theo,jij geeft toch bijbel besprekingen;..zo ja waarom dan deze vraag?
Maar om je te helpen,wie is de God van dit samenstel van dingen;..satan toch 2 Kor 4:4 !
Johanan.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlJe haalt er teksten bij die je eigen gelijk bevestigen ? ( overigens geef je een verwijzing die niet bestaat) en vergeet andere teksten.
Laten we het in dit geval eens houden bij Jesaja waar Fredrik over begon en Job.
Of we kunnen ook meteen de conclusie trekken: De bijbelschrijvers zijn niet unaniem in hun visie hier over.
> Voorbeelden van iets kwaads of rampspoedigs dat
> door Jehovah is geschapen, zijn de vloed van
> Noachs dagen en de tien plagen die over Egypte
> kwamen. Maar het kwaad waarvan hier sprake is, was
> geen onrecht. In plaats daarvan ging het in beide
> gevallen om de rechtmatige uitoefening van
> gerechtigheid jegens kwaaddoeners.
God schept zelf het kwaad en als mensen het kwaad doen dat hij zelf veroorzaakt, dan verzuipt hij iedereen in de Zondvloed.
En in Egypte doodde God zelfs de eerstgeborenen van het vee! Hoe rechtvaardig kun je als God wezen!
Kom nou toch!
Als er in de hemel een parlement is, dan zou de PvdD daar heel kritische vragen over stellen!
> Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
————————————-
> Het lijkt mij duidelijk wat deze bijbelpassage zegt: God veroorzaakt het goede en het slechte. Met andere woorden, God is de alveroorzaker. Logisch want God is immers alwetend en > almachtig. Maar niet algoed.
Scheppen en veroorzaken zijn niet hetzelfde.
Stel je schept de mogelijkheid om in te breken door de deur van je huis niet af te sluiten en er wordt ingebroken.
Dan ben je dus volgens jouw redenatie de veroorzaker van de inbraak?
> Boaz meende gisteren dat het concept van God als alveroorzaker onbijbels was. Maar hij vergiste zich. Want Jesaja 45 : 7 beweert duidelijk dat God de veroorzaker is van goed maar ook > van kwaad. En Jesaja 45 : 7 staat gewoon in de Bijbel. Lees maar na.
> Niets gebeurt tegen de wil van God. Alles wat gebeurt, is volgens de wil van God. Daarom bidden christenen ook: niet mijn wil geschiede maar de uwe. Als is “mijn wil” natuurlijk wel een > afgeleide van Gods wil.
Alles verloopt volgens God plan.
Dat wat anders dan dat het ook Gods wil is.
Sinds God de mens een vrije wil gegeven heeft heeft Hij ook die macht over de wil afgestaan!
Wel heeft God rekening gehouden met die vrije wil in Zijn plan.
David
> De vrije wil komt in de Bijbel niet voor. Al zou ik het vrij willen
Ben ik het niet mee eens.
Al in het paradijs symboliseert de boom van kennis van goed en kwaad de vrije wil van de mens.
Het is natuurlijk wel zo dat niemand tot God kan komen dan dat God hem trekt.
Maar dat trekken wil nog niet zeggen dat God de mens daadwerkelijk binnenhaalt.
De mens bepaalt of hij zich mee laat trekken.
Maar er zij genoeg uitspraken die aangeven dat de mens zelf de veroorzaker is en niet God
Een voorbeeld:
“…Want wat een mens zaait zal hij ook oogsten. Want wie op de akker van zijn vlees zaait, zal uit zijn vlees verderf oogsten, maar wie op de akker van de Geest zaait, zal uit de Geest eeuwig leven oogsten.” Gal. 6:7-8.
Jij en ik bepalen zelf wat we zaiien.
En nu even zonder bijbel.
Ik geloof zeker dat een deel van ons handelen wordt bepaalt door onze genen.
Oorzaak en gevolg van datgene wat onze voorouders hebben ontwikkeld.
Dus onze wil wordt ook voor een deel bepaalt wat onze voorouders ontwikkeld hebben.
Maar ook dan blijven we een eigen wil hebben of tegen ons genetisch gedrag in kunnen gaan.
David
De mens bepaalt met wat hij zaait wat hij oogst. De oogst hoeft niet de wil te zijn maar wat hij zaait wel.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?