Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Koninkrijk van God

• BOAZ

CU Schreef:

——————————————————-

> BOAZ Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > CU,

> >

> > Born again en wederom geboren zijn populaire

> > woorden in de Christelijke wereld, ik gebruik

> > hetzelf ook wel eens op PB hoewel het niet een

> > juiste vertaling is.

>

> Hiermee zeg je dus dat jij niet bent wedergeboren

> zoals de mens dat meent wat het begrip inhoudt?

Dat is niet wat ik schreef CU!

Dit schreef ik: Een meer letterlijke vertaling moet zijn: van

bovenaf opnieuw geboren worden!

Ik ben door de genade van God, van bovenaf opnieuw

geboren.

> > Een meer letterlijke vertaling moet zijn: van

> > bovenaf opnieuw geboren worden!

> >

> > Ik ben door de genade van God, van bovenaf

> opnieuw

> > geboren.

> >

> > Wat is er mis met de volgende tekst?

> >

> > Johannes 3:31 Die van boven komt, is boven

> allen;

> > wie uit de aarde is, is uit de aarde en spreekt

> > van de aarde. 32 Die uit de hemel komt, is

> boven

> > allen; wat Hij gezien en gehoord heeft, dat

> > getuigt Hij en zijn getuigenis neemt niemand

> aan.

>

> Dus, wat uit de aarde komt, jij dus, spreekt van

> de aarde . Kan dus nu niet wedergeboren zijn.

Het “boven” uit die van boven komt vers 31 is hetzelfde woord in het Grieks als wederom uit de verzen 3 en 7.

Ik getuig wat van boven komt!

>

> > 33 Wie zijn getuigenis aanvaardt, heeft

> bezegeld,

> > dat God waarachtig is. 34 Want Hij, die God

> > gezonden heeft, die spreekt de woorden Gods,

> want

> > Hij geeft de Geest niet met mate.

>

> Dus, wat uit Geest is, is geest. En dat kan een

> mens nu dus niet zijn.

Het is de Geest die als onderpand van mijn nieuwe geboorte van boven af in mijn hart is

2 Korintiers 5: 1 Want wij weten, dat, indien de aardse tent, waarin wij wonen, wordt afgebroken, wij een gebouw van God hebben, in de hemelen, niet met handen gemaakt, een eeuwig huis. 2 Want hierom zuchten wij: wij haken ernaar met onze woonstede uit de hemel overkleed te worden, 3 als wij maar bekleed, en niet naakt, zullen bevonden worden. 4 Want wij, die nog in een tent wonen, zuchten bezwaard, omdat wij niet ontkleed, doch overkleed willen worden, opdat het sterfelijke door het leven worde verslonden. 5 God is het, die ons juist dáártoe bereid heeft en die ons de Geest tot onderpand gegeven heeft.

>

>

> > 36 Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig

> > leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is,

> zal

> > het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft

> op

> > hem.

>

> Hier wordt gesproken in toekomende tijd. Dus kan

> niemand zeggen wedergeboren te zijn. Het

> wedergeboren worden ligt voor de mens in de

> toekomst.

Iedereen die van bovenaf opnieuw geboren is weet dat het plaats gevonden heeft in de wereld van nu.

2 Korintieers 5: 16 Zo kennen wij dan van nu aan niemand naar het vlees. Indien wij al Christus naar het vlees gekend hebben, thans niet meer. 17 Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

Boaz.

>

> >

> > Boaz.

• BOAZ

CU,

De Naardense Bijbel geeft de juiste vertaling van bovenaf en niet wederom!

Johannes 3:3 Jezus antwoordt en zegt tot hem:

vast en zeker is het, zeg ik je:

als iemand niet van bovenaf

wordt voortgebracht

kan hij het koningschap van God niet zien!

3:4 Nikodemus zegt tot hem:

hoe kan een mens nu worden voortgebracht

als hij al oud-en-wijs is?-

hij kan toch niet een tweede keer

de schoot van zijn moeder binnenkomen

en worden voortgebracht?

3:5 Jezus antwoordt:

vast en zeker is het, zeg ik je:

als iemand niet wordt voortgebracht

uit water en Geest,

kan hij niet binnenkomen in het

koninkrijk van God;

3:6 wat uit het menselijke vlees

wordt voortgebracht

is en blijft vlees

en wat uit de Geest

wordt voortgebracht

is en blijft Geest;

3:7 verwonder je er niet over dat

ik je heb gezegd:

gij moet van bovenaf

weer worden voortgebracht!-

Boaz.

• theo

Wanneer iemand van zichzelf beweert wedergeboren te zijn en zijn/haar daden en uitingen zijn van dien aard dat het ten koste gaat van de medemens dan kan diegen roepen wat h/zij wil maar dan is diegeen NIET wedergeboren.

Dan overschreeuwt die zijn/haar eigen “”(on)zelfverzerkerdheden“” natuurlijk wel maar het wedergeboren zijn is dan een wassen neus en een totaal volstrekt zinloze namaakvrome kreet.

• Stefan

en wat uit de Geest

wordt voortgebracht

is en blijft Geest;

Heeft jouw Geest een Naam?

• samuel

thomas Schreef:

——————————————————-

> en wat uit de Geest

> wordt voortgebracht

> is en blijft Geest;

>

> Heeft jouw Geest een Naam?

Ja de heilige Geest, de Geest Gods!

• Stefan

En?

Heeft die een Naam?

• CU

Slimmerik. Even nagedacht over mijn opmerking aan Frans en je op het spoor gebracht.

Maar dat spoor vertaal je verkeerd.

Ik zal je wel teleurstellen door te zeggen dat je niet wedergeboren ben, want dat kan niet als levend mens op deze aarde.

Om het duidelijk te maken ben ik zo vrij je mee te nemen naar het nachtelijke gesprek tussen Nicodemus, de Farizeeër, en Jezus. te lezen in Joh. 3, wat je op mijn aanraden al las.

3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

Nicodemus dacht aan een echte geboorte en stond perplex.

4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden?

Hierop ging Jezus uitleg geven aan Nicodemus, maar tevens aan jou. Want het ging niet over een echte geboorte zoals wij mensen dat weten.

5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest.

Jezus zag de verwondering op het gezicht van Nicodemus en ging verder:

7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

Nicodemus en ook jij zo ik nu begrijp, begrepen er niets van. Kijk maar hoe het verder ging , in die nacht:

9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kan dit geschieden? 10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Gij zijt de leraar van Israël, en deze dingen verstaat gij niet? 11 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wij spreken van wat wij weten en wij getuigen van wat wij gezien hebben, en gij neemt ons getuigenis niet aan. 12 Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het hemelse spreek?

Veel christenen, zoals jij en frans, zijn van mening dat ze wederom geboren zijn toen ze eerder in het leven Christus aanvaardden. Maar wat het echt inhoud weten jullie niet want het is veel meer dan wat jij hier doet geloven.

Natuurlijk was Nicodemus bekend met het fenomeen van een geboorte van een mens en begreep hij wat Jezus daarover zei, nl. “Wat uit het vlees geboren is, dat is vlees”.

Jezus vervolgde met de uitleg dat om het Koninkrijk van God te kunnen binnengaan de mens opnieuw geboren moet worden, en dan niet uit vlees, maar uit de Geest. Want ditmaal moet God je Vader worden. Niet uit vleselijke ouders moet de mens dan geboren zijn, maar uit geestelijke ouders.

Jezus zegt immers dat er twee soorten van geboorte zijn, één uit het vlees en één uit de Geest. En of je het nu gelooft of niet, maar wij mensen zijn uit het vlees geboren!!

Waarom ontkennen als v. 6 zegt “wat uit de Geest geboren is, dat is geest”? Dus, BOAZ, dat is geen vlees met bloed, botten en ingewanden. Een wedergeboren mens is volgens de verklaring van nota bene Jezus zelf niet uit vlees, maar uit geest samengesteld.

Ik kan het niet mooier maken dan dat het is, BOAZ, maar dit is wat Jezus er van zei en niet voor andere uitleg vatbaar. De wedergeboorte is geen emotionele ervaring van een gelovige, maar een letterlijke geboorte in geest, zonder vlees en bloed..

Omdat aan Nicodemus nog duidelijker te maken sprak Jezus verder:

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zo is een ieder, die uit de Geest geboren is.

Dit kunnen wij toch niet aan de kant schuiven? Hier staat toch duidelijk dat een wedergeboren mens uit geest is, onzichtbaar voor zogenaamde stervelijke ogen, net als de wind, niet te zien maar wel te onderscheiden.

Jezus maakte dus verschil tussen vleselijke en geestelijke geboorte. Het is toch niet te ontkennen dat mensen hun natuur overdoen aan hun kind? Een wedergeborene heeft dus God als hemelse Vader en zal dus dan ook de geestelijke natuur en volheid van God in bezit hebben.

Daarom ben ik niet wedergeboren en is niemand die ik ken wedergeboren in Geest.

• CU

Lees mijn reaktie aan BOAZ aangaande Jezus met Nicodemus.

• Frans

CU Schreef:

——————————————————-

> Lees mijn reaktie aan BOAZ aangaande Jezus met Nicodemus.

Ik begrijp jouw mening CU, maar je zei iets tegen Thomas van ‘dat kan je toch niet aan de kant schuiven?’. Vervolgens doe je dat wel met de tekst die ik hiervoor gaf.

• 'en passant'

CU Schreef:

——————————————————-

> De wedergeboorte is geen emotionele ervaring van een gelovige, maar een letterlijke geboorte in geest, zonder vlees en bloed..

Ik ben het met je eens ……

Marith