Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Koninkrijk van God

• Allen

Wedergeboren?, dat zit alleen tussen de oren, het klinkt ook zo middeleeuws.

Ik geloof dat ze de term wedergeboren worden/zijn, alleen nog in de reformatorische kerken gebruiken,

daar zweren ze zo wie zo bij middeleeuwse geloofsopvattingen:D

Het is maar net waar je je bij thuis voelt natuurlijk.

Tot geloof komen of gekomen zijn, dat klinkt geloofwaardiger.

Allen.

• CU

Ik begrijp dat je een slag om de arm houdt. Je weet het niet of je bent wedergeboren.

• CU

Ik heb geen idee dat het een item is van alleen de reformatorische kerken.

Eerder heb ik het idee dat het wedergeboren zijn een item is in de vrije groepen zoals baptisten, pinkster en evangelischen.

De leden van die groepen kunnen elkaar nog al eens bevragen of men wel wedergeboren is en die dringen daar nog wel eens op aan dat je wedergeboren moet zijn.

Maar volgens mij is het een niet bijbels dogma, althans voor een mens van vlees en bloed.

• CU

Dat de term niet vaak voorkomt, daar heb je gelijk in.

Toch worden er in de brieven van de evangelisten er wel toespelingen opgemaakt. Maar dat wellicht later.

Eerst maar eens afwachten wie menen wedergeboren te zijn, en op welke grond zij dat menen.

Ik ben er wel zeer benieuwd naar hoe iemand als Boaz, Peri en Samuel er op zouden reageren.

• CU

In de topic over de donkere kamer schreef Samuel:

(citaat;) Het kenmerk van een mens die Wedergeboren is, is dat deze zich niet laat verleiden of meeslepen door een leugenleer! (.einde citaat)

Wie van de prikkers kent iemand die wedergeboren is?

• Richard II

Ik laat mij niet verleiden of meeslepen door een leugenleer.

Dus ik ben wedergeboren!

Wat een slappe hap is het hier geworden trouwens nu er weer volop wordt gecensureerd.

• theo

Alleen mensen die het van zichzelf beweren en het over zichzelf zeggen: Samuel en Boaz en Peri …Florin ook meen ik.

En een leugenleer; ALLES is een leugenleer wat niet strookt met de geloofsvisie van mensen die denken de enige waarheid in pacht te hebben.

Dat ze onderling ook weer van mening verschillen doet natuurlijk niet ter zake.

• voorbijganger

CU Schreef:

——————————————————-

> Ik heb geen idee dat het een item is van alleen de

> reformatorische kerken.

> Eerder heb ik het idee dat het wedergeboren zijn

> een item is in de vrije groepen zoals baptisten,

> pinkster en evangelischen.

Ik wou net zeggen. In reformatorische kringen hebben ze juist een hekel aan dat volk dat maar te pas en te onpas claimt ‘wedergeboren’ te zijn. En terecht! De meesten die dit uitroepen, hebben geen flauw idee wat ze zeggen. En wanneer het niet uit het geloof van Christus wordt gezegd, is het de grootste leugen en blasfemie die er is. De wedergeboorte is in feite een mysterie waaraan enkel de gelovigen deel hebben. Ik zou heel technisch kunnen worden en je uitleggen dat er in een gelovig mens onderscheid gemaakt dient te worden tussen ‘de oude mens’ en de ‘uit God geboren Mens’. Maar dat soort kennis is doorgaans enkel maar voer voor hoogmoedige en in zonde volhardende zondaren. Beter is het om de gekruisigde Christus te prediken. De Zijnen horen naar Zijn stem.

• M*j*r**

CU Schreef:

——————————————————-

> Dat de term niet vaak voorkomt, daar heb je gelijk

> in.

Er staat ook in de bijbel “wederom” geboren. Het woord “wedergeboren” kom ik niet tegen.

> Toch worden er in de brieven van de evangelisten

> er wel toespelingen opgemaakt. Maar dat wellicht

> later.

>

> Eerst maar eens afwachten wie menen wedergeboren

> te zijn, en op welke grond zij dat menen.

Ik weet van mezelf dat ik niet wederom geboren ben. Het zou een beetje hoogmoedig zijn om te zeggen van wel alleen maar omdat ik in God geloof.

> Ik ben er wel zeer benieuwd naar hoe iemand als

> Boaz, Peri en Samuel er op zouden reageren.

Die hebben hier herhaaldelijk al aangegeven dat zij wederom geboren zijn, maar natuurlijk is dat niet zo. Er is hun waarschijnlijk ooit megedeeld dat als je je bekeerd hebt tot het christendom en Jezus dat je dan wedergeboren bent. Zo werkt het echter niet.

Als onderbouwing kunnen we de bijbel er weer bij halen.

3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

Lees hierbij ook even de Bergrede en je weet dat alles en iedereen wat daar maar een beetje van afwijkt niet wedergeboren is.

6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest.

7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

Lees hierbij ook even Gal. 5………….

Vlees of Geest

13 Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. 14 Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.

16 Dit bedoel ik: wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. 17 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees – want deze staan tegenover elkander – zodat gij niet doet wat gij maar wenst. 18 Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. 19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. 23 Tegen zodanige mensen is de wet niet. 24 Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.

25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden. 26 Wij moeten niet praalziek zijn, elkander tartend, elkander benijdend.

……..en je ziet dat die christenen die roepen wedergeboren te zijn, maar waarvan je niet veel terugvindt uit bv vers 22 en nog veel uit vers 19 t/m 21, helemaal niet wedergeboren zijn.

Ik zou het m'n strot in ieder geval niet uit kunnen krijgen te zeggen wedergeboren te zijn, omdat ik weet dat ik o.a. nog wel eens twist of partijdig ben. Ik zou mezelf maar wat voorliegen, mezelf voor de gek houden en God en Jezus loochenen.

Nee…zoals ook in Gal. staat…..9 Een weinig zuurdeeg maakt het gehele deeg zuur.

19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.

20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen;

21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn.

Bijv. mensen naar beneden halen, ze voor leugenaars uitmaken omdat ze bv de bijbel anders interpreteren is ook kwaad bedrijven. Het zijn boze werken. Samuel en Boaz hebben daar een handje van. Hoezo wedergeboren? Misschien eerder lichthaters?

• eenzame man

wedergeboren slaat op Israël, de gelovigen van nu zijn verzoend.