jouw reactie tamelijk volwassen.
Dat vind ik nou juist niet.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlHet is moeilijk hierop een eensluidend antwoord te geven; omdat in geschiedschrijving zelden iets “objectief” is, alzo ook in theologie. Zelf zie ik een logisch geheel in het bijbelverhaal, en terwijl de Islam wel uitgaat van een gemeenschappelijke oorsprong met het Christendom, vind ik dat dat ze die rode lijn verlaten hebben… Verder toen ik het NT voor het eerst las, bemerkte ik een verdraagzaamheid bij Jezus die ik bij weinig mensen zie, of ze nu gelovig of ongelovig zijn. Van nature zijn mensen in mijn ogen tamelijk dogmatisch, en daar handelen we ook naar, alsof we het moeilijk hebben met mensen die er anders over denken dan wij. Ook dat zie ik niet in de Koran, ik vind dat de Koran iets te fel de leer van het OT doortrekt wat het betrekken van geweld en verovering in hun geloofsbelevenis betreft, wat ik niet terug vind in het Christendom zoals ik dat uit de bijbel destilleer. Dat wil niet zeggen dat er geen wraak geoefend zou worden op de “vijanden” van God, maar dat die wraak enkel bij God ligt. (Ro 12:19 wat een citaat is van Deut 32:35, maar dan toegepast op Christenen)
Toch ben ik het niet eens dat met enige zekerheid zomaar te vertellen is of (bepaalde) christenen onder andere staatsgodsdiensten opeens meteen ook zouden kunnen gerekend worden tot die andere godsdienst… Dat is iets te gemakkelijk… Als mens, althans mezelf, heb leren kritisch denken, lezen en schrijven. Ik neem dan ook niet zomaar iets voor waar aan omdat het de norm is… Misschien als ik hier vaker kom, zult u wel ondervinden dat mijn geloof allesbehalve mainstream is. Toch blijft het natuurlijk zalig om met broeders en zusters die soortgelijke dingen geloven te praten en gezellig mee om te gaan. Althans heb ik vrienden van alle slag, maar toch blijft het leuk om tussendoor met iemand te kunnen praten over het geloof dat we delen.
Met je antwoord geef je dan helaas ook geen antwoord waarom de bijbel eerder “waar” zou moeten zijn dan de Koran of de Bagavad Gita…
Opening van de Koran:
"In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden.
De Barmhartige, de Genadevolle.
Meester van de Dag des Oordeels.
U alleen aanbidden wij en U alleen smaken wij om hulp.
Leid ons op het rechte pad.
Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden.
(Al-Faatihah)
Verder toen ik het NT voor het eerst las, bemerkte ik een verdraagzaamheid bij Jezus die ik bij weinig mensen zie, of ze nu gelovig of ongelovig zijn. Van nature zijn mensen in mijn ogen tamelijk dogmatisch, en daar handelen we ook naar, alsof we het moeilijk hebben met mensen die er anders over denken dan wij.
Mee eens. Het is letterlijk een houvast om een overtuiging als een waarheid te hebben. Van daaruit kunnen vele vragen die de mens zouden moeten kunnen laten inzien dat er een andere wereld is, naast zich neer worden gelegd.
Dat is wel zo veilig voor het ego.
Het ligt begraven, omdat de mens bang is voor de Meester die om rekenschap komt; hoeveel is de opbrengst, van wat ik je gegeven heb?
Wat is die opbrengst dan bij jou?
En het is inderdaad een blamage als je alleen die tekst Johannes 3:16 wil interpreteren naar je eigen inzicht, maar de rest wat er achter staat even wil vergeten
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?