Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De persoonlijke Messias uit Jesaja 53.

• BOAZ

Zeker de voetnoten lezen die zijn beter als het artikel.

Voetnoot 18 kan zo op de website van Eliyahu:S

noot 18 : (bericht Jerusalem Post 7 mei 2009)

Shas leider Rabbi Ovaduah Yosef heeft beweerd, dat de vermoorden in de Holocaust reïncarnaties waren van de zondaars uit vorige generaties, (…) In zijn wekelijkse zaterdagavond preek, met als onderwerp de periode tussen de 17e Tammoez en het vasten opTisha Be'av, verklaarde de rabbi dat op 17 Tammoez, een aantal rampen hebben plaatsgevonden, zoals de doorbraak van de muren van Jeruzalem, die leidde tot de vernietiging van de Tempel op Tisha Be'av, en ook de zonde van het gouden kalf hetgeen heeft geleid tot het verbrijzelen van de stenen tafelen. “Er is geen ramp dat het volk van Israël heeft geleden, dat geen deel uitmaakt van de straf voor de zonde van het gouden kalf. De tragedies die we hebben meegemaakt gedurende generaties - de Inquisitie, de Holocaust - ze zijn allemaal onderdeel van de zonde van het gouden kalf, ” lichtte Rabbi Yosef toe. “Immers, mensen zijn boos en vragen waarom was er een Holocaust? Wee ons, want wij hebben gezondigd. Wee ons, want er is niets dat we kunnen zeggen om het te rechtvaardigen,” zei hij. ”Het spreekt vanzelf dat wij geloven in reïncarnatie,“ vervolgde Yosef. ”Het is reïncarnatie van die zielen. Onze leraar De Ari zei, dat er geen nieuwe zielen in onze generatie zijn. Alle zielen zijn al ooit in de wereld geweest en zijn teruggekeerd. Al die arme mensen in de Holocaust; we vragen ons af waarom het werd gedaan. Er waren rechtschapen mensen onder hen. Toch werden ze gestraft omwille van zonden van vorige generaties”.

Boaz.

• Eliyahu

theo Schreef:

——————————————————-

> Citaat:

>

> Daar Eliyahu maar blijft door drammen over Jes 53

> voel ik de noodzaak toch nog eens duidelijk te

> maken dat Jezus wel degelijk

> de beloofde messias is en dat het zonder Hem

> onmogelijk is in de toekomst eeuwig leven te

> verkrijgen.

> En let wel lieve mensen Gods oordeels dag is

> dichter bij dan wij denken.

> ——————–

> Punt 1)

> Dus uit angst moeten de mensen dan maar gaan

> geloven ( zoals Brooklyn voorschrijft natuurlijk

> want de niet JG zullen ook geen eeuwig leven

> verkrijgen immers) .

> Dat lijkt me een zeer slechte basis, dan is er

> geen sprake van liefhebben laat staan van een

> relatie .

> Je komt een mooie of minder mooie meid tegen en je

> drukt een pistool tegen haar hoofd en zegt: Hou

> van mij en trouw met mij want anders schiet ik je

> dood.

Bs'd

“De vreze voor J-H-W-H is het begin der wijsheid” Psalm 111:10

“De vreze voor J-H-W-H is het begin der kennis” Spreuken 1:7

“De vreze voor J-H-W-H is het begin der wijsheid ” Spreuken 9:10

”Zie, de vreze voor J-H-W-H – dat is wijsheid” Job 28:28

J-H-W-H, uw G.d, zult gij vrezen, Hem zult gij dienen en bij zijn naam zweren.” Deut 6:13

“Opdat gij J-H-W-H, uw G.d, vreest door al zijn inzettingen en geboden te onderhouden” Deut. 6:2

“Nu dan, Israel, wat vraagt J-H-W-H, uw G.d, van u dan J-H-W-H, uw G.d, te vrezen door in al zijn wegen te wandelen; Hem lief te hebben; J-H-W-H, uw G.d, te dienen met uw ganse hart en met uw ganse ziel” Deut. 10:12

"Van al het gehoorde is het slotwoord: VREES GOD, en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want G.d zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad." Pred 12:13

Theo, waar lees jij nou dat je een “relatie” met God moet hebben?

• Eliyahu

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> In de Talmoed staat een commentaar van Rashi

> waarin de Messias geindentificeerd word als de

> melaatse.

> Als een persoon en niet als het volk Israel.

>

> He Sits Among the Paupers

> R. Yehoshua ben Levi encountered the prophet

> Eliyahu as he was standing at the entrance of R.

> Shimon ben Yochai's cave,… and asked him: "When

> is Mashiach coming?"

> Replied the prophet: “Go and ask him.”

>

> “But where is he to be found?”

>

> “At the gate of Rome.”

>

> “By what sign shall I recognize him?”

>

> "He is sitting among paupers stricken by

> wounds…."

>

> To these words Rashi adds: "They are leprous, and

> so is he; as it is written, 'He is ailing

> because of our sins,' and it is likewise

> written, ‘He has borne our sicknesses.’"507

Bs'd

Boaz, is iets wat in de Talmoed staat voor jouw bewijs?

Heb jij zo'n rotsvast geloof in de Talmoed?

• Eliyahu

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> In de Talmoed staat een commentaar van Rashi

> waarin de Messias geindentificeerd word als de

> melaatse.

> Als een persoon en niet als het volk Israel.

>

> He Sits Among the Paupers

> R. Yehoshua ben Levi encountered the prophet

> Eliyahu as he was standing at the entrance of R.

> Shimon ben Yochai's cave,… and asked him: "When

> is Mashiach coming?"

> Replied the prophet: “Go and ask him.”

>

> “But where is he to be found?”

>

> “At the gate of Rome.”

>

> “By what sign shall I recognize him?”

>

> "He is sitting among paupers stricken by

> wounds…."

>

> To these words Rashi adds: "They are leprous, and

> so is he; as it is written, 'He is ailing

> because of our sins,' and it is likewise

> written, ‘He has borne our sicknesses.’"507

Bs'd

Veel traditioneel Joodse bronnen komen met een Messiaanse interpretatie van dit Jesaja-gedeelte. We noemen enkele van deze bronnen. In de Babylonische Talmoed, Sanhedrin 97b (zie afbeelding hiernaast), wordt verwezen naar Jesaja 53:4 als het over de Messias gaat:

The Rabbis said: His name is ‘the leper scholar,’ as it is written, Surely he hath borne our griefs, and carried our sorrows: yet we did esteem him a leper, smitten of God, and afflicted. De rabbijnen zeiden: Zijn naam is “de melaatse geleerde,” want er staat geschreven, voorwaar hij heeft onze smarten gedragen, en ons lijden op zich genomen: toch beschouwen we hem als een lepralijder, gekweld en gestraft door God.(2)

Wat zijn niet begrijpen, is dat de talmoed niet altijd letterlijk genomen moet worden.   Wat de rabbijnen daar doen is een geheugensteuntje gebruiken,  en niet de tekst letterlijk verklaren.

Hetzelfde doen ze bijvoorbeeld in de babylonische talmoed in Sotah 14A:  “Rabbijn Simlai verklaarde:  Waarom wilde Mozes onze leraar het land Israel binnengaan?  Om de vruchten ervan te eten?  Om de buit te vergaren? Maar zo sprak Mozes: ”Vele geboden zijn gegeven die alleen volbracht kunnen worden in het land Israel.  I wil binnengaan zodat ik die allemaal kan vervullen.“  De Heilige, Hij zij gezegend, sprak tot hem:  ”Is het alleen om het verkrijgen van de beloning voor het vervullen van de geboden dat je wil binnengaan? Ik zal je de beloning geven alsof je ze alleamaal volbracht hebt, gelijk het geschreven staat:  “Daarom zal Ik hem een deel geven onder velen en met machtigen zal hij de buit verdelen, omdat hij zijn leven heeft uitgegoten in de dood, en onder de overtreders werd geteld, terwijl hij toch veler zonden gedragen en voor de overtreders gebeden heeft.”

Dit is een citaat van Jesaja 53.   Maar zegt de Talmoed nu dat Jesaja 53 over Mozes gaat?   Natuurlijk niet.   De tekst van Jesaja daar wordt alleen aan gerefereerd om een voorbeeld te geven.   En net zoals de Talmoed niet gelooft dat Jesaja 53 over Mozes gaat, zo gelooft het ook niet dat het over de messias gaat.

Hier is nog een voorbeeld:  De Talmoed, Brachot 57B, zegt:  “Zes dingen zijn goed voor een zieke:  Niezen, zweten, vlotte stoelgang, slaap, en een droom.  Niezen, gelijk er geschreven staat:  ”Elk van zijn niezingen doet een licht schijnen“, Job 41:9,  zweet, gelijk er geschreven staat:  ”In het zweet des aanschijns zult gij uw brood verdienen“, Gen 3:19, goede stoelgang, gelijk er geschreven staat:  ”als het er vlug uitkomt, zal hij niet doodgaan“, Jes 51:14, zaadlozing, gelijk het geschreven staat:  ”Hij zal zijn zaad zien, en zijn dagen verlengen“, Jes 53: 10, slaap, gelijk het geschreven staat: ”ik zou slapen, dan zou er voor mij rust wezen;“  een droom, gelijk er geschreven staat:  ”u laat me dromen en houdt me in leven" Jes 38:16.

Dus hier wordt Jesaja 53 toegepast op iemand die een zaadlozing heeft.   En denkt iemand nou dat de talmoed denkt dat het gaat over iemand die een zaadlozing heeft?

Dus de christenen hebben gewoon niet het geringste benul hoe de talmoed te lezen.

Maar hoe dan ook, joodse traditie gebruiken om het christendom te rechtvaardigen is natuurlijk een wanhoopsdaad.   Als de christenen geloven in de joodse traditie, dan kunnen ze hun christendom gelijk overboord gooien.

Geloven ze niet in de joodse traditie, dan heeft het geen enkele zin om te gaan vertellen dat de joden geloofden dat het over de messias gaat.

De christenen vervolgen met: 

“De bekende rabbijn Rashi (Rabbi Solomon Izaak, circa 1040-1105) probeerde de centrale focus van Jesaja 53 te verleggen naar Israël.(3) Hij wilde voorkomen dat Joden zich zouden bekeren tot het gedegenereerde Middeleeuwse christendom. De invloedrijke rabbijn, filosoof en arts Maimonides (1135-1204) was het met deze interpretatie echter niet eens en bevestigde de Messiaanse interpretatie van deze passage. Er werden een drietal tegenargumenten opgeworpen tegen de vernieuwing van Rashi. Ten eerste bestond er concensus onder de vroegere geleerden dat dit tekstgedeelte op de Messias sloeg. Rashi kwam derhalve met een interpretatie zonder ‘historisch precedent’. Voorts kan opgemerkt worden dat het tekstgedeelte in het enkelvoud staat geschreven. Het is daardoor niet aannemelijk dat de tekst zou gaan over een natie of meerdere personen.”

Laten we beginnen met;  “Ten eerste bestond er concensus onder de vroegere geleerden dat dit tekstgedeelte op de Messias sloeg. Rashi kwam derhalve met een interpretatie zonder ‘historisch precedent’.”  Lang voor Rashi in het jaar 1000 was de joodse lezing van Jesaja 53 dat het over het volk Israel spreekt. In de Midrash Rabbah over Nummeri staat helder en duidelijk geschreven dat de lijdende knecht Israel is.

In de Talmud, afgesloten rond het jaar 500, in traktaat Brachot 5A, staat minstens drie keer geschreven dat de lijdende knecht Israel is.

De targum Jonathan ben Uzziel uit de eerste eeuw, zegt in zijn commentaar op Jesaja 53 meerdere malen dat de lijdende knecht Israel is.

En dan is er natuurlijk nog de christelijke kerkvader Origenes, geboren in het jaar 185, die zegt dat in een discussie met joodse wijze mannen, zij zeiden dat de knecht in Jesaja 53 het volk Israel voorstelt.

Dat zegt hij in het boek “Contra Celsus”: Dat boek kan in het engels online hier gevonden worden: http://www.newadvent.org/fathers/0416.htm

Kijk in boek 1, in het eind van hoofdstuk 54, en het begin van hoofdstuk 55.

Daar schrijft Origen: “But He was wounded for our sins, and bruised for our iniquities. The chastisement of our peace was upon Him; by His stripes we were healed. We all, like sheep, wandered from the way. A man wandered in his way, and the Lord delivered Him on account of our sins; and He, because of His evil treatment, opens not His mouth. As a sheep was He led to slaughter; and as a lamb before her shearer is dumb, so He opens not His mouth. In His humiliation His judgment was taken away. And who shall describe His generation? because His life is taken away from the earth; because of the iniquities of My people was He led unto death.” Now I remember that, on one occasion, at a disputation held with certain Jews, who were reckoned wise men, I quoted these prophecies; to which my Jewish opponent replied, that these predictions bore reference to the whole people, regarded as one individual, and as being in a state of dispersion and suffering, in order that many proselytes might be gained, on account of the dispersion of the Jews among numerous heathen nations."

Het is heel duidelijk, Origen, debatterend met joden, wordt door die joden die wijs geacht werden, gezegd dat Jesaja 53 spreekt over Israel.

Dus geen messias, maar Israel.   In het hele begin van het christendom.   Heel lang voor Rashi.

Dus ook die christelijke claim deugt van geen kant.

• Eliyahu

theo Schreef:

——————————————————-

> Snel lezen lijkt het me een goed artikel.

> ————————————————–

> -

>

> Het probleem is natuurlijk altijd het absolute.

>

> IK heb natuurlijk gelijk , tegenspraak dulden we

> niet.

>

> ————–

>

> Fundamentalisme duldt geen tegenspraak, het

> absolute IS absoluut.

>

> Water bij de wijn kan en mag niet laat staan dat

> er twee waarheden naasten elkaar zouden kunnen

> bestaan.

>

> ——————

>

> Erder schreef ik:

>

> Gepost door: theo (—.sub227.ddfr.nl)

> Datum: 23 mei 2012 00:13

>

> Binnen serieuze theologie is men (zeker na WO 2 )

> uiterst voorzichtig geworden om alleen Jezus

> absoluut in Jesaja 53 te kunnen/willen zien.

>

> Ik heb het wel vaker geschreven hier: “”het“” (

> Jezus zowel als het volk Israël) kan domweg “”

> naast elkaar bestaan“”.

>

> Verdere discussie met mij over dit onderwerp van

> nietus/wellus is derhalve zinloos.

> Voor Boaz en Florin en Eli

> en…en…en….trouwens ook zo is de afgelopen

> jaren wel gebleken.

>

> Toch??

Bs'd

Veel hersenspoeling is nodig om de christelijke hersenspoeling te niet te doen, dus bs'd blijf ik het goede nieuws verkondigen van J-H-W-H is ÉÉN en zijn naam ÉÉN.

En natuurlijk dat de knecht Israel is, en niet de messias.

Tot dusver kon NIEMAND enig bewijs uit Jesaja of uit de Tenach leveren dat de knecht de messias is.

Het bewijs voor Israel als de knecht is sterk en overvloedig.

En natuurlijk is al mijn voorgaande gedebatteer niet voor niks geweest.

Kijk naar Menachem, die spoorloos verdwenen is. Waarom is dat? Omdat hij ingezien heeft dat hij niet tegen mijn argumenten op kan.

Kijk naar Nakdimon, die spoorloos verdwenen is. Waarom is dat? Omdat hij ingezien heeft dat hij niet tegen mijn argumenten op kan.

Kijk naar Florin, die een topic opende over Jesaja 53, en die , nu spoorloos verdwenen is. Waarom is dat? Omdat hij ingezien heeft dat hij niet tegen mijn argumenten op kan.

Dus het is allemaal zeker niet zinloos.

En natuurlijk moeten de christelijke leugens, die nog steeds her en der rondgestrooid worden, weerlegd worden.

Kijk naar dat info-nu artikel wat gebaseerd is op leugens, en waarmee men onwetende mensen probeert te vangen.

En daar zet ik me voor in, om de leugen te ontmaskeren, en de waarheid te laten zien. Om een licht der natiën te zijn, om blinde ogen te openen, om gevangenen uit de kerker te leiden, uit de gevangenis wie in geestelijke duisternis gezeten zijn.

• Eliyahu

theo Schreef:

——————————————————-

> Ook dat.

>

> ALS ik maar gelijk heb !!

>

> Of is het: ik hoop dat ik gelijk heb? Anders ben

> ik windmolens aan het bevechten.

> Neeeeee, natuurlijk niet want ik heb toch gelijk.

Bs'd

Zou ik dan maar moeten gaan toegeven dat het ook over de messias spreekt?

Maar dan moet ik ook gaan toegeven aan de islamitische claim dat het over Mohammed spreekt.

En ook aan de Lubavitcher claim dat het over Rabbijn Schneerson spreekt.

En ook ….. En ook…..

En waarom zou ik dat moeten doen als er TOTAAL HELEMAAL GEEN ENKEL BEWIJS in Jesaja of de Tenach te vinden is om die claims te onderbouwen?

Waarom zou wie dan ook krankzinnige onbewijsbare claims moeten honoreren?

• Eliyahu

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> "Immers, mensen zijn boos en vragen waarom

> was er een Holocaust?

Bs'd

Lees het antwoord hier: https://sites.google.com/site/bergzion/torah/holocaustnl

• Frederik D

Origen? Origenes.

• Eliyahu

Richard III Schreef:

——————————————————-

> Tja, wat is een messias?

Bs'd

Een uittreksel van mijn Daniel 9 page, hier te vinden: https://sites.google.com/site/bergzion/torah/daniel9

Dus 7 profetische weken (die staan voor 49 profetische dagen = 49 jaar) na het begin van de babylonische ballingschap moet een messias, een gezalfde, op het toneel verschijnen. Wie was die gezalfde?

Ten einde dit te begrijpen moeten we eerst weten wat een gezalfde, of een messias, is. Het woord messias komt van het hebreeuwse woord “meshiach”, en dat betekent gezalfde. In Israel was het de gewoonte om belangrijke figuren zoals koningen en hogepriesters, te zalven met olie als inwijding voor hun belangrijke taak. Dit werd gedaan door een profeet en/of priester. De eerste messias was koning Saul. Hij was gezalfd door de profeet en priester Samuel, zoals we kunnen lezen in het eind van I Sam 9 en het begin van hoofdstuk 10. En Saul werd een messias genoemd, zie I Samuel 12, de eerste verzen. Alleen het vreemde is dat hier het het hebreeuwse woord “meshiach” in de Staten Vertaling wordt vertaald met “gezalfde”, terwijl hetzelfde woord in Daniel 9 wordt vertaald met “messias”.

De volgende messias, of gezalfde, was David. In I Samuel 16:12-13 zalft de profeet Samuel hem tot koning, en hij wordt een messias, zoals we kunnen lezen in II Samuel 23:1; “Voorts zijn dit de laatste woorden van David. David, de zoon van Isai zegt, en de man, die hoog is opgericht, de gezalfde van Jakobs God, en liefelijk psalmen van Israel, zegt:….”

En dan was er de messias Salomo. I Koningen 1:39; “En Zadok, de priester, nam den oliehoorn uit de tent, en zalfde Salomo; en zij bliezen met de bazuin, en al het volk zeide: De koning Salomo leve!”

En de bijbel noemt hem een messias: II Kronieken 6:42, een gebed van Salomo: “Here God, wijs uw gezalfde niet af, gedenk de gunstbewijzen aan uw knecht David.”

Dus nu weten we wat een messias is; een gezalfde koning. En nu kunnen we gaan uitzoeken wie de messias, de gezalfde, is van Daniel 9 vers 25.

Even tussendoor: JC is nooit tot koning gezalfd zoals een joodse koning gezalfd moet worden, hij was ook nooit een koning, dus, hij was geen messias, geen gezalfde. Daarom kan Daniel 9 geen betrekking hebben op hem.

• Eliyahu

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Origen? Origenes.

Bs'd

Engelse spelling.