Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Het Absolute, Logisch Godsbewijs.

• rudi bijbelstudie

a.h.w. ik tot dusver meen in een andere dimensie wel aan de slag te blijven

rare zin, abracadabra

• Frederik D

Aan Valere

Het absolute betekent letterlijk het losgemaakte en betekent letterlijk aldus hetzelfde als het abstracte. En daarmee zijn we bij de kern van mijn kritiek. Jij maakt de wetten los van de concrete realiteit en vervolgens dicht jij die wetten allerlei metafysische eigenschappen toe.

Je zwaait met Aristoteles maar in wezen dien je te zwaaien met Plato. Al met al ben je een platonist. Ik ben een antiplatonist.

Je godsbewijs is zo lek als een mandje zonder bodem.

De kritiek van Rudi is zeer steekhoudend. Je neemt een stapel van vijftig A/viertjes en vervolgens verwijder jij die A/viertjes. Wat hou je dan over? Een lege stapel? Of helemaal niets? Die lege stapel die niet bestaat, is jouw absolute.

• Douce.

Mocht je niet weten wat a.h.w. is? Dat betekent alhoewel…..:D

In iedere geval weet je dat ik het redelijk eens ben op dat gebied.

Douce

• Frederik D

Merels die wormen levend verorberen? Lijkt mij niet echt te pleiten voor een goede God.

• Frederik D

Dat is typisch een amateur/philosooph. Rammelende redenaties en blindheid voor de universitaire filosofische kritiek.

Dat soort mensen denken vaak Einstein te kunnen weerleggen en een oplossing te hebben voor het onoplosbare probleem van de kwadratuur van de cirkel.

• Frederik D

Dat heb ik nooit gezegd. Wel beweerde ik het volgende. Het heelal dijt globaal uit maar locale melkwegstelsels kunnen elkaar naderen. Net zoals ik jou kan naderen.

• samuel

God is toch goed voor de merel, deze heeft te eten, en houd daarmee net als de mol de wormen populatie in bedwang!

• Valère De Brabandere

-Dat absolute en abstracte is niet verlaten van de werkelijkheid .

-Volgens Hegel : ' is alles slechts een trap in de evolutie van de absolute idee; zodat de werkelijkheid niet van de rede en de rede niet van de werkelijkheid verlaten is ….

• Stefan

Valère De Brabandere Schreef:

——————————————————-

> -Dat absolute en abstracte is niet verlaten van de

> werkelijkheid .

> -Volgens Hegel : ' is alles slechts een trap in de

> evolutie van de absolute idee; zodat de

> werkelijkheid niet van de rede en de rede niet van

> de werkelijkheid verlaten is ….

Mooie uitspraak.

Men kan slechts de trap beklimmen, door steeds de volgende stap te nemen, en de voorgaande treden los te laten.

Zo komt de 7 door de 6 te doorlopen. En is de 8 pas mogelijk na de 7 voldaan te hebben.

• Valère De Brabandere

-Het abstracte is niet hetzelfde als het absolute … Iets dat absoluut is, is ook noodzakelijk en kan niet anders zijn, of niet er niet zijn ; voor het abstracte geldt dit niet altijd .

-Ja, een logisch godsbewijs is dan eerder Platonisch, daar het enkel kan gelden in een soort ideeën-wereld . Of in die wereld van Hegel en van de evolutie van de absolute idee-

- En die eeuwige wetten zijn dan ook de basis ideeën voor alle verdere evolutie, ook voor het concrete.

-Zoals de logica een dwang of wil in zich heeft; is ze de basis energie, die zich ook manifesteert in de ‘dingen’ zelf .