Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Koninkrijk van God

• CU

De tekst die jij gaf is niet tegenstrijdig de uitkomst van het gesprek tussen Jezus en Nicodemus.

Maar het moet wel begrepen worden in het licht van dat gesprek.

En wat betreft het schuiven was dat een vooruitlopen op wat ik later schreef. Maar dat was volgens mij niet aan Thomas.

• Frans

CU Schreef:

——————————————————-

> De tekst die jij gaf is niet tegenstrijdig de uitkomst van het gesprek tussen Jezus en Nicodemus.

>

> Maar het moet wel begrepen worden in het licht van dat gesprek.

>

> En wat betreft het schuiven was dat een vooruitlopen op wat ik later schreef. Maar dat was volgens mij niet aan Thomas.

Ok, ik accepteer wat je zegt, want vind je dan van deze teksten? Als je goed leest is zowel het ‘vlees’ als de ‘Geest’ (en een nieuwe) aanwezig bij oprechte bekering.

Ez 11,19

Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in hun binnenste, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven,

1 Kor 6,19

Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?

1 Kor 12,13

want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt.

Rom 8,23

En niet alleen zij, maar ook wij zelf, die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam.

• CU

Frans Schreef:

>

>

>

>

> Ez 11,19

>  

> Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in

> hun binnenste, en Ik zal het hart van steen uit

> hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees

> geven,

Hier lees je dus niet over een hemelse hoedanigheid, maar over het tijdelijke bestaan op aarde. Zo ook de drie volgende verzen.

Het gaat hier niet over wedergeborenen in het gezin van God. Het spreekt immers niet over het volmaakte.

>

> 1 Kor 6,19

>  

> Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van

> de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God

> ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?

>

>

> 1 Kor 12,13

>  

> want door één Geest zijn wij allen tot één

> lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken,

> hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij

> met één Geest gedrenkt.

>

>

> Rom 8,23

>  

> En niet alleen zij, maar ook wij zelf, die de

> Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten

> bij onszelf in de verwachting van het zoonschap:

> de verlossing van ons lichaam.

• Frans

Het Geestelijke is volmaakt, het vlees is nog steeds feilbaar. Dat kan je in heel de bijbel lezen.

• Douce.

Tja, dus uiteindelijk is het “vlees” echt nog niet verlost, ook al vliegen er diverse Bijbelteksten om de oren. Als je vraagt: waarvan ben je dan verlost, is het antwoord ver te zoeken.

Meestal is de wens de vader van de gedachten.

Douce

• 'en passant'

Frans Schreef:

——————————————————-

> Het Geestelijke is volmaakt, het vlees is nog

> steeds feilbaar. Dat kan je in heel de bijbel

> lezen.

Eerst de Geboorte van de Geest Gods, nadien de Wedergeboorte door de Geest Gods. Dat laatste is aan zeer weinigen gegeven,slechts een Mens in Christus . In die zin wordt het woord Wedergeboorte zeer losjes in de mond genomen.

De eerste Geboorte is zelfs nog geen algemeen feit en nochtans worden we er elk jaar aan herinnerd :)

Door God aan te nemen in je hart, zoals zo vaak hier genoemd wordt is men nog niet wedergeboren,hoogstens heeft men een spirituele ervaring beleefd. Maar dit kan men dan zien als een ‘wekken’ uit de slaap, zoals Lazarus uit de dood opgewekt werd.Maar hij was nog niet wedergeboren daardoor .

Marith

• Frans

In een eerdere tekst had ik al aangegeven dat er iets veranderd aan je natuur, je karakter, dat kan een mens zelf niet. Ook begon ik met uitleggen dat het ook geen toverwoord is. Er wordt zoveel zweverig gemaakt, in dit geval is meestal de armpjes omhoog en rare taal uiten van mensen die het zo vaak over wedergeboorte hebben. Zo denk ik dus niet.

• Frans

Douce Schreef:

——————————————————-

> Tja, dus uiteindelijk is het “vlees” echt nog niet verlost, ook al vliegen er diverse Bijbelteksten om de oren.

> Als je vraagt: waarvan ben je dan verlost, is het antwoord ver te zoeken.

> Meestal is de wens de vader van de gedachten.

>

> Douce

Wie niet weet waarvan hij/zij verlost is kan ook onmogelijk zichzelf als wedergeboren beschouwen denk ik.

Maar als je aard letterlijk veranderd is, je vleselijke neigingen die je karakter normaal niet in toom kan houden verdwijnen, dan kan je toch wel van een nieuwe mens spreken, een wedergeboren mens. Niet een volmaakte mens echter, de Geest die we dan ontvangen hebben begrijpt het helemaal, het vlees staat tijdens ons leven nog steeds in de weg.

• CU

Frans Schreef:

>, het

> vlees staat tijdens ons leven nog steeds in de

> weg.

Dat is wat Jezus Nicodemus leerde.

• 'en passant'

Frans Schreef:

——————————————————-

Ik heb je bericht gelezen waarin je naar hier refereert ,vandaar da tik hier even op inpik.

>

> Wie niet weet waarvan hij/zij verlost is kan ook

> onmogelijk zichzelf als wedergeboren beschouwen

> denk ik.

hier zeg je iets cruciaal, inderdaad, zelfkennis leidt naar God.Daarvoor zullen we tot in de kerker van onszelf moeten afdalen om te weten wat de geboorte is en de wedergeboorte.

>

> Maar als je aard letterlijk veranderd is, je

> vleselijke neigingen die je karakter normaal niet

> in toom kan houden verdwijnen, dan kan je toch wel

> van een nieuwe mens spreken, een wedergeboren

> mens.

Je zou kunnen zeggen dat hij aan het ontwaken is ;-)

Niet een volmaakte mens echter, de Geest die

> we dan ontvangen hebben begrijpt het helemaal, het

> vlees staat tijdens ons leven nog steeds in de

> weg.

een onvolmaakte is geen nieuwe Mens en ook geen Wedergeborene dus in en door Geest..

Marith